The Old Republic snart free-to-play?

Medlem

Önskar att SWTOR var sandbox.. gud vad det hade vart najs.

Medlem
Skrivet av Javas:

En F2p modell skulle inte rädda spelet, nästan allt ur spelet kändes hämtat från 2005, grafikmotorn är sjukt stel och tråkig, endgame suger, det är tråkiga raser m.m

När Guild Wars 2 och Wildstar släpps så lär SWTOR tappa ännu fler spelare. Tyvärr Bioware, att göra mmo av av The old republic var ett stort misstag

Wildstar ser så barnsligt ut att det är synd om det....
Sedan vet jag inte om det verkligen är free target, spec inte av vad jag sett. Systemet ser mer ut som GW2 med tab/mustarget och sedan är det bra evesion osv, men man måste VÄLJA målet fast. Vilket jag numera hatar efter att ha spelat Tera ett tag nu. Och det är Teras egentliga ENDA fördel. Att de inte kör med fasta targets.....

Medlem

Föga förvånande.

Som Emmanuel Lusinchi själv säger så kommer det en uppsjö av nya F2P-spel som verkar vara av hög kvalitet.

Vad betyder då detta? Jo:

- Den gamla modellen med månadsprenumeration är gammalmodig och på väg att dö ut.

- Bara för att ett spel är F2P eller byter till F2P betyder inte nödvändigtvis att spelet i sig är dåligt.

- F2P kommer förmodligen vara den dominerande betalningsmodellen i framtiden, i alla fall tills någonting nytt kanske dyker upp.

BioWare försökte med månadsprenumerationer i SWTOR, men som jag själv (och andra) påpekat, så ställer en sådan modell även större krav på att utvecklaren levererar mer högkvalitetsinnehåll oftare, vilket dessutom gör det svårare att konkurerra med andra spel som kanske släpper nästan lika mycket content men utan månadsavgift.

Vad som dock är lika förlegat som själva prenumerationsmodellen, är inställningen att när ett spel byter till F2P, så skulle det vara en självklar indikation på att det går dåligt för spelet, eller att spelet i sig skulle vara dåligt.

Det enda detta indikerar är att själva betalningsmodellen med månadsavgift är dålig och behöver inte alls betyda att det är något fel på själva spelet.

Om så vore fallet, så borde ju per definition alla F2P spel vara dåliga och det stämmer ju inte alls.

Det enda som bevisats, dels av de spel som gått F2P (DCUO, STO, AoC, LOTRO etc) och dels av det faktum att nästan samtliga kommande titlar släpps som F2P, är att månadsprenumerationer är ett förlegat system och inte är en fungerande affärsmodell i längden. F2P å andra sidan är det, i alla fall som det ser ut i nuläget.

Så vänligen sluta med att basha de spel som tvingas byta till F2P och felaktigt försöka hävda att det skulle vara ett tecken på att de "failade" eller är dåliga, det är helt enkelt inte sant. Många av dessa spel är bra och spelas fortfarande av många...och många kommer sannolikt även spela de nya F2P titlar som kommer i framtiden.

Just nu är WoW det stora undantaget och det är ju naturligt att spelet med i särklass flest månadsprenumerationer är det som kommer hålla längst med denna betalningsmodell. WoW kommer med all sannolikhet även vara det spel som sist helt skiftar till F2P, men förr eller senare kommer även de bli tvugna göra detta. Konkurrensen med de framtida och högkvalitativa F2P spelen kommer helt enkelt för stor tom för WoW.

Återigen, det är betalningsmodellen det är fel på, INTE nödvändigtvis spelen i sig.

SE

Medlem

Jävla skit spel!

Medlem

Star wars the old republic föll mig aldrig i ögonen tyvärr :/

Tycker de ska hålla sig till single player/multiplayer när det gäller sånt här, mmo's blir sällan bra.
Ett undantag var Star wars galaxies.

