I en Game Informer-intervju berättar den legendariske speldesignern Warren Spector om varför han valde att göra ett spel baserat på Disneys Musse Pigg-karaktär. Uppenbarligen ville Disney ha hjälp med att återuppfinna den klassiska figuren, och det var också därför Spector hoppade på projektet.

I en lång och uttömmande intervju talar Spector om sin förkärlek för den världsberömda råttan, Musses kulturella inflytande och hur han anser att Disney förminskat och på sätt och vis tappat bort lite av den gnista som ursprungligen utmärkte världens kanske mest populäre seriefigur. Med #Epic Mickey ämnar Spector ta honom tillbaks till 1920- och tidiga 1930-talets Musse då karaktären fortfarande var lite mer av en bråkmakare och mer lynnig. Han påpekar också att han inte "skapar spel för ungar".

Valet av Wii som plattform motiveras med att en #Nintendo-publik van vid titlar som Mario och Zelda antagligen har mer till övers för Musse Pigg än den publik som spelar GTA och Halo. I framtiden hoppas också Spector på att få göra ett Duck Tales-spel, men hur det blir med den saken återstår ännu att se.