Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Robot
Fysiska spel ligger i dödens väntrum

Njut av dina skivor nu, för snart lär de vara borta.

#krönika

Medlem

Inget är dött, det går att ta tag i detta om man vill, hoppet finns.

Själv letar jag efter ett ställe att trycka en pc-bigbox+skiva och släppa ett spel i låda INNAN det kommer digitalt, i stället för att möjligen göra det efter om det säljer bra. Det får bära eller brista... kanske räcker med 10 lådor.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Njut av mina skivor? Vänta så ska jag se om jag hittar några på vinden!

OT så hoppas jag på en eu-lag kring rätten att sälja digitala licenser. Får vi till en andrahandsmarknad för digitala spel så är det väl nästan bara positivt med övergången från fysiskt (förutom för er som samlar så klart!).

Medlem

Det var bättre förr. När jag spelade på Playstation, Playstation 2 och Dreamcast. Innan hd och hårddiskar. Livet var enklare. Bara att sätta i skivan och starta konsolen.
Det var tider det.

Medlem

Jag gillar det fysiska och föredrar att köpa det lite billigare på det viset. Däremot så är det enormt trist att pressa in en skiva i ps5:an numera. Bättre var det på ps1:an när man flippade upp toppen och fick trycka ned skivan. Önskar att sony hade gjort det lite mera likt den upplevelsen, då hade byta skiva varit roligare än att försöka hitta rätt knapp att trycka på varenda jävla gång :/

Medlem

Minns för längesen när jag köpte The last ninja 2 original i fin kartong det var tider det.

Medlem
Skrivet av alx242:

Jag gillar det fysiska och föredrar att köpa det lite billigare på det viset. Däremot så är det enormt trist att pressa in en skiva i ps5:an numera. Bättre var det på ps1:an när man flippade upp toppen och fick trycka ned skivan. Önskar att sony hade gjort det lite mera likt den upplevelsen, då hade byta skiva varit roligare än att försöka hitta rätt knapp att trycka på varenda jävla gång :/

Ja, jag tycker alla Playstation borde se ut som originalet. Bara lite större för varje generation
Varför krångla till det? De gjorde det enkelt för sig när de numrerade konsolerna. De kunde lika gärna ha fortsatt att ha samma design också. Folk gillar ju traditioner.

Geeks Gaming

Jag har personligen kört digitalt länge nu men förstår de som föredrar fysiska releaser.

Som sagts, det som behövs är en lag om digitala licenser som täcker in de stora frågorna som tillgänglighet, återförsäljning osv

Redaktör
Skrivet av scaryfoot:

Det var bättre förr. När jag spelade på Playstation, Playstation 2 och Dreamcast. Innan hd och hårddiskar. Livet var enklare. Bara att sätta i skivan och starta konsolen.
Det var tider det.

Det var även sämre förr: 10-20 minuter kassettladdning på C64.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det var även sämre förr: 10-20 minuter kassettladdning på C64.

Det är möjligt. Spelade knappt 64. Jag föredrar laddningstider framför allt krångel som är nu. Metal Gear Solid 5 på PS5 har krånglat 2 ggr, Senast igår var det helt hopplöst efter senaste updaten. Lösningen var att ladda ner en update från 2016. Sinnessjukt. Man ska inte behöva hålla på så.

Testpilot

Jag kommer ihåg vilken sensation det var att Final Fantasy spelen släpptes till PS1 med fler än en skiva, när man kom till "put in Disc 2" skärmen var det som en stolthet att man klarat av skiva 1 och nu såg man fram emot att få fortsätta äventyret i skiva 2. Magiskt, på sin tid.

Medlem

Två klick sedan kan man spela spelet över Steam.

Cd var man tvungen att byta cd, anti-stöld program, cd-keys, åka köpa produkten, googla vart den är billigast, ibland slutsålt etc.

Så fördelarna var mycket bättre som vuxen men det var svårslaget när man fick ett fysiskt spel på julafton ^.^

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Njut av mina skivor? Vänta så ska jag se om jag hittar några på vinden!

