Medlem
CPU problem?

Hej tänkte höra om någon har en aning om vad som kan blivit fel när datorn har segat ihop och det är som att den inte vill använda cpun. Ska jag packa upp något tar det en väldans tid och cpu usage ligger på drygt 5-10%. Är som att den inte fattar att den ska börja jobba, väntar man några minuter börjar den jobba mer och mer dock aldrig över 35% så något är väldigt galet.

Enda jag gjort innan det blev såhär va att installera ett spel från steam dock genom ubisoft så man vet kanske aldrig vad det kastat in på datorn

Nerladdningar går också väldigt segt.

edit: att starta upp datorn/logga in starta upp alla program ibörjan går som vanligt. Är man inne i spel så kan de hänga sig i typ 20sec sen fortsätter det (musik övriga program fortsätter funka går tillomed att alt tabba är som att datorn "tappar" spelet.

Medlem

Oj.. Aldrig varit med om detta tidigare.. Kan vara drivare, windows, mm.

Du kan ju börja kolla detta! Mitt är engelskt Windows så hoppas du fattar

Höga klicka på skrivbordet. Tryck på personalize.

Gå in på screen saver

change power setting

Sen går du in på (balanced) "Change plan setting"

change advanced power setting

Sen går du ner till fliken : processor power management

Där ser du till att det står på :

min cpu state: 5%

max cpu state : 100%

Det där är en LITEN grej! Kan vara hur mycket problem som helst! Hoppas allt löser sig!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Haha jo, gissade på att cpun börja gjort sitt men eftersom datorn funkar bra vid startup/temp osv ser bra ut känns det som det är något annat.

Tack för tipset men stog redan det där

Medlem
Skrivet av DarknesS:

Hej tänkte höra om någon har en aning om vad som kan blivit fel när datorn har segat ihop och det är som att den inte vill använda cpun.

Ta och stresstesta processorn med ett program. Tror dock inte processorn är problemet.

Medlem

Precis, du kan ju alltid testa med tex prime95 för att se om du verkligen får 100% cpu-load (jag brukar välja "small FFTs", dvs översta valet). Sen bör du snabbt som attan få 100% cpu användning. Men ett tips, håll koll på din temp, då detta är ett program som stressar din cpu ordentligt. Hardware-monitor kan vara bra att ha vid sidan av, eller core-temp


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

OCCT Perestroika gjort av ryssar till extremöverklockare, Bästa programmet jag använt.

Medlem

Gjorde 10 tester med prime95 med 0 errors/varningar, cpun låg mellan 44-88 grader.

Börjar vara fundersam över om det är något program eller dylikt som ligger igång. jag testa köra en recovery från 3 veckor bak, samt scannat datorn/defraga en extra gång men det har inte blivit bättre :/

Medlem
Medlem

Kollat så att det inte är damm som är orsaken?

Medlem
Skrivet av DarknesS:

Hej tänkte höra om någon har en aning om vad som kan blivit fel när datorn har segat ihop och det är som att den inte vill använda cpun. Ska jag packa upp något tar det en väldans tid och cpu usage ligger på drygt 5-10%. Är som att den inte fattar att den ska börja jobba, väntar man några minuter börjar den jobba mer och mer dock aldrig över 35% så något är väldigt galet.

Enda jag gjort innan det blev såhär va att installera ett spel från steam dock genom ubisoft så man vet kanske aldrig vad det kastat in på datorn

Nerladdningar går också väldigt segt.

edit: att starta upp datorn/logga in starta upp alla program ibörjan går som vanligt. Är man inne i spel så kan de hänga sig i typ 20sec sen fortsätter det (musik övriga program fortsätter funka går tillomed att alt tabba är som att datorn "tappar" spelet.

Jag hade testat med att stänga av alla antivirus program e t c först.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av DarknesS:

Börjar vara fundersam över om det är något program eller dylikt som ligger igång.

Så processorn var det inte. Ta och stäng av alla onödiga program o testa datorn med spelet, ev. packa upp något. Fungerar det som tidigare är det något program som strular. Glöm inte stänga av steam också. Ta sedan och titta i din windows uppdatering om du fått något olämpligt installerat där i smyg.

Medlem
Skrivet av cinderella:
Skrivet av DarknesS:

Börjar vara fundersam över om det är något program eller dylikt som ligger igång.

Så processorn var det inte. Ta och stäng av alla onödiga program o testa datorn med spelet, ev. packa upp något. Fungerar det som tidigare är det något program som strular. Glöm inte stänga av steam också. Ta sedan och titta i din windows uppdatering om du fått något olämpligt installerat där i smyg.

Och när du gör det kan du klicka bort automatisk uppdatering
Jag tror att det är ett virus, antingen som du fått genom gammal hederlig "porrsurf" eller som steam har lagt in (a.k.a DRM).

