Hur du ändrar FZ:s utseende efter eget tycke

Inaktiv
Hur du ändrar FZ:s utseende efter eget tycke

Om du använder Firefox och kan lite css så går det att ändra utseendet ganska lätt.

1. Skaffa tillägget [https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=2108Sty...].

2. Starta om Firefox.

3. Det finns nu en ikon längst ner till höger. Klicka på den och välj sedan Add style for www.fz.se.

4. Skriv in den css du vill ändra mellan @-moz-document domain("www.fz.se") {

och

}.

5. Du måste ha !important efter varje värde för att den ska åsidosätta sidans egna css som du ser i mitt exempel nedanför.

Här är ett exempel som tar bort bakgrundsbilden och ändrar bakgrundsfärgen till svart.

Citat:

@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document domain("www.fz.se") {

body {background: #000 none !important;}

}

Ni kan lägga till mitt exempel genom att markera all kod och högerklicka och välja Add Selection to Stylish.

Lite användbara länkar:
Användarguide
Sida med massor av olika användarstilor för olika sidor

Så vill man ha en oldschool fz look så går det men det krävs att man pillar lite.

Om ni vill så kan ni dela med er av era användarstil för FZ i den här tråden.

Inaktiv

coolt!!

blev mycket mysigare direkt med din stil!

Medlem

Håller med, tack. :>

Inaktiv

vart mkt bättre nu... men nu kommer jag till nästa problem jag är inte så skillad med hemsidor... så jag väntar tills nån har postat nån bra kod....

Inaktiv

Min nuvarande stil

Citat:

@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document url-prefix(http://www.fz.se) {

/* background color */
body {
background: #333 none !important;
}

/* background color for headlines and stuff */
.post_01, .list_rev1_strobe1, .list_rev1_strobe1 td, .plug_1, .plug_1_hover, .newsflash_stamp, .hbar_headline, .list_rev1_header, .notice, .screen_date, .hbar_input_button, .article_pagebutton, .description, .button, .form_headline, h1, h3, .listing_header, .listing_01

{
background: #444 none !important;
}

/* text color */
div, li, ul, img, span, td, tr, table, th, a, p, h1, h2, h3, h4, input, fieldset, textarea {
color: #fff !important;
}

/* change frontpage news font and size */
.news_text
{
font-family: Arial !important;
font-size: 12pt !important;
letter-spacing: 0.2pt;
line-height: 115%;
}

/* change the logotype */
.menu_logo div {
background-image: url(http://img256.imageshack.us/img256/4291/logo4nm.png) !important;
}

/* make all backgrounds transparent */
.strip_left01 div, .strip_left01, .strip_center01, .strip_right01, .strip_left02, .strip_center02, .strip_right02, .menu, .menu_header, .menu_headline, .menu_item, .strip_center01 div, .menu_header div, .menu_footer, .strip_right01, .strip_right01 div, .grabber_rev1_header, .grabber_rev1_footer_internal, .grabber_rev1_footer_external, .content, .plate_rev1_top_left, .plate_rev1_top, .plate_rev1_top_right, .plate_rev1_left, .plate_rev1_right, .plate_rev1_content, .plate_rev1_right, .plate_rev1_bottom_left, .plate_rev1_bottom, .plate_rev1_bottom_right, .stage_rev1_top, .stage_rev1_top_left, .stage_rev1_top_right, .stage_rev1_right, .stage_rev1_left, .stage_rev1_bottom, .stage_rev1_bottom_right, .stage_rev1_bottom_left, .footer, .listforum_header, .listtopic_header, .listtopic_footer, .listforum_footer, .post_options, .post_00, .post_headline, .post_header, .stage_rev1_content, .news_link, .news_options, .news_headline, .news_headline_pc, .news_headline_console, .post_footer, .newsarticle_options, .newsarticle_headline, .newsarticle_headline_pc, .newsarticle_headline_console, .newsarticle_link, .listforum_01, .listforum_00, .listtopic_01, .listtopic_00, .menu_item a:hover, textarea, .post_message_quote_content, .newsflash, .list_rev1_strobe0, .list_rev1_strobe0 td, .list_rev1_header td, .list_rev1, .plug_0, .plug_0_hover, .hbar_base_01, .hbar_base_02, .filepush_featured_headline, #nav_pc, #nav_mac, #nav_gamecube, #nav_ps2, #nav_ps3, #nav_xbox, #nav_xbox360, #nav_revolution, .footer_strip, .box_content, .box_header, .box_footer, .listing_00, .listing_footer

{
background: transparent none !important;
}

/* make left member border transparent */
.member a {
border-left-color: transparent !important;
}

/* remove member dividers transparent */
.menu_divider {
display: none !important;
}

/* remove header, search news and subscription */
.header, .header_divider {
display: none !important;
}

/* remove borders from the forum */
td, th, div, h1, h3 {border: none !important;}

}

Medlem

Gött!! Nöjer mig med att ändra bakgrunden till mörkgrå tills vidare.

