Skräck med läbbiga barnskuggor och glitchande verklighet, i VR! Vad kan gå fel.

Okej, skräck kanske är fel ord. Psykologisk thriller väljer Ubisoft att kalla detta samarbete mellan Montreal-studion och Elijah Woods spelbolag Spectrevision. Den försmak jag fick spela på Oculus Rift med touch-kontroller är klart mer krypande än jumpscare-läskigt. Det innehåller dock alla ingredienser för en obehaglig upplevelse, oavsett om du lirar det i VR eller på traditionellt vis.

Transference utspelar sig i psyket hos en mentalpatient och det vi förstått av de korta snuttar med riktiga skådespelare (en berättarteknik som kommer att användas flitigt i spelet) är en familj inblandad. Jag fick som instruktioner att hitta till köket i en stämningsfullt nedsläckt lägenhet där förberedelserna inför ett födelsedagskalas tyckts ha avbrutits av händelser som gjort barnen rädda.

Problemet med många skräckspel är att lyckas behålla den tryckande stämningen genom hela upplevelsen och det är såklart svårt att avgöra det på bara en kort spelstund. Mitt harhjärta fick i alla fall bulta och vi får se mottagandet när Transference senare i år.

Skicka en rättelse