AMD har så smått börjat lansera FidelityFX Super Resolution (FSR) – en uppskalningsteknik som är deras motsvarighet till Nvidias DLSS. Som en del i detta har de visat upp en rad spel som ska stödja tekniken, och däribland hittar vi Forspoken, tidigare Project Athia, från Luminous Productions.

I en video får vi höra studiochefen Takeshi Aramaki prata om spelet och AMD:s teknik, men framförallt se lite nytt gameplay. Han säger att de siktar på att skapa den snyggaste grafik vi någonsin sett i ett open world-spel och att den bästa möjliga upplevelsen kräver 4K och hög bilduppdatering. Det är där FSR kommer in i bilden, eftersom det låter en rendera spelet i en lägre upplösning och sedan skala upp den, vilket ger ett ordentligt prestandalyft samtidigt som man får bildkvalitet som i många fall kommer väldigt nära en högre native-upplösning.

Själva gameplayet inkluderar en hel del skogsspring såväl som lite strider med en L'oréal-björn och ett par jättemonster. Själva skogen ser väldigt dimmig ut, så vi får hoppas att det är något specifikt för just detta område snarare än något som används i hela spelet för att förbättra prestandan.

Är du intresserad av att läsa mer om FidelityFX Super Resolution så bör Sweclockers test vara din nästa anhalt.