När #Minecraft slog igenom var det många som både tänkte och skrev tanken "varför utvecklade inte Lego detta?" Den stora kreativa sandlådan kändes som hämtad från barndomens fantasier om ett oändligt antal danska byggklossar. Faktum är att Lego försökte göra en liknande satsning ungefär samtidigt som Markus Perssons succé började få momentum men #Lego Universe höll bara öppet i ett par år. Den stora rädslan för det manliga könsorganet kan ha varit en bidragande faktor.

Eftersom spelet var riktat mot en ung målgrupp var det väldigt viktigt att det inte innehöll några penisar. Något som visade sig vara svårt när spelarna var fria att bygga vad de ville på sina egendomar, vilka kunde vara öppna för allmänheten.

Den här insikten får vi genom Twitter-kontot för Megan Fox som var en av utvecklarna av spelet. I en serie tweets beskriver hon utmaningen i att hålla penisar borta i ett spel för barn som samtidigt erbjuder stor kreativ frihet. Man försökte använda både automatiserade system och manuella granskningar och personalkostnaderna för den avdelningen blev en av de stora utgifterna.