Diablo III-spelare dog efter 40-timmarspass

Medlem

Har bara spelat någon timme utan paus, annat är ju idiotiskt.

Medlem

dom är fan inte kloka där.. var ju samma med starcraft och andra spel. själv hade jag fått ont i röven sitta så länge, förstår inte hur man kan sitta så länge och inte bli trött eller nåt..

Medlem

Inte ett dugg förvånad.

Medlem
Skrivet av conthox:

Undrar hur länge det kommer en "nyhet" eller rapport om datorspelens skadlighet och hur farligt det är att spela...

Som om det inte skulle vara farligt att göra någon annat i 40 h i sträck utan vila, mat eller vatten. Pröva med att läsa en bok i 40 h, eller lyssna på musik i 40 h, eller sitta på en parkbänk och se gräs växa i 40 h.

När skall folk lära sig att det ofta är minst lika viktigt HUR man gör något som VAD man gör för något.

Detta var väl synnerligen korkat skrivet - för det finns inget som är "gripande" nog att göra i fyrtio timmar utan att vila, mat eller vatten. Det har nog aldrig hänt att någon har läst en bok eller suttit på en parkbänk längre än 2-3 timmar i streck innan man "tröttnar" och i alla fall tar en paus och hittar på något annat. Sen är det ju likväl idiotiskt av killen och han får ju skylla sig själv!

Medlem

Blev det något loot när han föll?

Medlem

Han är någon form av superhjälte i mina ögon. Jag kan inte spela spelet i 5 minuter i sträck utan att tröttna.

1 person dog av att spela för länge....

meanwhile i världen:

20 000 dog i trafiken

5 000 dog av rökning

10 000 dog av olyckor

osv osv osv osv osv osv osv

six
Medlem

Spela ett spel i sträck så är det väl nånting i stil med 14 timmar skulle jag tro, turn baserade spel då, civ/heroes etc.
Med mat(godis)/dryck och toa pauser så har man spelat på i 3dygn på lan partyn etc. Men när det gäller sömnbrist och spela så kan man jämföra det med att spela full. Varit vaken 5 dygn som max och varken 4e eller 5e skulle jag klara nått mer avancerat än pong.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av mAwArm:
Skrivet av Neatherblade:

Internetcafeer borde ha max tid som man kan spela, tex att man kan max betala för 5 timmar, inte så svårt att lösa.

Om man inte är mogen nog att själv ha kontroll över sin speltid så borde man inte spela över huvud taget, alternativt att ens vårdnadshavare begränsar speltiden.

Jo, det finns en anledning till någon som kalls "åldersgräns". Problemet är att inte alla föräldrar bryr sig om den, inte internetcaféer heller.

Sedan så finns det även ungdomar och vuxna som inte vet sitt eget bästa, men dom kan man inte göra något åt.

Skall man lagstifta bort och/eller reglera allt som skulle kunna vara skadligt om man gör det för mycket eller på fel sätt, tänk så mycket som skulle vara förbjudet/reglerat då...

Jag menar inte att man ska lagstifta om någonting, utan mer att man ska använda sunt förnuft.

Medlem

Handlar inte om att "spela" för länge...utan att han suttit för länge och har fått dåligt blod cirkulation. Det är samma sak med dessa "liv linor/västar" folk använder vid arbete på hög höjd. Skulle man falla ner och blir hängandes i mer än 30min så ska ambulans tillkallas innan personen tas ner. Finns arbetare som har hängt i 2timmar utan problem, men så fort dem kom ner på marken så har dem dött...

Medlem

Längsta tiden jag suttit å spelat i sträck, ca 20timmar.
Dock så va jag vaken 46timmar.

Ahh dessa gamla goda LAN-tider ;>

Medlem
Skrivet av mAwArm:

Jag menar inte att man ska lagstifta om någonting, utan mer att man ska använda sunt förnuft.

