Star Wars Jedi: Survivor släpps i slutet av månaden, och som bekant ska vi återuppta berättelsen om jediriddaren Cal Kestis och hans flykt från Imperiet. Men historien hade kunnat se väldigt annorlunda ut om Respawn inte lyckats bevisa för Lucasarts att de var värdiga att låta en jediriddare vara huvudkaraktär i sitt spel.

I en intervju med The Guardian säger speldirektör Stig Asmussen att det var ovant för dem att behöva lägga fram varje aspekt av ett spel och få grönt ljus, eftersom det inte var något de behövde göra med sina tidigare spel (Titanfall, Apex Legends). När de nämnde att de ville ha en jedi med ljussabel i huvudrollen drog dock Lucasarts i handbromsen. Enligt Rasmussen är de deras heliga graal och förmodligen vad de är mest beskyddande mot, möjligtvis med undantag för Baby Yoda.

Han går vidare med att säga att de var väldigt obekväma med idén om en jedi i huvudrollen och ville veta varför de ville ha en och vad som skulle hända med karaktären. Istället ville de att en smugglare eller prisjägare skulle ha huvudrollen, alternativt att de bara skulle kalla huvudkaraktären för en "kraftanvändare".

Asmussen motsatte sig dock detta och sa att han då inte var rätt man för jobbet, eftersom han inte hade erfarenhet av skjutarspel, utan istället serier som God of War. Med tiden lyckades de dock få Lucasarts tilltro och fick igenom jedikonceptet.

Star Wars Jedi: Survivor släpps den 28 april till pc, Playstation 5 och Xbox Series X/S. Innan dess kan man spana in spelets sista gameplay-trailer.