Medlem

Vilka undanflykter Bioware kör med. Kan de inte bara säga som det är, att de gjorde tydligen inte ett så bra spel som de trodde de gjorde.

Medlem

Precis vad jag sa redan innan release, och tror du inte man får rätt. Inte behöver man vara synsk för att förstå hur generiska WoW wanna be MMO spel kommer att sluta.
Våga vara innovativ, våga göra stora förändringar, våga låta en enskild karaktär spela roll...

Medlem

Detta punkter är de som fick mig att sluta spela:
1. När storyn är slut så är spelet slut, inget "end game"
2. Crafting, i SWG så gjorde du all crafting själv så som att samla material och expremitera fram sakerna med färg sätting och så, i swtor så gjör dinna companions allt åt dig.
3. Utforskning, spelet är byggt på instängda gångar förutom Hoth och Tatooine, det skulle vara mer öppna ytor och fler saker att upptäcka.
4. Obalansen mellan klasserna och imellan sidorna.
5. Månads kostnaden, visst är den liknande med andra mmos men den är fortfarande för hög för att betala för när det inte finns något i spelet att göra.
6. Rymden, lite som med planeterna du är instängd i en gång/koridor där striden sker och i övrigt så används skeppet bra till för att transpotera dig mellan planeterna.
7. Skeppen, 1 skepp per klass och du kan inte välja färg eller inreding mm, fler skepp behövs som inte är klass bundna.
8. Mounts det behövs djur-mounts främs för rollspelande men också för känslan och för att kunna ha ett pet som sloss istället för en npc som springer runt och gnäller hela tiden på småsaker.

Det som hade behövts är ett SWG2 fast med quest mekaniken från swtor där det är videos till nästan alla quests.

Det finns massor med stavfel här men jag orkar inte kolla dem.

Medlem

I'm not surprised.

Medlem

Jaja, vi har annat att se fram emot, star wars 1313.

Medlem
Skrivet av nilo:

Vet inte om detta är bra eller dåligt för spelet. Kanske en kompromiss med lägre månadspris. Får känslan av att uppdateringarna kommer bli ännu sämre med F2P.

Får känslan? Klart de kommer.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av SteelStrike66:

Jag var aktiv på Swtor.com redan 2008 och tillsamans många andra fans försökte styra bort BW från ett linjärt theme park MMO. Men BW ville prompt ha denna design och nu står de med konsekvenserna. Jag hoppas bara de nått break even för annars gillar jag BW i grunden.

Det positiva ur det här är att det skickar en stark signal till övriga utvecklare i världen, WoW-klon modellen är på nedgång, folk vill ha valfrihet, mer öppna världar och en förmåga att tänka och handla själva. Förhoppningvis får vi ser mer av det nu i framtiden.

Varför lyckas World Of Warcraft i såna fall?

Medlem

God utveckling, jag spelar sällan annat än F2P.
Månadsavgift är en relik numer i mina ögon. Den är inte särkilt motiverad längre. Det var en gång i tiden då serverunderhåll och liknande var en av anledningarna, men icke längre. I Activision-Blizzards kvartalsrapporter får det inte ens en egen kategori utan sorteras under övrigt, så vitt jag har förstått det.

Kanske skulle ta och fortsätta på min Imperial Agent om de går F2P

Medlem

Tacka vet jag ultima online, visserligen väldigt oförlåtande men hade världens bästa crafting, skill-system och framför allt: vem kan motstå ett spel där man kan tämja alla vilda djur i spelet och ha dem att fightas med:) Chicken fights ftw:)

Medlem
Skrivet av Branoc:

Då blir man så jäkla arg att lucas arts inte lät SWG leva vidare där kunde man ju göra så mycket mera som saknas i SWTOR och andra MMO som är ute!

SWGEmu har ju kommit en bra bit på vägen att återskapa servermjukvaran pre-CU. De satte en server-cap på sin server nu på 1500 pers för att det vart lite väl högt tryck på servern Visserligen är de i alpha-stadiet. Men klart spelbart.