Hur slipper man centreringen?

Medlem

Mycket bra plugin!

Medlem

Så, nu har jag våldtagit FZ's nya design
*sorry, men den ljusa färgen var omöjlig*

Tack för tipset förresten, dos

Lade till ett par textremsor som fixade mörka sök- och inloggningsfält (har ljus text) och ställde in en ny färg på quotefönstret. Fick browsa igenom källkoden för hitta rätt sak. blöh.

Det blev någorlunda bra men man får pilla lite mer någon annan dag. Kolla in den om ni vill.

Citat:

@namespace url(http://www.w3.org/1999/xhtml);

@-moz-document url-prefix(http://www.fz.se) {

/* background color */
body {
background: #222 none !important;
}

/* background color for headlines and stuff */
.grabber_rev1_footer_internal, .screen_date, .list_rev1_strobe1 td, .list_rev1_header, .description, .article_pagebutton, .plug_1, .plug_1_hover, .newsflash_stamp, .list_rev1_strobe1, .listing_header, .listing_01, .news_content, .news_link, .news_options, .news_headline, .news_headline_pc, .news_headline_console
{
background: #353440 none !important;
}

.post_01, .post_identity_foot
{
background: #42414A none !important;
}
.post_00
{
background: #34333F none !important;
}

.post_identity_nickname /*, .post_identity*/
{
background: #383743 none !important;
border: #000000 none !important;
}

.form_headline, .strip_center02, .form_notice, .form_item, .notice
{
background: #34333F none !important;
}

/* text color */
div, li, ul, img, span, td, tr, table, th, p, h1, h2, h3, h4, input, fieldset, textarea
{
color: #FEA !important;
}

/* change frontpage news font and size */
.news_text
{
font-family: Arial !important;
font-size: 12pt !important;
letter-spacing: 0.2pt;
line-height: 115%;
}

/* change the logotype */
.menu_logo div {
background-image: url(http://img256.imageshack.us/img256/4291/logo4n
m.png) !important;
}

/* make all backgrounds transparent */
.grabber_rev1_footer_external, .content, .newsarticle_options, .newsarticle_headline, .newsarticle_headline_pc, .newsarticle_headline_console, .newsarticle_link, .menu_item a:hover, textarea, .newsflash, .list_rev1_strobe0, .list_rev1_strobe0 td, .list_rev1_header td, .list_rev1, .plug_0, .plug_0_hover, .filepush_featured_headline, #nav_pc, #nav_mac, #nav_gamecube, #nav_ps2, #nav_ps3, #nav_xbox, #nav_xbox360, #nav_revolution, .footer_strip, .box_content, .box_footer, .listing_00, .listing_footer
{
background: #42414A none !important;
}

/*kommentar-, sök- och quoterutor m.m.*/
.post_message_quote_content, .post_message_quote_content, .quickforum_message, .post_message_code, .inbox_message, .newsarticle_related, .sokfalt
{
background: #383743 none !important;
}

/*Ämnen, Inlägg, Visningar, Senaste inlägg forum bakgrund*/
.listforum_item_posts, .listforum_item_hits, .listforum_item_lastpost, .listforum_item_topics, .listforum_item_lastpost_date
{
background: #383743 none !important;
}

/*bakgrund forumöverskrift*/
.listforum, .listtopic, .listtopic_header, .listforum_header, .post_header, .post_footer
{
background: #24242e none !important;
}

/*forum left side strip color, the area under the new topic buttons*/
.listforum_01, .listforum_00, .listtopic_01, .listtopic_00
{
background: #31313e none !important;
}

/*Ämnen vänster sida bakgrund*/
.listforum_item_name_headline, .listforum_item_name_description, .listforum_item_name, .listtopic_item_name
{
background: #42414A none !important;
}

.listtopic_footer, .listforum_footer
{
background: #24242e none !important;
}

/* hum, nått gör det och det har o göra med borders... */
.plug_0, .plug_1, .hbar_base_02
{
border: none !important;
}

/*färg på inloggnings och sökfuktiosram/ruta? */
.hbar_input_text, .member_input_text, .form_input_textfield
{
background: #333 none !important;
}

h1, h3, tr
.common, .common_unit, .common_subtext
{
background: #42414A none !important;
}

