Profeten i futuristisk pyjamas av åtsmitande kroppspansar är tillbaka för att jaga utomjordiska bläckfiskar - den här gången med pil och båge.

För dryga tio år sedan fick jag som ung och oförstörd uppdraget att lokalisera en tysk speltidning i Sverige. Därigenom kom jag i närkontakt med tyskarnas mer kliniska förhållningssätt till spel. Tidningens recensioner utgjordes av detaljerade stapeldiagram, mätningar, siffror och resultat. Spelen tycktes för dem vara en exakt vetenskap och således inget annat än summan av sina olika delar. Var det här exempel på den "objektiva" speljournalistik som vissa efterfrågar? Kanske.

Och kanske reflekteras denna syn på spel också i de tyska spelutvecklarna #Cryteks filosofi. Ända sedan #Far Cry har de förknippats med spel som kräver av datorn att leverera. Med det senaste inlägget i Crysis-serien vill de rentav uttalat "smälta våra datorer". Som om det vore en vettig sak att göra. #Crysis 3 är närmast industriellt, kyligt ingenjörsskap, där grafikmotorn utgör den metaforiska pilspetsen på upplevelsen.

Redo att rädda världen - nu med pilbåge

Crysis-serien är i första hand sin grafik, i andra hand sin teknik och i tredje hand sitt spel. Ändå är synergieffekterna så starka att grafikmotorn faktiskt bär spelupplevelsen. Förhöjer den. Gör den lika vass som pilspetsen, som jagar framåt.

Den som hängt med i serien minns kanske att utomjordingar slog ner på jorden och började härja på den. Huvudrollsinnehavaren var en supersoldat utrustad med experimentell teknologi i form av en adaptiv, föränderlig såkallad nanodräkt som tillät bäraren att tillfälligt förstärka attribut som styrka och snabbhet, men också nyttja ett optiskt kamouflage för att framstå som närmast osynlig. Denna dräkt visade sig vara det adaptiva vapen mänskligheten behövde för att stoppa de bläckfisklika, tentakelviftande varelserna från yttre rymden, som följaktligen kom att kallas Ceph.

För att dräkten ska funka optimalt blir den en del av bäraren, och när vi nu i trean får styra protagonisten med kodnamnet Prophet är det oklart om det verkligen är personen som fyller dräkten eller tvärtom dräkten som fyller personen. Kanske är de oskiljaktiga. I sin närkontakt med utomjordingarna har Prophet också begåvats med något slags känslighet och länk till dem.

På hörnet av kaos och förstörelse

Vi finner oss här i ett framtida ruinerat New York, inneslutet i ett enormt kraftfält, där Prophet nu blir nyckeln för att göra uppror mot den militära grupperingen Cell och sätta stopp för deras vansinniga försök att stävja och tygla utomjordingarnas krafter. Det innebär att en stor urban djungel breder ut sig framför spelaren, ett slagfält med oklara sidor och förvildade sympatier, där allt som rör sig är lika delar potentiella byten som hot. Den fallna stadens träskmarker, djungler och grässnår är lika ofta effektiva övertag som de är oberäkneliga dödsfällor.

Lösningen blir att släppa lös sin inre jägare. Temat i Crysis 3 tycks vara just detta. Och det är inte så lite inspirerat av Predator-filmerna. Man behöver knappast spetsa öronen för att höra det Predator-inspirerade, lömska kurrandet när den räfflade dräkten skiftar sig för att dölja en i kamouflage eller stramas åt för att stärka tåligheten.

Själv omfamnade jag konceptet och bestämde mig för att smeta lera i ansiktet där jag satt framför datorn och förvilda mig totalt. Vapenarsenalen må innehålla tokiga massförstörelsevapen som den kulskurfräsande Typhoon-bössan, men när situationen inte verkligen nödgade användandet av dessa förlitade jag mig helt till den trofasta bågen. Högt gräs blev min bundsförvant, djupa träsk effektiva verktyg att lömskt komma ur djupen och sluka fienderna som en backstabbande gädda.

Föregående Nästa
Shit vad tråkigt 3:an var! Man bara driver framåt "ensam" och skjuter aliens, ingen spänning överhuvudtaget! Halvtaskigt röstskådespeleri med. I ettan fick man ju iaf uppleva delar av "kriget" och det var spännande på ett sätt som gjorde att man bara... 08/03 Hatar att Psycho är så jävla VIVA LA REVOLUCION med sin palestina sjal och bombarjacka med Union Jack på 07/03 Funkare med ett GTX 670? 28/02 Var det bara jag som tyckte kampanjen var lite väl kort? 11 timmar tog det innan jag klarat ut det...Bra spel i övrigt tycker jag! 26/02 Förväntar man sig en förbättring från det riktiga Crysis lär man bli besviken. Spelets banor är öppnare än i tvåan, men ändå riktigt linjära. Liksom i 2:an så är fordonsdelarna korta och begränsade. I Crysis kunde du gömma dig i varje buske, i 3:an behö... 26/02 Lira det på 360n, den är faktiskt väldigt nära pc versionen, och flyter på bra, det är som vanligt bättre optimerat till konsoll, så med en GTX460, fårbdu nästan en mer njutbar upplevelse på 360, om du inte äe allergisk mot HK. Själv lirar jag på pc med... 25/02 GTX460 fungerade inte något vidare, men det var inte väntat heller :) Körde allting på Medium, stängde av AA, AF, Motion blur.. Sänkte upplösningen till 1920x1080 och hade runt 30-50fps enligt min känsla, det var eftersläpningar när man skulle sikta :)... 25/02 Jag säger så här, jag tyckte ettan var ett helt ok spel, men kändes mer som ett grafikdemo. Tvåan var snyggt, men skittråkigt! Men jag verkligen gillar 3:an!!! Helt klart imo, det bästa spelet i serien. Och oj va snyggt det är på PC, även 360 versionen... 25/02 På Swecklockers var det en hel del som gillade MP :) Men de gillar nog teknik mer än story? 25/02 2,5/5. Grafiken är jävligt snyggt med det mesta på very high, men så fruktansvärt tråkig story, har varit på väg att ge upp 2-3 gånger bara för att det var så ointressant. Att man skulle vara i djungel-New york finns ju inte på världskartan, inte en sek... 24/02
Skicka en rättelse