Medlem
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av Javas:

En F2p modell skulle inte rädda spelet, nästan allt ur spelet kändes hämtat från 2005, grafikmotorn är sjukt stel och tråkig, endgame suger, det är tråkiga raser m.m

När Guild Wars 2 och Wildstar släpps så lär SWTOR tappa ännu fler spelare. Tyvärr Bioware, att göra mmo av av The old republic var ett stort misstag

Wildstar ser så barnsligt ut att det är synd om det....
Sedan vet jag inte om det verkligen är free target, spec inte av vad jag sett. Systemet ser mer ut som GW2 med tab/mustarget och sedan är det bra evesion osv, men man måste VÄLJA målet fast. Vilket jag numera hatar efter att ha spelat Tera ett tag nu. Och det är Teras egentliga ENDA fördel. Att de inte kör med fasta targets.....

Aah, så Tera blev med andra ord ingen hit? Hur är instancerna i spelet då? De verkade jäkligt intressanta när dom visades upp för första gången, death traps å allt.

Blir det Guild Wars 2 för din del när det släpps?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av Javas:

En F2p modell skulle inte rädda spelet, nästan allt ur spelet kändes hämtat från 2005, grafikmotorn är sjukt stel och tråkig, endgame suger, det är tråkiga raser m.m

När Guild Wars 2 och Wildstar släpps så lär SWTOR tappa ännu fler spelare. Tyvärr Bioware, att göra mmo av av The old republic var ett stort misstag

Wildstar ser så barnsligt ut att det är synd om det....
Sedan vet jag inte om det verkligen är free target, spec inte av vad jag sett. Systemet ser mer ut som GW2 med tab/mustarget och sedan är det bra evesion osv, men man måste VÄLJA målet fast. Vilket jag numera hatar efter att ha spelat Tera ett tag nu. Och det är Teras egentliga ENDA fördel. Att de inte kör med fasta targets.....

Aah, så Tera blev med andra ord ingen hit? Hur är instancerna i spelet då? De verkade jäkligt intressanta när dom visades upp för första gången, death traps å allt.

Blir det Guild Wars 2 för din del när det släpps?

Med rätt folk är de roliga..........men jag stör mig på så kallad end game gear grind...........folk gnäller över att behöva grinda men vad gör de i end game? grindar SAMMA saker om o om igen istället för att mala på frammåt.....
Sedan har Frogster inte gjort saken bättre...

GW2? Vet inte..... Tera har iaf lärt mig att som gammal FPS-are klarar jag inte av behöva markera target längre.....

Men nu var det varken Tera eller GW2 det handlade om här.......jag gjorde bara en snabb jämförelse spelen emellan och hur JAG ser på dem.

Medlem
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av Javas:

En F2p modell skulle inte rädda spelet, nästan allt ur spelet kändes hämtat från 2005, grafikmotorn är sjukt stel och tråkig, endgame suger, det är tråkiga raser m.m

När Guild Wars 2 och Wildstar släpps så lär SWTOR tappa ännu fler spelare. Tyvärr Bioware, att göra mmo av av The old republic var ett stort misstag

Wildstar ser så barnsligt ut att det är synd om det....
Sedan vet jag inte om det verkligen är free target, spec inte av vad jag sett. Systemet ser mer ut som GW2 med tab/mustarget och sedan är det bra evesion osv, men man måste VÄLJA målet fast. Vilket jag numera hatar efter att ha spelat Tera ett tag nu. Och det är Teras egentliga ENDA fördel. Att de inte kör med fasta targets.....

Aah, så Tera blev med andra ord ingen hit? Hur är instancerna i spelet då? De verkade jäkligt intressanta när dom visades upp för första gången, death traps å allt.

Blir det Guild Wars 2 för din del när det släpps?

