När vår Tomas Helenius recenserade Crysis för tio år sedan konstaterade han "En het GOTY-kandidat" och "Det snyggaste spelet någonsin. Punkt". Framtiden såg minst sagt ljus ut för Crysis och Crytek. När jag besökte Frankfurt inför tvåan pratade teamet redan om många uppföljare och hur deras vassaste pennor redan var vässade.

Crysis fick bländande betyg men därefter gick det utför. Kritiken till Crysis 2 och trean var fortfarande relativt bra, men spelarna hade börjat vända serien ryggen. 2013 års Crysis 3 ser ut att vara seriens sista suck. Vad gick egentligen fel med Cryteks spektakulära action?

Detta, och mer därtill, tar Noah Caldwell-Gervais reda på i en 66 minuter lång dokumentär som tar sig an den fyra spel långa serien (Crysis Warhead har alltså inte glömts bort). Caldwell-Gervais ställer den angenäma frågan om vad Crysis gjorde rätt, men också den obekväma frågan: Vad gjorde uppföljarna fel? Luta dig tillbaka och njut av ett stycke spelhistoria.