Idag släpps det mängder av spel som mer eller mindre utökas av tillägg i olika former. Hästrustning var det för ett bra tag sedan, men kanske idag något oftare nya nivåer, karaktärer eller varför inte hela kampanjer. #Activision-chefen Eric Hirschberg konstaterar till VentureBeat att våra kära spel är mindre disponibla än andra medium, vilket innebär att man helt enkelt måste tänka annorlunda.

– Jag ser det ur en annan sorts lins. De färre titlarna genererar mer engagemang och mer vilja att köpa extra innehåll och mer vilja att hålla fast vid ett spel än någonsin tidigare.

– Spel har alltid varit ett mindre disponibelt medium än andra former av underhållning, och de har blivit exponentiellt mindre disponibla eftersom folk visar att de vill gå djupare och djupare in i världarna de älskar. De finns inget annat medium som kan leverera de där hundratals timmarna av engagemang. Därmed tycker jag att det är en stor möjlighet.

– Det får dig att investera mer och skapa mer innovation utifrån grundpelarna i varumärkena, istället för att skapa upplevelser som mer bara skrapar på ytan med massor av olika titlar. Men jag tror inte att det betyder att det inte kan finnas lika mycket, om inte mer innovation inuti specifika spel.

Hur tolkar du det han säger? Det går att, om man lägger manken till, dra vissa intressanta kopplingar till #Rovios (#Angry Birds-skaparna) uttalande om att man behöver behandla sina konsumenter som fans, och inte bara köpare.