Vad är viktigast – utbildning, erfarenhet, talang...? Varför?

Henrik Karlsson: För att få komma till intervju så är utbildning och erfarenhet väldigt viktigt. När man väl kommit till intervju så väger talang och intresse in mer. Sedan beror det såklart på vilken roll Dice vill tillsätta, ibland har man positioner lediga för erfarna personer och ibland söker man unga juniora profiler.

Alexander Ericsson: Intresse och talang är det viktigaste. Om man har intresse för programmering märker man ganska snabbt när man provar på det. Man kan lära sig mycket med Google på egen hand och utbildning är jättebra för att bredda sina kunskaper och lära sig jobba i grupp. Utbildning är ett bra sätt att skaffa sig kunskap men det är ingen garanti för att man blir en bra programmerare. Att snickra på hobbyprojekt kan vara lika viktigt!

Petter Mannerfelt: För ett par år sedan hade jag svarat utbildning men nu svarar jag erfarenhet, om fem år kommer jag nog säga något annat. Naturligtvis är det en kombination av de tre men exakt hur den ser ut beror nog lite på vilka uppgifter man ska lösa.

Anders Elfgren: Att kunna lära sig är egentligen viktigare än någon av dom där. Ok, för att få ett jobb överhuvudtaget måste man ha lite talang. Och talang får man mer genom erfarenhet än utbildning i den här branschen. Så jag skulle sätta utbildning på sista plats, fast att sätta dom här på en så enkel skala är fel sätt att se på saken - alla hör ihop. Bästa sättet att få det man behöver är att gå på någon utbildning samtidigt som man på sidan av gör egna spel eller andra relevanta projekt. Jag gick för övrigt Datateknik på Chalmers.

Hur gör man för att bli upptäckt?

Henrik Karlsson: Min rekommendation är att programmera mycket på fritiden. Det svåraste med programmering är att hitta bästa lösningen för ett visst problem och det tar lång tid att lära sig hitta rätt, så erfarenhet är värdefullt. Programmera gärna på saker som angränsar till spel, som man sedan kan använda som arbetsprov när man söker till Dice. Att få göra examensjobb på Dice kan vara en bra väg till anställning, förutsatt att man gör bra ifrån sig.

Alexander Ericsson: Sök jobb som annonseras med CV och personligt brev. Har du några arbetsprover att visa upp är det ett plus. En annan vanlig väg in branschen är via ex-jobb eller praktik. Om det fungerar bra under tiden på företaget är chanserna till fortsatt anställning stora.

Petter Mannerfelt: Hmm... Upptäckt? Är det bra eller dåligt? En gammal vän blev upptäckt när han hackade amerikanska myndigheter på 90-talet, för honom var det inte så positivt...

Anders Elfgren: Det finns flera sätt. Ett är att få ett exjobb på ett spelföretag och visa att man är duktig. Att lägga ner mycket tid på det för att få det riktigt bra är nog ett bra tips. Ett annat förslag är att skriva ett bra spel till en tävling - exempelvis SGA - och placera sig. Fast överhuvudtaget att vara med och tävla så att man kan vara med på events och träffa HR-folk räcker nog också ganska långt. Vet inte om det finns nåt specifikt en programmerare kan göra som skiljer sig från det en designer eller artist kan göra - arbetsprover är otroligt viktiga oavsett.

Vad krävs för att man ska bli anställd?

Henrik Karlsson: En utbildning och CV som visar att man är ambitiös och ansvarsfull. Några bra arbetsprover som programmerare på Dice kan utvärdera för att släppa vidare ansökande till att göra våra egna programmeringsprov. Om resultaten från Dice egna prov håller tillräckligt hög kvalitet blir man kallad till en intervju. Denna intervju är som vilken annan anställningsintervju som helst, förutom att man kommer ta en del av tiden till att diskutera provet. Om man presterar bra på intervjun blir man provanställd, vilket sedan leder till fast anställning om man sköter sig. Tyvärr så finns det inte alltid utrymme för nya anställningar, men det skadar aldrig att söka.

Alexander Ericsson: På Massive har vi en code-quiz för att testa programmeringskunskaperna hos den som söker. Den ger lite försmak av vad man kan vänta sig för uppgifter som gameplay-programmerare. Lyckas man bra på kunskapsprovet får man komma på intervju. På intervjun snackar vi lite om din bakgrund och kollar om du skulle passa i teamet.

Petter Mannerfelt: Det finns ett par saker som är gemensamma för i princip alla programmerare här:

1. Vi gillar datorspel.
2. Vi gillar dem faktiskt så mycket att vi programmerar hemma.
3. Vi kodar faktiskt så mycket hemma att vi ofta stött på problemen vi ska lösa på jobbet.

Sammantaget så är väl receptet för att jobba som programmerare här att ha en genuint intresse för datorspel och dessutom programmera mycket. Många skulle nog kalla det lite för mycket...

Anders Elfgren: Jag tror det alla spelföretag letar efter är någon med 1) Skills och erfarenhet, 2) Motivation/Kärlek för spel, samt 3) Kommunikationsfärdigheter. Exakt hur viktigt det sistnämnda är varierar från kodare till kodare, men jag skulle säga att det är extra viktigt för en toolsutvecklare.