#Massive Entertainment kommer däremot antagligen inte att släppa sitt kommande storspel under nästa år, det som redan varit på gång i ett par år och som kräver typ 300 man för att göra. Men däremot borde de visa något ur det på E3. Enligt mina högst egna beräkningar borde det, detta deras första egna sedan de köptes av #Ubisoft, komma senast 2014.

I vår är det tre år sedan #Avalanche Studios släppte #Just cause 2. Sedan dess har de sagt att de jobbar på tre spel. Det börjar bli dags att något blir klart, eller allra minst visas på E3. Studion har anställt mycket folk det senaste året, vilket så klart är en indikation på intensiv produktion.

Det är snart tre år sedan vi hade så här skoj

"ett slags mini-Grin som återuppstått"

#Starbreeze Studios har haft det tufft efter #Syndicate, skurit ner på personal, slagit sig samman med #Overkill (som gör #Payday: The Heist) och bytt Uppsala mot Globenområdet. För den som kan sin svenska spelhistoria är det ett slags mini-#grin|Grin som återuppstått. Mikael Nermark, som är vd för Starbreeze, var även vd för Grin vid konkursen 2009. Och Grin ägdes som bekant av bröderna Bo och Ulf Andersson, som numera äger Overkill.

I vår ska de släppa Josef Fares spel #Brothers: A tale of Two Sons. Det ser lovande ut och ingen tvivlar väl på Fares kreativitet eller gamerådra, men jösses vad det spelet blir viktigt för Starbreeze/Overkill. Jag hoppas självklart på både ett fint spel - och att historien inte upprepar sig för trion Andersson, Andersson och Nermark.

Uppsparkad?

I vår blir det också premiär för frispråkige Ben Cousins mobilstudio #Scattered Entertainment. Cousins lämnade Dice och #EA Easy under spektakulära former våren 2011 (Sa han upp sig? Blev han sparkad?) för att börja jobba med free-to-playtitlar åt japanska mobilspelsjätten #Dena.

Nu kommer #The Drowning, ett FPS med väldigt snygg grafik och ett nytt sätt att kontrollera spelet på en paddas tryckkänsliga skärm. Jag har testat en bana och det kändes riktigt lovande. En av grafikerna är för övrigt killen som gjorde den ursprungliga warthogen i #Halo, bara en sådan sak. Drygt 20 personer, många från Dice och #Crytek, jobbar med Cousins från en vindsvåning på Södermalm. Det blir en spännande debut på många sätt, eftersom man har som mål att sno spelare från spel som just Battlefield. Dena menar att spelkonsolerna i framtiden mest blir för dem som har spel som hobby, medan paddorna blir alla andras favoritspelmaskin. Återstår att se, men The Drowning är i alla fall ett första steg i den riktning, om man nu ska tro Dena och Cousins.