/*link-text color*/
a
{
color: #fffcf1 !important;
}

.notification
{
background: #42414A none !important;
}

.plate_rev1, .stage_rev1_top
{
background: #34333f none !important;
}

.post_poll_00
{
background: #42414A none !important;
}

.post_poll_01
{
background: #34333F none !important;
}

.post_headline
{
background: none !important;
border: none !important;
}

.post_options
{
background: none !important;
}

.stage_rev1_top_left, .stage_rev1_top_right, .stage_rev1_right, .stage_rev1_left, .stage_rev1_bottom, .stage_rev1_bottom_right, .stage_rev1_bottom_left
{
background: #42414A none !important;
}

.plate_rev1_right, .plate_rev1_content, .plate_rev1_bottom_left, .plate_rev1_top, .plate_rev1_top_right, .plate_rev1_left, .plate_rev1_right, .plate_rev1_bottom, .plate_rev1_top_left, .plate_rev1_bottom_right
{
background: #42414A none !important;
}

/*bakgrundsfärg för bl.a. övre och nedre del av forumet (de större ytorna)*/
.stage_rev1_content
{
background: #24242e none !important;
}

h1, h2, h3, h4, tr
.profile
{
background: #42414A none !important;
border: none !important;
}

.profile
{
background: #34333F none !important;
}

#page, #header, #footer
{
background: #42414A none !important;
}

}

Medlem

Mysigt! Bra tips
Ska leka runt lite och se vad man kan åstadkomma.

Medlem

Nån som kan posta screenshots?


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Här har du en vertikal panoramabild av ett något mörkare fz.

http://img.photobucket.com/albums/v235/technorus/fztest.jpg

Medlem

ahh det där var snyggt hamster`n

/me gillar mörka sidor


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tackar. Kul att du gillar den

Fasen, det är rätt svårt att hålla reda på vad allt det där i kodremsan betyder. Skulle vilja få rätt vissa grejer i "trådsidorna". Just nu finns det exempelvis hack i de vita ramarna.
Du vill möjligtvis inte sträcka ut en hjälpande hand till en behövande?

Medlem

Jag är helt värdelös på kodning och sånt, så jag frågar en noob fråga antagligen.
Var hittar man koderna för färgschemat ?? t ex #333 osv..

Medlem

Nu har jag hittat in också... Tack för tipsen, byter direkt till en mörkare variant...


signatur

- r4z0r -

Medlem
Skrivet av Belse:

Jag är helt värdelös på kodning och sånt, så jag frågar en noob fråga antagligen.
Var hittar man koderna för färgschemat ?? t ex #333 osv..

Har du något bildredigeringsprogram så ska det enkelt gå att se där. Vet inte om det går i paint.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Hamsterns såg snygg ut. Är det samma kod som pastats ovan? Kanske skapa en speciell tråd där folk som gillar pilla med sånt kan lägga in sina scripts och hålla dom uppdaterade.
För övrigt trodde jag man skulle kunna ställa om under inställningar men det verkar man inte kunna.

Hur gjorde du en panoramabild? Klipp och klistra eller finns det nåt smart sätt?


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem

Belse: På den här sidan
http://www.ge.infn.it/~bianconi/stud/colors/color_codedecimal...
kan du plocka lite färger. Sedan finns en plugin till FF där en färgpallett medföljer. ColorZilla heter den.
Har dock märkt att man inte kan köra colorzilla och stylish samtidigt. FF crashar (hos mig i.a.f.).
Sedan kopierar du bara det värde som har en fyrkant framför sig #4bcfc7 exempelvis. Det måste inte vara 3 siffror.

Tack cleor
Har uppdaterat koden med några fler små fixar. Men ärligt talat så känner jag mig lost nu.

Precis "panoramabilden" var bara en billig klipp o klistra grej

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Belse: På den här sidan
http://www.ge.infn.it/~bianconi/stud/colors/color_codedecimal...
kan du plocka lite färger. Sedan finns en plugin till FF där en färgpallett medföljer. ColorZilla heter den.
Har dock märkt att man inte kan köra colorzilla och stylish samtidigt. FF crashar (hos mig i.a.f.).
Sedan kopierar du bara det värde som har en fyrkant framför sig #4bcfc7 exempelvis. Det måste inte vara 3 siffror.

Tack cleor
Har uppdaterat koden med några fler små fixar. Men ärligt talat så känner jag mig lost nu.

Precis "panoramabilden" var bara en billig klipp o klistra grej

Snyggt Hamster, kan dock finputsas lite
och angående panorama bilden så ska det finnas nå program som tar screens på HELA sidor.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

hehe, jo det lär det säkert behövas.
Tack

Jasså? Det kanske man skulle leta upp. Går det att göra något på ett smidigare sätt så varför inte.

Fixade en sista grej nyss. Som du kanske såg så fanns det vita boxar runt vartannan "new"post knapp. Det berodde på att jag missat ett komma. *grr*

Medlem

request: en style som är riktigt lik originalet/föregångaren ..den här nya stilen ser ut som skit =o(

Medlem

Ostmjuk!