Med rätt folk är de roliga..........men jag stör mig på så kallad end game gear grind...........folk gnäller över att behöva grinda men vad gör de i end game? grindar SAMMA saker om o om igen istället för att mala på frammåt.....
Sedan har Frogster inte gjort saken bättre...

GW2? Vet inte..... Tera har iaf lärt mig att som gammal FPS-are klarar jag inte av behöva markera target längre.....

Men nu var det varken Tera eller GW2 det handlade om här.......jag gjorde bara en snabb jämförelse spelen emellan och hur JAG ser på dem.

Dina argument låter vettiga, jag är glad att jag inte skaffade Tera


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Föga förvånande.

Som Emmanuel Lusinchi själv säger så kommer det en uppsjö av nya F2P-spel som verkar vara av hög kvalitet.

Vad betyder då detta? Jo:

- Den gamla modellen med månadsprenumeration är gammalmodig och på väg att dö ut.

- Bara för att ett spel är F2P eller byter till F2P betyder inte nödvändigtvis att spelet i sig är dåligt.

- F2P kommer förmodligen vara den dominerande betalningsmodellen i framtiden, i alla fall tills någonting nytt kanske dyker upp.

BioWare försökte med månadsprenumerationer i SWTOR, men som jag själv (och andra) påpekat, så ställer en sådan modell även större krav på att utvecklaren levererar mer högkvalitetsinnehåll oftare, vilket dessutom gör det svårare att konkurerra med andra spel som kanske släpper nästan lika mycket content men utan månadsavgift.

Vad som dock är lika förlegat som själva prenumerationsmodellen, är inställningen att när ett spel byter till F2P, så skulle det vara en självklar indikation på att det går dåligt för spelet, eller att spelet i sig skulle vara dåligt.

Det enda detta indikerar är att själva betalningsmodellen med månadsavgift är dålig och behöver inte alls betyda att det är något fel på själva spelet.

Om så vore fallet, så borde ju per definition alla F2P spel vara dåliga och det stämmer ju inte alls.

Det enda som bevisats, dels av de spel som gått F2P (DCUO, STO, AoC, LOTRO etc) och dels av det faktum att nästan samtliga kommande titlar släpps som F2P, är att månadsprenumerationer är ett förlegat system och inte är en fungerande affärsmodell i längden. F2P å andra sidan är det, i alla fall som det ser ut i nuläget.

Så vänligen sluta med att basha de spel som tvingas byta till F2P och felaktigt försöka hävda att det skulle vara ett tecken på att de "failade" eller är dåliga, det är helt enkelt inte sant. Många av dessa spel är bra och spelas fortfarande av många...och många kommer sannolikt även spela de nya F2P titlar som kommer i framtiden.

Just nu är WoW det stora undantaget och det är ju naturligt att spelet med i särklass flest månadsprenumerationer är det som kommer hålla längst med denna betalningsmodell. WoW kommer med all sannolikhet även vara det spel som sist helt skiftar till F2P, men förr eller senare kommer även de bli tvugna göra detta. Konkurrensen med de framtida och högkvalitativa F2P spelen kommer helt enkelt för stor tom för WoW.

Återigen, det är betalningsmodellen det är fel på, INTE nödvändigtvis spelen i sig.

SE

Betalningsmetoden fungerar så länge utvecklarna visar att de är intresserade av spelet och att utveckla det vidare med hänsyn till spelarbasen där.

Ett bra exempel är CCP och deras EVE - Online som lanserades 2003. Det blev ingen hit som WOW att den fick direkt flera miljoner spelare men till skillnad från resten av MMO's på marknaden så ökar antalet personer i spelet årligen.

http://users.telenet.be/mmodata/Charts/Subs-2.png

Medlem

Eve online använder sig självt av en egen variation av den modellen, nämligen att expansioner och liknande är gratis och allt man behöver betala är månadsavgiften, i kontrast till WoW där man även behöver betala för dessa. Känns mer motiverat i mina ögon då man får känslan att man betalar för uppdateringarna än för serverunderhåll

12
Skriv svar