Plötsligt hände det; Doom, Doom 2 och Doom 3 släpptes under Quakecon till Playstation 4, Switch och Xbox One. Kravet på Bethesda-konto fick spelarna att sucka djupt (och Bethesda att kvickt pudla) men Digital Foundry konstaterar att det finns betydligt fler problem än så.

Enligt tekniktyckarna är Doom 3 ett "otroligt hantverk" av Panic Button medan de äldre spelen, vars portar skötts av Nerve, är "långt under" vad vi kan förvänta oss. Nerve grundades av ex-Id-folk och har tidigare hanterat Doom-portar, så med detta sagt är resultatet än mer sorgligt.

Och problemen? Enligt DF är det tidiga kravet på Bethesda-konto bara "toppen av isberget".

The rendering resolution doesn't scale evenly to the output resolution and, since the image is not interpolated in any way, the result is uneven pixels. Combined with an incorrect aspect ratio (a problem with many Doom ports), it's not a pretty picture. It gives the impression that monsters are shorter and wider than they should be while Doomguy's portrait appears squished.

Dessutom: framerate-problem, bitvis alldeles för ljust (jämfört med originalutförandet), långsammare musik och alltför dova ljudeffekter. Digital Foundry tror att problemen går att lösa och tycker att man först och främst bör satsa på autenticitet. Jag har själv inte hunnit ta mig an (är sugen på bärbara Doom-trilogin till Switch), men kanske bäst att hålla på sig lite?

Läs Digital Foundrys test här och/eller se den i videoform undertill.