De ovan nämnda Border Kingdoms är även det område där en guild kan bygga sitt eget "Battlekeep". Detta kan bara ske på ett begränsat antal platser så du kan alltså se fram emot belägringar där katapulter och dylika maskiner gör vad de kan för att smula ner fästningar. Själv processen för att upprätta byggnader ställer höga krav på en guilds samarbetsförmåga och sammansättning då du behöver både byggmaterial och medlemmar med färdigheter i crafting för att det ska bli någonting av det hela. Funcom har dock tänkt på detta så för att även mindre guilds ska få chansen att njuta av något eget finns det torn utplacerade i PvP-området som kan fylla en del av det tomrummet.

Lika vacker som brutal värld

Ända sedan de första bilderna släpptes har det visuella fått mycket uppmärksamhet, vilket det i allra högsta grad förtjänar. Spelet är begåvat med en grafik som kanske inte är alltför imponerande jämfört med titlar som Oblivion eller Crysis, men för att vara ett MMO är det vackert så det förslår. Världen är byggd för att ge ett realistiskt intryck och det är precis vad den gör, med en färgstark och tät djungelmiljö för att sedan ersättas med en karg och het öken som verkligen inte ser inbjudande ut. Det ska dock påpekas att världen inte är sömlös. Den är indelad i zoner med laddningstider emellan, varav en del är instanserade för att du ska slippa stöta på andra spelare på platser där du helst skulle vara utan dem.

För att åstadkomma detta har Funcom, till skillnad mot många konkurrenter, utvecklat en egen grafikmotor. Godager hävdar att detta helt enkelt beror på att alternativen på marknaden inte lever upp till företagets högt ställda kvar och efter att jag fått en rundvandring på kontoret, där ett flertal av deras egenutvecklade verktyg visades upp, har jag svårt att hävda motsatsen. Tyvärr fick jag inte se något från Directx10-versionen av spelet, men om den förbättrar grafiken ytterliggare kan det inte se annat än imponerande ut.

Inte utan frågetecken

Hur var det då att spela? Jo tack, bara bra. Nu fick jag visserligen en något begränsad speltid, som mest gav ett hum om hur stridssystemet fungerar, men på den korta tiden gav spelet ett mycket gott intryck. Personligen har jag alltid efterfrågat strider som kräver mer skicklighet av spelaren och det är precis vad Age of Conan levererar. Nu är det knappast perfekt och jag fick intrycket av att det just på grund av sitt unika stridsmoment kan vara mer beroende av stabil ping än vad som normalt är fallet för genren.

Age of Conan är inte Funcoms första MMORPG, vilket är en stor fördel. Enligt Godager har de lärt sig mycket genom arbetet med Anarchy Online, vilket bland annat fått dem att inse vikten av att leverera en stabil och välbalanserad produkt. Det är denna erfarenhet kombinerad med viljan att skapa något annorlunda, både när det gäller stämning och spelmekanik, som faktiskt får mig att så smått börja fundera på att bryta mitt löfte om att aldrig igen fastna i ett MMO när spelet släpps i oktober.