Ico Partners har sökt igenom nätet för att få fram vilket spel och vilka plattformar som fick mest uppmärksamhet i spelpressen förra året. För dig som trodde Sveriges stolthet #Minecraft sopat mattan med motståndet, är det dags att börja leta efter hakan någonstans i brösthöjd – trots att #Microsoft köpte Minecraft för 2,5 miljarder dollar blev det "bara" det näst mest omtalade spelet förra året. För mest uppmärksamhet i pressen fick ett par gamla #Call of Duty-kodare.

#Titanfall fick mest press 2014, enligt Ico Partners undersökning som skannar av antalet omnämnanden på ett par tusen sajter världen över. Att Titanfall vann är kanske inte så konstigt trots allt: det är debutspelet för #Respawn Entertainment, en studio som grundades av Vincent Zampella och Jason West efter ett antal mycket uppmärksammade avhopp från CoD-grundarstudion #Infinity Ward vintern 2010. Trea på listan kom #Destiny, fyra buggfesten #Assassin's Creed: Unity och femma #GTA V. Sverige har faktiskt två bidrag på listan: #Battlefield 4 ligger på nionde plats - förhoppningsvis av fler skäl än att det var särdeles buggigt.

När det kommer till plattformar och varumärken stal #Sonys maskiner mest uppmärksamhet. Namnet Playstation (som alltså syftar på samtliga Playstation-maskiner) vinner ganska tydligt. Samlingsnamnet Xbox kommer på andra plats, men med Playstation 4 inte särskilt långt efter. Xbox One kommer fyra, men där ligger både Android och Ios och sniffar den i hälarna. #Nintendo saknas helt på listan, vilket förklaras med att man inte mätte dem under hela året (varför det blev så förklaras däremot inte). Men att #Super Smash Bros. ligger strax efter GTA V på spellistan säger att det finns ett intresse för Nintendo-spel i pressen.

Slutligen: Ico Partners understryker att deras mätverktyg inte fungerar perfekt. Ta alltså siffrorna som tecken på trender, inte som absolut statistisk sanning.