Det gäller att passa på. När Fred Dieckmann, designer på #Maxis, och hans team fick förfrågan om att utveckla ett helt nytt spel blev de eld och lågor.

- Varje gång du får en sådan chans i vår bransch, ja, då måste du ta den.

Att #Darkspore är särskilt nytt är i och för sig en sanning med modifikation. Spelet bygger löst på Will Wrights senaste (sista?) spel, #Spore, och påminner starkt om alla Diablo-kloner som du någonsin sett. Därmed ska jag låta det vara osagt huruvida det kommer att gå hem i stugorna när det släpps om en månad.

Med kniven mot strupen

Faktum är att jag överhuvudtaget har svårt att veta vad jag ska känna inför Darkspore. I teorin tycker jag att det låter riktigt intressant. Att bygga upp och balansera sin egen trio med talangfulla hjältar och skicka dem på solo- och co-op-uppdrag på planeter bestående av kylig is och het lava tackar jag inte nej till. Inte heller sådana innovationer som att du kan satsa vinsten från föregående nivå för att ha chansen till ännu finare prylar i den nästkommande. Om du förlorar, ja, då blir du lottlös. Det är precis sådana ”kniven mot strupen”-upplevelser som kan göra hela skillnaden på en lyckad och medioker kväll.

Upp till fyra personer kan delta i spelets co-op.

- PvP är en nyckeldel i det hela, fortsätter Fred. För att lyckas riktigt bra där krävs det att du har vunnit bra grejer i kampanjen. Och för att vara stark nog att stå upp mot andra spelare måste du ibland återvända till kampanjen. Alla bitar är en del av något större.

I praktiken måste jag tvinga mig själv för att se potentialen. Skogsplaneten jag klickar runt mig på är en orgie av likadana områden och att leta upp och ha ihjäl varenda en av de blekt designade motståndarna känns magert och ganska tröttsamt, om jag ska vara ärlig. Lägg därpå till att mina tre hjältar hade kunnat vara mer inspirerade. En har muskler, den andre har de magiska förmågorna och den tredje är en slags kompromiss av de andra.

Om George Lucas saknar Star Wars-rekvisita bör han köpa upp sig på ett exemplar av Darkspore för att få ledtrådar om var de kan hålla hus.

Jag tror å andra sidan att det krävs mer kött på benen innan jag vågar döma ut Darkspore. Att få designa sina hjältar från början, hitta en vinnande balans och slå sin trio ihop med några andra kooperativa kompanjoner kan betyda en hel del. För trots att spelet kan tyckas lätt att sätta sig in i lär det krävas ett antal timmar innan den förmodade storheten infinner sig. Det är åtminstone vad jag tror.

Vad tycker Will?

Slutligen kan jag inte låta bli att ställa dagens mest uppenbara fråga till Fred.

- Vad tror du att Will Wright skulle ha tyckt om Darkspore?
- Jag tror att han hade gillat det.
- Tror du det?
- Ja… ja.

Tystnaden som följer därpå känns med ens väldigt talande.

Våra tidigare intryck av Darkspore