Gaute Godager

Även karaktärsutvecklingen skiljer sig en aning från den stora mängden. Visserligen kan du välja en av fyra grundklasser - soldier, mage, rogue eller priest - redan innan ditt äventyr börjar, men du måste göra ditt slutgiltiga val först när du når nivå fem. Detta minimerar risken att du väljer fel och tvingar dig att börja om från början - för som Age of Conans "game director" Gaute Godager själv säger vill förmodligen de flesta initialt vara Conan. 15 nivåer senare, det vill säga 20, är det återigen dags för dig att specialisera dig en aning i form av en underklass. Spelet har totalt 14 stycken, men dina möjligheter begränsas effektivt av din grundklass.

Välj klasser efterhand

När din karaktär sedan blivit än mer erfaren får du välja en av fyra prestigeklasser - lord, commander, crafter och master - vilka ger din karaktär en rad intressanta egenskaper som kan utnyttjas både av dig och de personer du samarbetar med. Utöver detta kan du med jämna mellanrum också lära dig olika färdigheter. Sammanlagt finns det hundratals att välja på, men då du inte kan bemästra allt gäller det att tänka igenom vilka som ger dig störst fördelar i det långa loppet.

För att din karaktär ska få mer av den så hett eftertraktade erfarenheten finns det ett högst traditionellt uppdragssystem där olika datorstyrda karaktärer kan ge dig en uppgift att lösa, som ger dig både erfarenhetspoäng och materiell belöning. En del av dessa är av "slå ihjäl tio råttor"-typen, men Funcom lovar att också en stor mängd uppdrag kommer ha element som för tankarna till företagets rötter i äventyrsspelsgenren med pussellösning. Detta gör sig även påmint i sättet som dialogerna med AI-karaktärerna presenteras. I Age of Conan får du likt ett äventyrsspel en ny kameravinkel och en rad olika svarsalternativ för att kunna föra en givande dialog med Hyborias befolkning, något som enligt Ellingsen förhoppningsvis ska öka känslan av att vara i en levande värld.

PvP och guilds blir allt viktigare i MMO-spel och även här har Age of Conan något eget att bjuda på. Spelet bjuder i dagsläget på två olika servertyper: en för de som vill kunna attackera en annan spelare var de än är och en för de som vill ha möjlighet att undvika dessa strider. Gemensamt för dessa båda är dock området som kallas för "Border Kingdoms" där det är fritt fram att klubba ner vem som helst. För den som är ute efter en något mer avslappnad form av PvP finns också fylleslagsmål som är precis vad de låter som: gå till en bar och sup dig full och du kan utmana någon på ett rallarslagsmål. I och med att båda karaktärerna är onyktra spelar deras nivåer inte någon som helst roll och du behöver således inte vara orolig för att vara slagen på förhand.