EA valde att flytta över Amy Hennigs och Viscerals Star Wars till en ny utvecklare, och beslutade samtidigt att stänga ner Dead Space-studion. Viscerals skräckserie har i och för sig inte sett dagens ljus sedan Dead Space 3 släpptes för fyra år sedan (eller varit bra sedan tvåan, om vi ska vara ärliga), men den här gången känns slutet väldigt definitivt.

Zach Wilson, före detta senior level designer på Visceral, jobbar numera på Bethesda och för Gamesindustry berättar han om vad han tror är ett moment 22 för skräckspelen.

Survival horror is hard. Horror games in general are expensive to make and hard to sell. People would give us the feedback that they love Dead Space but don’t buy it cause it’s too scary. Kind of works against itself.

You can’t sell games to a market that wants them to exist but doesn’t want to buy them. The actual process of generating projections – which EA uses to set marketing budgets and judge success – is incredibly opaque, which I think most devs found frustrating. We can’t translate our passion into a spreadsheet.

Å andra sidan: Dead Space 2 sålde i fyra miljoner freakin' ex. Det var ändå inte nog för EA. Resident Evil 7 har tagit tid på sig, men till sist nått målet. Svenska Frictional har dessutom bevisat med Amnesia och Soma att bra skräck inte behöver kosta skjortan att skapa.