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av cinderella:
Skrivet av DarknesS:

Börjar vara fundersam över om det är något program eller dylikt som ligger igång.

Så processorn var det inte. Ta och stäng av alla onödiga program o testa datorn med spelet, ev. packa upp något. Fungerar det som tidigare är det något program som strular. Glöm inte stänga av steam också. Ta sedan och titta i din windows uppdatering om du fått något olämpligt installerat där i smyg.

Och när du gör det kan du klicka bort automatisk uppdatering
Jag tror att det är ett virus, antingen som du fått genom gammal hederlig "porrsurf" eller som steam har lagt in (a.k.a DRM).

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av cinderella:
Skrivet av DarknesS:

Börjar vara fundersam över om det är något program eller dylikt som ligger igång.

Så processorn var det inte. Ta och stäng av alla onödiga program o testa datorn med spelet, ev. packa upp något. Fungerar det som tidigare är det något program som strular. Glöm inte stänga av steam också. Ta sedan och titta i din windows uppdatering om du fått något olämpligt installerat där i smyg.

Och när du gör det kan du klicka bort automatisk uppdatering
Jag tror att det är ett virus, antingen som du fått genom gammal hederlig "porrsurf" eller som steam har lagt in (a.k.a DRM).

Nja isf skulle det vara DRM har ett bra virusprogram/addware/spyware program som jag tillomed betalar för och gjort en "grund" scan som tog 6 timmar och den hitta inget. Enda jag gjort är som sagt att jag köpte HoMM 6 och efter det blev datorn knäpp har testa avinstallera det och ubisoft launcher men gjorde ingen skillnad, börjar vara lite smått irriterad. Vad man en har igång tar den "pauser" funkar 20sec hänger sig 5sec och processor aktiviteten går ner till 2-3% sen upp igen till 50% och allt funkar igen och så håller den på :/

Hmm fick just en bluescreen hur öppnar man .dmp filer?

Medlem
Skrivet av DarknesS:
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av cinderella:
Skrivet av DarknesS:

Börjar vara fundersam över om det är något program eller dylikt som ligger igång.

Så processorn var det inte. Ta och stäng av alla onödiga program o testa datorn med spelet, ev. packa upp något. Fungerar det som tidigare är det något program som strular. Glöm inte stänga av steam också. Ta sedan och titta i din windows uppdatering om du fått något olämpligt installerat där i smyg.

Och när du gör det kan du klicka bort automatisk uppdatering
Jag tror att det är ett virus, antingen som du fått genom gammal hederlig "porrsurf" eller som steam har lagt in (a.k.a DRM).

Nja isf skulle det vara DRM har ett bra virusprogram/addware/spyware program som jag tillomed betalar för och gjort en "grund" scan som tog 6 timmar och den hitta inget. Enda jag gjort är som sagt att jag köpte HoMM 6 och efter det blev datorn knäpp har testa avinstallera det och ubisoft launcher men gjorde ingen skillnad, börjar vara lite smått irriterad. Vad man en har igång tar den "pauser" funkar 20sec hänger sig 5sec och processor aktiviteten går ner till 2-3% sen upp igen till 50% och allt funkar igen och så håller den på :/

Hmm fick just en bluescreen hur öppnar man .dmp filer?

Uppdatera dx9,10,11. Ominstallera grafikkortet.

Medlem

Jag börjar vara mer och mer på lur att det är ena hd. Börja se på utorrent när jag ladda ner till "f:" vilket är den nyaste och största hdd så börjar den skrika om att den hamnar på 100% överbelastad vilket dödar dlen till 10k/bsec. Även på den spelen som krånglat varit testat kopiera sc2 till en annan hd och har inte fryst än(30min in). Har gjort en scan på disken från win7 egna scan men den hittar inga fel..

Medlem
Skrivet av DraxXus:

OCCT Perestroika gjort av ryssar till extremöverklockare, Bästa programmet jag använt.

en fransos*

men ja, OCCT ska det vara.

Medlem

Mm tänkte hdiskfel när jag läste trådstarten och ser nu att även du är inne på detta i ditt senaste inlägg.

Titta i tex enhetshanteraren efter hur dina diskar är ställda, ser du något fel där ?
Jag menar nu hur de funkar emot din/dina hdiskkontrollers (Ide Ata Atapi Sata ) så det inget fel är där.

Din F: disk... är det möjligtvis en extern USB disk? Kolla isåfall även dina Usb "hubbar", så de funkar utan strul. Om det är en Usb disk, testa att byta Usb port.

Här har du en länk till ett bra progg som ger massa info om dina diskar : http://www.hdtune.com/
Går även att felsöka efter fysiska fel och testa hastigheten.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar