För mig blir det naturligt att känna att jag tröttnar på Diablo III efter bara någon månad, det är egentligen först nu när jag kritiskt reflekterar bakåt som jag verkligen inser att det var så det var med Diablo II också. Diablo II, som för den delen blev den roliga pryljakt det är känt som först efter expansionen #Lord of Destruction Genom åren har jag med något års mellanrum tagit nån vecka eller två, dragit upp en karaktär – och med de lätta möjligheterna att snabblevla gick det på bara några timmar att nå slutskiktet, även på Hardcore.

När det gäller det här är skillnaderna inte så stora som det känts. Däremot har det mesta andra i livet förändrats. Var var du för 12 eller 16 år sedan? Hur fräscha är dina minnen från föregångarna?

Det där med lootsprutet...

Men för att tänka kring vad som egentligen är nyckeln till hela spelserien. Prylarna, looten, de olika färgerna, känslan när man finner de där speciella godsakerna under hela spelupplevelsen. I Diablo III klagas det mycket på end-game , men hallå, det finns faktiskt fler sätt att göra samma sak som man spenderade all tid i föregångarna på att göra. Även om det är naturligt att bränna ut sig på ett spel på några hundratals timmar (life, friends, summer, whatnot) finns det vissa punkter som känns extra väsentliga att diskutera. Och det gäller just looten. Let me tell you a story...

Från mina första stapplande steg i nya Tristram väntade jag på mitt första gyllene eller gröna föremål. Tiden gick, och efter närmare 80 timmar speltid hade jag nästan gett upp hoppet. Jag sprang snyftande omkring i inferno akt 1 (det var inte lätt att ta sig framåt som munk första veckan, mind you) när jag mitt i en strid råkade klicka på en sten på marken. Den gyllene färgen på föremålet som ploppade fram ur grushögen fick mig först att utbrista "Yippie!" innan jag tystnade.

Säg hej till min första D3-karaktär någonsin. Hon har såna där Collectors Edition-vingar som jag glömt bort att använda alla gånger utom första.

Jag var lite irriterad. Jag hade slaktat gigantiska ärkedemoner, vandrat sida vid sida med änglar men det var först när jag trycker på en sten som det första legendariska föremålet dykt upp. Till dags dato har jag funnit fem legendariska föremål, och inga set. Allt har varit skräp jämfört med andra prylar jag hittat, och visst röjde Blizzard att de bästa föremålen skulle vara slumpade gula (ovanliga) med slumpmässiga attribut, men det är något i den ekvationen som får mig att bli lite nedstämd.

Nu har Blizzard överlag ökat släppmängden ordentligt, och de kommer i nästa uppdatering fixa till legendariska föremål så att de betyder något. De kommer exempelvis lägga till unika affix, att vapnen och rustningsdelarna gör saker bara de kan göra. De utlovar till och med lite galenskaper. Jag ser fram mot det, när jag väl sätter mig och sjunker in i spelet några veckor igen.