Häromdagen blev #Evolve free-to-play. Detta efter en lång period med stadigt minskande spelarbas där blott 150-200 personer lirade kvällstid på Steam. Efter några dagar med den nya betalningsmodellen kan vi konstatera att Evolve i allra högsta grad är relevant igen.

En titt på Steamcharts avslöjar att peaken igår kväll bestod av cirka 24 500 spelare. Vilket räcker in till topp 20-listan över mest lirade spel, och minst sagt är en markant ökning från det ursprungliga spelet. Nu återstår det bara för #Turtle Rock Studios att kommunicera, uppdatera flitigt och inte slarva bort det här tillfället att göra Evolve (eller Evolve Stage 2 som det heter nu) så bra som det borde varit från början.

Jag har ännu inte hunnit testa spelet för att kunna bedöma de gameplay-mässiga förändringarna. Däremot har jag tagit en titt på valutan med silvernycklar som används för att låsa upp karaktärer, monster och annat. Man belönas med runt 100-150 silvernycklar för att göra sina dagliga utmaningar – en jägare kostar 5500 silvernycklar. Vid en första anblick verkar det därför som att man kommer få nöta en hel del innan det går att köpa sådant man vill ha. Dock får man nycklar även på andra sätt, till exempel genom att spela och logga in varje dag.