OT så hoppas jag på en eu-lag kring rätten att sälja digitala licenser. Får vi till en andrahandsmarknad för digitala spel så är det väl nästan bara positivt med övergången från fysiskt (förutom för er som samlar så klart!).

Att vi ska få sälja våra digitala licenser är jag tveksam till. Alla digitala kopior kommer ju vara exakt likadana och i exakt samma skick så priserna kommer rejsa mot botten. Inte mycket till marknad där inte.
Ett bättre alternativ vore att sälja licensen till en butik och få en slant att handla nya spel för.
Då behåller butiken kunden och du får köpa nästa spel lite billigare. Alla vinner. I dagsläget fungerar det här såklart bara på PC där det inte råder samma monopol. I konsolvärlden finns det ingen anledning för butikerna att göra så, vi är trogna ändå.

Redaktör
Skrivet av scaryfoot:

Det är möjligt. Spelade knappt 64. Jag föredrar laddningstider framför allt krångel som är nu. Metal Gear Solid 5 på PS5 har krånglat 2 ggr, Senast igår var det helt hopplöst efter senaste updaten. Lösningen var att ladda ner en update från 2016. Sinnessjukt. Man ska inte behöva hålla på så.

Illa, och medhåll - det ska funka bättre än så. Men sånt där är ju ändå rätt ovanligt skulle jag säga, inte så att varje modern spel krånglar så där mycket.

signatur
Medlem

Illa, och medhåll - det ska funka bättre än så. Men sånt där är ju ändå rätt ovanligt skulle jag säga, inte så att varje modern spel krånglar så där mycket.

I stort sett alla spel jag spelade innan hd och hårddiskar funkade. De senaste åren så vet jag inte hur många spel som krånglat och som inte varit färdiga, krävt flera updates. Jag gillar inte att man kan släppa produkter som inte är klara, som ska fixas till i efterhand.
Jag har aldrig varit med om nåt liknande med varken skivor eller filmer. Det är det minsta man ska kunna begära när man betalar för ett spel. De blir ju rika på det, då måste de väl kunna sköta sitt jobb?

Redaktör
Skrivet av scaryfoot:

I stort sett alla spel jag spelade innan hd och hårddiskar funkade. De senaste åren så vet jag inte hur många spel som krånglat och som inte varit färdiga, krävt flera updates. Jag gillar inte att man kan släppa produkter som inte är klara, som ska fixas till i efterhand.
Jag har aldrig varit med om nåt liknande med varken skivor eller filmer. Det är det minsta man ska kunna begära när man betalar för ett spel. De blir ju rika på det, då måste de väl kunna sköta sitt jobb?

Spel är galet mycket mer komplexa i dag än förr, där har du nog svaret på varför det krånglar. Ingen lär släppa krånglande spel av illvilja.

signatur
Medlem

Spel är galet mycket mer komplexa i dag än förr, där har du nog svaret på varför det krånglar. Ingen lär släppa krånglande spel av illvilja.

Ja, och jag förstår inte varför spel måste vara det. Det finns de som kan släppa stora och komplexa spel som funkar, för de slipade på det, och släppte det inte för tidigt. God of War Ragnarök och Nintendos spel till Switch är exempel på det. Sen så finns det klantar som borde göra annat. Jedi Survivor är ett bra exempel.

Medlem

fysiskt är redan rätt dött i min mening iaf med tanke på "arkivering".

Får man för sig att köpa en new in box switch eller ps5 om 20-30 år och några spel kommer det inte funka, eller i bästa fall funkar det men du kör typ en beta av spelet som saknar buggfixar, prestandafixar, bättre texturer och kanske voice-over paket.
en del spel släpps med bara kapitel 1-2 av 4 på kassett/skiva osv. eftersom det är så vanligt med updates/dlc så börjar printing av skivor/kassetter innan spelet är "färdigt".

Är servrarna nere är du SOL, fysiskt eller inte.

1
Skriv svar