Hur fixar man så att tabellen på vänster sidan blir samma färg som man har överallt.
Och dom här små hacken mellan olika poster.

Medlem

Tack!
Jag ändrade bara bakgrunden till en mörkgrå och direkt trivs jag mycket bättre

Medlem

Kan man fixa detta på något sätt med IE?

Medlem
Skrivet av Belse:

Ostmjuk!

Hur fixar man så att tabellen på vänster sidan blir samma färg som man har överallt.
Och dom här små hacken mellan olika poster.

hacken mellan posterna vet jag inte hur man fixar.

slänger du in det här i följande kodstycke får samma färg på menyn som på resten av sidan, men jag är inte helt hundra på om det är rätt metod.

/* make all backgrounds transparent */
div, span, td, tr, table, th

JB
Medlem

ostmjuk hamster!!!! Fy fan va gött!!!
Du har fan mer skill än noob FZ'rna. Näe jag vet man får inte tycka så här, men det skiter jag i!

FZ GOT PWND!!! OMG LOL BBQ

Vila i frid
Skrivet av JBRAA:

ostmjuk hamster!!!! Fy fan va gött!!!
Du har fan mer skill än noob FZ'rna. Näe jag vet man får inte tycka så här, men det skiter jag i!

FZ GOT PWND!!! OMG LOL BBQ

Ursäkta? Vi har ingenting emot att ni ändrar bakgrunden men IMO så är det lite bakåtsträvarfasoner och ganska dålig stil gämtemot vår käre grafiker som slitit hårt med detta och resten av crew för den delen.

Men jag antar att man inte kan glädja vissa människor.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av JBRAA:

ostmjuk hamster!!!! Fy fan va gött!!!
Du har fan mer skill än noob FZ'rna. Näe jag vet man får inte tycka så här, men det skiter jag i!

FZ GOT PWND!!! OMG LOL BBQ

Öh, har du tänkt på att utseendet ostmjuk försöker efterlikna var skapat av "noob FZ'rna"?

Snyggt jobbat förresten, ostmjuk
Orkar nog inte uppdatera mitt dock; jag hoppas på nånting liknande från officiellt håll. En tema-väljare under "Inställningar" skulle sitta fint *wink-wink*


signatur

Aj, dina ögon!

JB
Medlem

allvarligt talat... VARFÖR ville ni ändra designen? För att "vitt" är inne?

Ni kunde ha gjort en skin till den gamla designen så de som ville ha ny fräsch design tex vitt/silver kunde välja det.

Bakåtsträvarfasoner?

Det är väl ni som är kåta på nya färger och pilla upp ny codning/design?

Jag har inget emot nya färger. Jag har heller inget emot förbättrade saker som är genomtänkta.

Det nya forumet, med dess grafiska design verkar som ett stressat projekt..

Och att det gamla forumet är typ "borta", är ju som att kastrera er själva?

FZ är i min åsikt kanske 50% forum med all dess info och massor av egna personers kunskap och upplevelser etc. Kanske 25% filarkiv, och 25% nyheter/artiklar.

Då om de gamla forumet är borta så är det som en generation av info och kunskap "försvinner" från FZ, och FZ blir ett "newbie" ställe, för det finns inte en massa gamla saker där.

Att söka på FZ forum efter något man vill läsa lite om, är bättre än google.

FZ har funnits med så länge.. och det gick väl att hitta det mesta typer av roliga saker o FZ forum...

Bakåtsträvarfasoner håller inte som argument...

Erkänn själva att ni var sugna som fan att koda/designa lite istället, oavsätt om lite funktioner försvann eller inte. (eller tom år av forum)

Er käre grafiker? lol...

"Nej olle vår kära designer, designen är yberbra. tack för allt ditt arbete!! kewl!"

Er site, er design. Ni gör va fan ni vill.

Men kalla inte oss bakåtsträvare för vi öppnar käften och säger vad vi tycker...

Edit:

Utveckling brukar gå framåt, inte bakåt! lol! 8)

Lycka till med er site och att ni fixar till funktionerna som ni hade förut. (tumme upp... LOVAR!!

Medlem

hehe, har i princip fått allt serverat på ett silverfat så någon cred kan man inte ta för jobbet.
(Tackar så klart ändå, lite tid har man ju trots allt lagt ner på det).

----
Och inte vill vi att det här skall resultera i en negativ gnällorgie. Inget bra sätt att inviga ett nytt forum på (även om det är traditionsenligt )

Anledningarna till varför man vill ha en annan bakgrund varierar och jag har mina egna. Kass skärm, kassa brillor inhandlade utomlands utan recept på glasen och en nyfikenhet på vad stylish kan göra. Så kan det gå.

123
Skriv svar