#Call of Duty: Infinite Warfare har sålt betydligt sämre än 2015 års #Call of Duty: Black Ops III. Ändå är senaste CoD det spel som sålt bäst i USA under 2016, skriver Activision i ett pressutskick.

“Call of Duty is retail’s #1 grossing console franchise in the U.S. for the 8th consecutive year and the boldly innovative Infinite Warfare is the #1 grossing console game of the year at retail in the U.S.

Men – uppgiften gäller enbart konsolversionen av spelet, och de bygger på försäljning av spel i fysiska butiker. Digital försäljning är alltså inte inräknad, åtminstone inte fullt ut. Och eftersom ingen butik som säljer digital kod redovisar några siffror är det omöjligt att avgöra hur stor del av försäljningen som är fysisk respektive digital, och om siffrorna hade sett annorlunda ut om digital försäljning räknats med.

The NPD Groups säljstatistik för november i USA bekräftar Infinite Warfares topplacering, med #Battlefield 1 på andraplats och #Titanfall 2 på femte. Dessa siffror hämtas mestadels från fysiska butiker, men använder i viss mån digital försäljning.

NPD-siffrorna pekar på en ganska stor försäljningsmässig nedgång jämfört med november 2015, skriver Gamespot. I november 2016 la jänkarna 955 miiljoner dollar på spel och mjukvara, att jämföra med 1,17 miljarder dollar samma period året innan. Det är en nedgång med 18 procent. Hårdvaruförsäljningen minskade med 35 procent, från 1,12 miljarder dollar förra november till knappt 724 miljoner dollar i år. Totalt minskade försäljningen av spelprodukter från 2,6 miljarder i november 2015 till 1,97 miljarder dollar i år – minus 24 procent.

Den synnerligen starka spelhösten 2015 tros vara en bidragande orsak, där bland annat #Fallout 4 och #Call of Duty: Black Ops III fick många att plocka fram plånböckerna. Varken Xbox One S, PS4 Pro eller PSVR tycks ha kunnat stoppa säljtappet i år.