Vad fick dig att välja detta yrke?

Henrik Karlsson: Jag har alltid varit intresserad av programmering och spel. Det började faktiskt med att jag spelade Quake (under namnet HonK_sWeMob) när jag gick på högskolan. Genom Quake lärde jag känna några personer som jobbade på Dice och det slutade med att jag åkte och hälsade på dem på kontoret. Jag insåg direkt att jag ville jobba med spelutveckling. Jag har jobbat här i tio år nu och jag trivs fortfarande otroligt bra. Att kombinera programmering och spelutveckling är fantastiskt spännande och man får hela tiden nya utmaningar att sätta tänderna i.

Alexander Ericsson: Jag har alltid tyckt det var kul med programmering och alltid tyckt det var kul med spel. Kan man kombinera två roliga saker blir det ju dubblet så roligt! Ganska enkel matematik egentligen.

Petter Mannerfelt: Jag har alltid spelat mycket spel och gjort olika spel hemma på kammaren, både på papper och dator. Anledningen till att jag ville jobba med spel var för att jag visste att det skulle vara kul, ibland är det slitigt men oftast jätteroligt.

Anders Elfgren: Jag har i princip velat göra spel sedan jag varit liten. Sen när jag fick chansen nappade jag direkt!

Blev jobbet som du trodde när du började intressera dig för det?

Henrik Karlsson: När jag började var Dice mycket mindre och det fanns bara ett tiotal programmerare. Min nuvarande roll fanns inte då och jag tänkte nog inte så mycket på hur det skulle förändra sig i framtiden. Men om man ska jämföra mitt jobb nu med hur det var för tio år sedan, så finns det vissa delar som fortfarande finns kvar och är lika roliga!

Alexander Ericsson: På det stora hela, ja! Det är härligt att jobba i en så kreativ atmosfär, där alla brinner för det dom gör. Som på alla jobb finns det saker som är mer eller mindre roliga, men på ett spelföretag hamnar ribban för vad som är tråkigt väldigt högt. Förmodligen ungefär där den ligger för vad som är roligt på andra företag.

Petter Mannerfelt: Oj, haha, nej! Inte alls! Jag trodde att det gick ut på att sitta i en källare med 10 svettiga grabbar och rock’n’roll-programmera femton timmar om dan till svältlön. Verkligheten är väldigt annorlunda. Vi jobbar precis lika mycket/lite som alla andra it-företag. Processen vi jobbar efter är väldigt målinriktat med många konsumenttester och omvärldsanalyser.

Anders Elfgren: Tja, jag har nog aldrig vetat hur det skulle vara att jobba med spel egentligen, förrns jag började på Avalanche Studios, men jag kan inte direkt säga att jag är negativt överraskad.

Hur ser arbetsmarknaden ut? Känns yrket framtidssäkert?

Henrik Karlsson: Spelbranchen påverkas såklart också av den ekonomiska krisen och det varslas programmerare på spelföretag runt om i världen. Men om man ska se framåt i tiden så känns det helt klart framtidssäkert. Spelbranchen lär knappast krympa och försvinna med tiden, utan snarare tvärtom växa i och med att fler och fler personer spelar spel (redan nu finns det spelkonsoller på vissa ålderdomshem!).

Om man har varit med och levererat någon stor speltitel på ett företag som Dice kan man räkna med att bli kontaktad av headhunters (rekryterare) som söker programmerare till spelföretag runt om i världen. Men Dice är en så bra arbetsplats, så det finns ingen anledning att byta!

Alexander Ericsson: Spelmarknaden i Sverige växer så det knakar och har gjort det i flera år. Många gånger har vi svårt att hitta rätt personal. Just för tillfället, med rådande konjunktur, kan det vara många som är försiktiga med att anställa. Att söka praktik nu kan vara ett sätt att få in en fot. När konjukturen vänder och företag börjar anställa igen är det bra att ha erfarenheten en praktik ger.

Petter Mannerfelt: Just nu ser det på vissa håll ganska dystert ut på arbetsmarknaden i spåren efter finanskrisen, med lite tur blir det "snart" högkonjunktur igen och då blir det säkert bättre. Överlag verkar det finnas få erfarna programmerare i branchen så jag är ändå positiv inför framtiden.

Anders Elfgren: Det finns alltid jobb i spelbranschen till någon som är duktig. Det är inte ovanligt att man hör av rekryterare då och då från olika delar i världen. Just nu är ekonomin rätt brun, men när den väl löser sig så kommer marknaden för spel bara växa och växa. Och programmerare kommer alltid behövas.

Tänk dock på att med det nuvarande läget på den globala ekonomin är det nog inte jättelätt att bli anställd på ett stort spelföretag idag. Man måste ju inte börja sin bana på ett stort företag dock - man kan börja på ett mindre, eller till och med starta ett eget företag med en kompis.