I samband med att vi drog igång firandet av vårt 25-årsjubileum startade jag igång en ny podcast där jag snackar med svenska spelskapare. I premiäravsnittet blev det mycket Mojang med Daniel Kaplan och i detta avsnitt nördar vi ner oss i spelfysik med Dennis Gustafsson, skaparen av Teardown som gått varmt på redaktionen.

Fysik interaktion har varit en röd tråd i hela hans karriär - ni minns kanske det svenska företag Meqon som köptes upp av Ageia. Företaget som skulle frälsa spelbranschen med sina PhysX-kort. De sålde till och med en licens till Duke Nukem Forever-projektet.

Vidare var Gustafsson medgrundare till Mediocre som gav oss mysiga mobilspelen Sprinkle och Smash Hit, för att i höstas släppa heist-spelet Teardown. I avsnittet pratar han bland annat om hur det tog ett helt år i att hitta ett passande spel till tekniken de laborerade med och hur allt började med Carmageddon 2.

Du kan lyssna på podcastavsnittet genom spelaren ovan eller via Spotify, Apple & Google Podcasts, RSS-prenumeration och en rad andra tjänster. Kika här för hela listan.