Förra året lämnade Dean Hall Bohemia och Dayz för att göra nya spel. I ett blogginlägg berättar han mer om processen och att han har börjat samarbeta med företaget Improbable som tydligen utvecklar teknik som imponerar stort på honom.

"My first meeting with Herman Narula, the CEO from Improbable, was one of the most surreal I ever had. The technology I had always wanted and tried to make was finally here. DayZ was born out of my aborted attempts to make a database architecture to support my wild mass multiplayer ideas. But now, I didn’t need a ten year plan to make my grand visions of multiplayer come true. I could do it now."

Det är grandiosa multiplayer-planer på tapeten, men de som förväntar sig en vidareutveckling av #Dayz kommer förmodligen bli besvikna. Hall är inte intresserad av att göra trygga och säkra spel, utan vill testa gränserna och göra spelen han alltid drömt om. Han förkastar de gamla sätten att skapa och marknadsföra spel med hype och marknadsundersökningar, och vill istället låta duktiga utvecklare skapa bra spel utan distraktioner – något som är möjligt tack vare pengarna han tjänade från Dayz.

Det låter minst sagt lovande, även om vi inte får någon konkret information om projektet.