Final Fantasy XVI är i det närmaste färdigt och släpps till Playstation 5 den 22 juni. Härom veckan fick vi en lång genomgång av spelet, och i en intervju (japanska) med några av spelets utvecklare från februari delar 4gamer även med sig av lite intressant information.

I den får vi bland annat reda på att spelet inte kommer att kräva någon "grinding" (alltså repetitivt dödande av fiender för att få erfarenhetspoäng och dylikt), utan att man kan nå den rekommenderade nivån enbart genom att följa handlingen.

Runt halva spelet består dock av sidoaktiviteter, och dessa kan man självklart ägna sig åt om man vill nå högre nivåer än vad som rekommenderas. Vi kan nog även räkna med att det finns en del sidoinnehåll som kräver att man levlar upp sin karaktär ordentligt.

Vi ska heller inte behöva samla på oss pengar att köpa utrustning med, utan när vi återvänder till vår bas under äventyrets gång ska vi kunna köpa de bästa prylar som står till buds. Även mängden hälsoåterställande "potions" ska vara noga avvägd (och återställas om man dör), så att man inte fastnar på bossar på grund av att man inte kan läka sina sår.