Det är mörka tider för de som ser fram emot ett Star Wars-spel i Visceral Games regi. Studion har sedan 2013 jobbat på en story-driven titel i George Lucas universum, där bland annat Uncharted-veteranen Amy Hennig är med och styr skutan.

It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design.

Nu tar dock äventyret stopp. EA-bossen Patrick Söderlund meddelar att den aktuella Star Wars-titeln läggs på is tills vidare, där företaget vill göra en rejäl u-sväng och tänka om hela upplägget.

Enligt Söderlund har EA lyssnat på tankar från spelare runt vilken typ av upplevelse de förväntar sig, samt noga följt utvecklingen på markanden. Resultatet är det visuella behålls och Frostbite motorn hamnar fortsatt i centrum, samtidigt som övrigt material omarbetas.

Our Visceral studio will be ramping down and closing, and we’re in the midst of shifting as many of the team as possible to other projects and teams at EA.

Förändringen innebär bland annat att Star Wars-titeln flyttas till en annan, ännu icke namngiven, utvecklare. För Visceral Games leder det till tunga nyheter – EA lägger helt sonika ned studion och flyttar om "så många som möjligt" till andra projekt inom koncernen.

Visceral Games EA-spel skulle från början lanserats under 2018. Senast vi fick officiella livstecken från titeln var i samband med Star Wars Celebration under sommaren 2016. En hög läckor antydde dock om delar av storyn så sent som i juni 2017.