Vad heter du, vilka arbetsuppgifter har du och hur länge har du hållit på med dem?

- Mitt namn är Amer Ajami. Jag är producent för Command & Conquer 3, en position jag haft sedan projektet inleddes i mitten av 2005, samtidigt som arbetet med Battle for Middle-earth II avslutades. På EA har jag jobbat i fyra och ett halvt år.

Hur många personer har arbetat med spelet?

- Vi har varit närmare 100 personer under de tolv månader utvecklingen pågått i full skala, men under de sex månadernas förproduktion var antalet mycket mindre, omkring sex sju personer.

Hur många medarbetare från det ursprungliga Westwood har medverkat I utvecklingen?

- Louis Castle, en av Westwoods grundare, har varit med. Huvuddelen av kärnmedarbetarna kommer från EA Pacific, som hette Westwood Pacific före sammanslagningen med EA. Westwood Pacific ligger bakom spel som Red Alert 2, Yuri's Revenge, Nox, C&C Generals: Zero Hour och därefter Battle for Middle-earth ett och två.

Vilken "feature" är du mest stolt över?

- Jag är stolt över många saker. Bland annat att "full motion video" är tillbaka och gjort på ett sätt som inte är töntigt eller utdaterat, utan snarare fångar essensen av Command & Conquer. Så hur lyckas vi med detta, samtidigt som det känns fräscht tolv år efter det första spelets tillkomst? Vi ville inte göra något bara för att det var tvunget. Nyckeln ligger i medarbetarna och hög kvalitet på produktionen.

Finns det några saker ni skulle velat ha med men tvingades stryka för att det inte passade in i konceptet?

- Vi ville ha med spelsättet Conquer, som i Battle for Middle-earth II, men på grund av tidspressen valde vi att utesluta det. Men vi förvandlade idén till en "feature" i C&C 3, nämligen i form av möjligheten att spela solouppdrag.

Hur tror du den genomsnittliga Command & Conquer 3-spelaren ser ut och vad kommer de tycka om spelet?

- Främst förväntar vi oss hardcore-spelare. Förhoppningsvis köper de Command & Conquer 3 och blir återigen kära i konceptet. Men det innehåller även en mängd egenskaper som kommer tilltala också mer vardagsnära spelare. När vi gjorde Battle for Middle-earth II försökte vi locka en ny publik till realtidsstrategigenren och vi lärde oss en mängd saker på vägen. Mycket av den lärdomen har används vid skapandet av C&C 3.

Följer singleplayerkampanjen en given tidslinje eller finns alternative slut?

- Till skillnad från övriga C&C-spel följer storyn strikt sitt ursprung och den berättas från två olika perspektiv. Vi har en fantastisk berättelse och med en kampanj som håller sig till sitt ursprung kan vi göra just det. Jag tycker vi lyckats väldigt bra - men det är förstås upp till spelaren att avgöra.

Vad säger du om att konvertera spelet till än fler plattformar, kanske Wii och Playstation 3?

- Vi koncentrerar oss på att göra Xbox 360-versionen färdig, men vi försöker alltid förnya oss, så man vet aldrig...

Piratkopiering är en stor fråga nuförtiden. Vilka åtgärder har ni vidtagit för att få folk att köpa C&C 3 istället för att tanka hem en illegal piratkopia?

- Ja, vi har det senaste kopieringsskyddet, SecuROM, och funktionerna "RTS as a Sport" och "Battlecast". Det är i grund och botten en sajt som ger dig tillgång till repriser online, varje enskild match arkiveras och går att tanka hem. Dessutom kan du kolla live på matcher som körs. Du kan även titta på och schemalägga matcher mot andra. Så om två bra spelare bestämmer sig för att mötas kan andra dels se dem, dels bli påminda om det. Att titta är lika enkelt som att surfa ut på webben och klicka på en länk.

Några avslutande ord?

- Den frågan brukar jag kunna besvara genom att prata i timmar... För egen del anser jag att detta spel är en enorm bedrift. Det bygger på det första C&C och vi använder de gamla enheterna och fraktionerna. Och jag tycker verkligen att vi lyckats fånga andan av ett äkta Command & Conquer-spel. Med i slutändan är det ni, spelarna, som avgör om vi lyckats eller inte.

FZ ber att få tacka Amer Ajami för pratstunden och önskar all välgång med Command & Conquer 3.