Betygen är översvallande (här är FZ:s!), och vid midnatt släpptes det till slut - Elden Ring. Alla nöjda? Näpp. Steams samlade omdöme från användarna är i nuläget "Blandat", och bara 60 procent av köparna har gjort tumme upp.

Det är ett förhållandevis toklågt omdöme, och av kommentarerna att döma beror det nästan helt och hållet på prestandaproblem. Spelet är kort sagt sämre optimerat än vad folk vill ha.

Ett omdöme:

Sliter med att hålla 60 fps/1080p på ett [Geforce RTX] 3080, massivt hackande och drops till dryga 20 [bilder/sekund], kraschade 4 gånger på två timmars speltid, låst till 60 FPS, inget ultrawide-stöd.

Ett annat:

Tyvärr måste jag ge alla en stor varning innan de köper spelet. Spelet är inte väloptimerat, åtminstone inte på pc, och även om frameraten i slutna områden är väldigt stabil kommer den hacka konstant i öppna områden, vilket spelet har många av.

I samband med releasen släpptes en patch (versionsnummer 1.02) som siktade just på prestandaförbättringar. Men än finns saker kvar att göra där, verkar det som.

Det ska understrykas att den här användarkritiken enbart gäller pc-versionen av spelet. Det blir därför intressant att hålla ett öga på användarbetygen om/när problemen patchats bort.

Konsolversionerna verkar också ha vissa prestandabekymmer: spelet rullar inte i 60 fps på vare sig PS5 eller Xbox Series X, enligt vissa tester. Så From Software verkar ha en del jobb kvar att göra där. Även om de byggt ett fenomenalt spel.