Warhammer 40,000: Darktide släpptes till ljumma betyg och riktigt bra försäljning. Spelarna har listat en rad olika saker de vill få fixade eller ändrade, men sedan spelets släpp har det ärligt talat inte hänt sådär jättemycket.

Det förhållandevis låga antalet banor och spelbara karaktärer består, och framstegs- och belöningssystemet är inte särskilt tillfredsställande. Man kan heller inte skapa egen utrustning, utan måste förlita sig på att just det vapen man vill ha dyker upp i någon av butikerna.

Nu har Fatshark släppt ett öppet brev där de skriver att de inte lyckats leverera vad de siktat på: "Ett mycket engagerande och stabilt spel med ett djup som får en att spela i veckor, inte timmar." Därför lovar de att under de kommande månaderna fokusera på vad spelarna bett om, vilket framför allt är möjligheten att skapa utrustning (crafting), ett mer belönande system för att göra framsteg (progression) och bättre prestandaoptimering.

Det resulterar även i att det planerade säsongsinnehållet kommer att skjutas upp, såväl som versionen av spelet till Xbox Series X/S. De kommer även att lägga ytterligare släpp av kosmetiska mikrotransaktioner på is medan de fokuserar på att lösa spelets problem.