Ja, du läste rätt, Blue Byte håller som bäst på att återskapa det mest hyllade spelet i serien och uppdatera det till dagens datorer. Spelet kommer få namnet The Settlers II: 10th Anniversary då det, som tidigare nämnt, råkar vara exakt tio år sedan originalversionen av The Settlers II släpptes. För er som enbart spelat FPS-spel de senaste tolv åren och inte har en aning om vad Settlers-spelen går ut på så kan jag snabbt förklara; man ska bygga en liten stad med allt vad det innebär av strategiska beslut. Bygg en vetefarm så att kvarnen kan göra mjöl och ge till bagaren som gör bröd. Skapa en skogshuggare som levererar träd till sågverket där de blir plankor som sen används till nya byggnadskonstruktioner. Och så vidare, och så vidare.

Vad är nytt?

The Settlers II: 10th Anniversary kommer att vara troget originalet vad gäller design, gränssnitt och funktion men lite nyheter kommer vi allt att få ta del av. Till att börja med har Bluebyte snickrat ihop en helt ny motor vilken kommer visa upp världen i full 3D med nymodigheter som pixelshading och annat smått och gott. Nu kommer du dessutom att kunna zooma in och ut på ett sätt som inte tidigare var möjligt. Mitt personliga favoritmoment vägbyggandet, som togs bort i The Settlers III och efterföljarna, är nu tillbaka (eller är fortfarande kvar kanske man ska säga). Annat nytt vi hittar är en slumpmässig kartgenerator, bättre stöd för multiplay samt natt- och dagcykler.

Annars då?

Kvar sen originalet har vi de tre spelbara folkslagen kineser, nubier och romare. Med dessa kommer även olika miljöer; vi har till exempel vanlig skog, berg, stäpp, träsk samt mörka lavalandskap. Spelet kommer att ha en singelplayer-kampanj på tio stora kartor, åtta muliplayer-kartor (som även skall kunna spelas som vanlig singleplayer ), 31 olika byggnader, 25 olika yrken, fem olika militära enheter samt 31 olika varor att transportera runt mellan dina nybyggare.

Egna intryck

Jag fick chansen att provspela en förhandsversion av The Settlers II: 10th Anniversary under några få timmar och jag måste säga att några få timmar räcker inte för att få ett bra intryck av spelet. Själva speldesignen fungerade bra (förutom några få buggar i gränssnittet som säkert kommer vara fixade vid release) men, som alla Settlers-fans vet, så tar en omgång ganska lång tid; man kan få lägga ned ganska många timmar på att klara av en karta vilket i sin tur medförde att jag till exempel inte hann testa multiplayer-delen. Helt klart är att spelet lever upp förväntningarna och jag själv kommer med största sannolikhet att inhandla ett exemplar när det kommer ut i butik.