Branschveteranen Jade Raymond har som bekant startat den egna utvecklaren Haven Studios, med Sony som en av investerarna. Inte helt otippat innebär det att debutspelet tycks bli Playstation 5-exklusivt, och vi har tidigare hört det tisslas och tasslas om ett spel med live service-inslag. Nu har hon tagit sig ett snack med Gamesindustry och där avslöjat lite vaga detaljer om projektet.

"Pitchen" till projektet ska hon ha fått tillåtelse att sätta ihop när hon fortfarande jobbade med Stadia och det blev uppenbart att Google inte skulle gå vidare med satsningen. Denna pitch visades sedan för den potentiella samarbetspartner som var deras förstahandsval – Sony Playstation, som till deras stora glädje nappade.

Hon och hennes team, som till stor del består av folk hon jobbade med hos Stadia och Ubisoft, verkar ha tagit mycket lärdom av Googles streamingsatsning och jobbar nu mycket med molnlösningar.

Vidare pratar hon om vad som kan tänkas krävas för att "stödja det första terabyte-spelet" och visuell kvalitet av nästa nivå. Hennes lösning på det tycks kretsa kring streaming av de stora datamängderna, men frågan är då vilka krav som kommer att ställas på spelarnas internetuppkoppling.

Hon påpekar även att spel för henne är en social plattform, vilket blivit extra uppenbart under pandemin. Hon säger dessutom att det nya varumärke som spelet ska kretsa kring tas fram för att "ägas av spelarna" snarare än efterföljande kreativa team, vilket var fallet när de tog fram Assassin's Creed.

Detaljerna om spelet är som ni ser väldigt knapphändiga i dagsläget, men vi får hoppas att de snart känner sig redo att öppna upp om vad de jobbar på.