Wizard

Magikern använder sig av kraftfulla trollformler som kan döda enstaka fiender eller kalla ner meteorer på grupper motståndare. Precis som Demon Hunter måste Wizard hålla sig en bit ifrån striderna för att inte dö. Det kan du bland annat åstadkomma genom att frysa ned motståndarna eller få tiden att gå saktare. Du kan också teleportera dig bort från striden om det börjar bli hett om öronen.

Magikern har långsamma färdigheter som kan orsaka stor skada på kort tid.

Trollformlerna kräver resursen Arcane Power. Det är en resurs som snabbt tar slut om du använder många olika färdigheter, men som också laddas upp snabbt igen.

Senare i spelet får du kraftfulla färdigheter som tar lång tid att ladda upp efter att de använts. I början får du dock nöja dig med lite vekare trollformler. Jag rekommenderar Magic Missile (1) tillsammans med Arcane Orb (5). Shock Pulse (3) är en oprecis och inte så kraftfull färdighet, men det är givetvis en smaksak. Magic Missile är en kraftfull och precis trollformel som dödar fiender metodiskt en efter en medan Arcane Orb är en färdighet som kräver mycket Arcane Power, men kan döda en stor grupp fiender samtidigt. Komplettera dessa med Frost Nova (4) för att hålla fienderna borta från dig.

Plus: Starka magier, dödar på avstånd, styr fiender med is och andra trollformler
Minus: Tar lång tid att ladda upp färdigheter, tål inte mycket stryk

Witch Doctor

Häxdoktorn använder sig av voodoomagi och avrättar motståndet med förhäxningar, odöda och gift. Skjut magiska giftpilar på fienden för att förgifta dem och få zombier att krypa upp ur marken för att krossa deras försvagade kroppar.

Häxdoktorn förgiftar och förbannar sina fiender och låter odöda sluka dem.

Klassen använder sig av Mana. Det är en resurs som laddas upp sakta men varar ganska länge. Innan du kastar dig in i en lång strid bör du se till att din Mana inte är slut.

Den första färdigheten är svår att välja – Poison Dart (1) eller Corpse Spiders? (3) Jag vet faktiskt inte. Men jag brukar välja Corpse Spiders för att den är rolig. Den kräver lite mer jobb och är svårare att kontrollera, men den kan generera ett dussintals spindlar som strider för din sak i några sekunder. Grasp of the Dead (2) är väldigt användbar: sakta ner och skada dina fiender – vad mer behöver sägas? Summon Zombie Dogs (4) är ett måste. Färdigheten ger tre hundar som håller fienderna borta och skadar dem.

Plus: Kan framkalla medhjälpare, förhäxar/försvagar fiender
Minus: Dör lätt om fienderna tar sig förbi alla medhjälpare