Vapenbalansering har varit ett hett debatterat ämne ända sen Bungies rymdpangare Destiny släpptes. I det första spelet kunde exakt samma vapen ha olika stats och därmed fanns det alltid en chans att få ett likadant fast bättre. Det systemet har dock visat sig vara problematiskt. I en intervju med Mashable berättar Destinys director Luke Smith att alla slumpmässiga faktorer tagits bort i uppföljaren.

There aren't random rolls on weapons anymore. Better Devils is a Crucible hand cannon [in Destiny 2], and what it has on it is what it has on it. Period.

Förändringen har att göra med att det ska bli enklare att balansera vapen och att det nu kan göras på individ-nivå. I första spelet mötte teamet nämligen begränsningar som gjorde det omöjligt att balansera ett enskilt vapen utan att behöva ändra på alla i samma kategori. De förutbestämda attributerna kommer att underlätta på den punkten, men den nya utmaningen blir enligt Smith att se till att spelare fortfarande kan finna glädje i att hitta sin femtioelfte utgåva av samma pistol.

Just hur de ska lyckas med det återstår att se då de fortfarande jobbar på en lösning.