Det är ju det som inte folk gör.

Dom som inte kan bestämma över sig själv och sitt eget liv brukar ha en förmyndare, men det räcker inte att sakna vanligt vett, sunt förnuft och självbevarelsedrift för att få en sådan. (Men som sagt, tänk vad många som skulle bli omyndighetsförklarade då...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Väntar förväntansfullt på en artikel med titeln "Blizzard rasar: Diablo 3 är inget dödspel".

Artikeln efter. Tro mig.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

har spelar 32 timmar i sträck ( med toa och nat pause och en och anan duch i mellan ) va jag 2 poalre som lirade wow en helg

man blir helt slut efter det...

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Spelar folk fortfarande D3?

Så jävla ball kommentar

Medlem

55-60 nått men då var man ju och hämtade panpizzan från micron o tittade lite på dom andra när dom spelade o lite så.
Stilla sittande utan att hämta mat eller resa mig eller nått e nog max 5 timmar typ

Synd att vissa saknar förståelse. Tyvär en bieffekt av det samhället vi lever i

Medlem
Skrivet av conthox:

Undrar hur länge det kommer en "nyhet" eller rapport om datorspelens skadlighet och hur farligt det är att spela...

Som om det inte skulle vara farligt att göra någon annat i 40 h i sträck utan vila, mat eller vatten. Pröva med att läsa en bok i 40 h, eller lyssna på musik i 40 h, eller sitta på en parkbänk och se gräs växa i 40 h.

När skall folk lära sig att det ofta är minst lika viktigt HUR man gör något som VAD man gör för något.

Tyvärr så kommer man ej ifrån det faktum att folk dör i samband med datorspelande, emedan det fömodligen är extremt sällsynt att någon avlider för att den långläst en bok eller stirrat på sin gräsmatta.

Visst, det är stillasittandet som är boven i dramat, men det som ofta får folk att sitta still så länge är just datorspelandet. Det går inte att komma ifrån att detta är ett reellt hälsoproblem.

Sist jag hörde så räknar man med att det omkommer ca 10 personer om året i Sykorea pga att de spelat för länge i sträck...och även om ingen dött av detta i Sverige ännu så är jag övertygad om att många ändå sitter mycket längre än vad som är hälsosamt.

Även om datorspelandet i sig inte är ett hälsoproblem, så är ett långvarigt stillasittande det...så det går knappast att förneka att det är den indirekta orsaken till problemet. Naturligtvis är det gäller sunt förnuft som gäller: ta pauser ofta och ju mer man sitter still ju mer bör man röra på sig vi sidan om (träning etc).

Själv kommer jag aldrig upp i några jättelånga "spelpass", eftersom jag då brukar få lätt ångest över att jag suttit för länge och har "slösat bort" min tid. Visst är det kanske fånigt, men om inte annat så hjälper det mig att inte glömma bort att röra på mig lite då och då.

Slutligen finns det för mig ingen motsättning i att vara en "gamer" och ändå hålla sig i hyfsat god form. Tror snarare att det blir desto viktigare om man sitter still mycket, vilket iofs inte bara gäller datorspelande, men även om man t.ex. jobbar på kontor osv.

EDIT: DN: Stillasittandet lika dödligt som rökning

SE

Medlem

Utan paus? Hmm Vet inte riktigt. Jag försvinner inte in sådär i spel när jag spelar. Nog för att det kan bli långa pass, men jag gör allt "runt omkring" som vanligt fastän jag spelar.

Me---> Casual hardcore?


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Oj... Fick just nu den ovanliga känslan att vilja gå ut och jogga...


signatur

May the force be with you.

Medlem

Jag och 5 pers försökte sitta igenom NWN orginal campaign i en sittning...
Needless to say så kom vi ungefär in i mitten av tredje kapitlet innan den första droppade av på grund and huvudvärk och hallucinationer. Vi slutade där.
Detta var ungefär 47 timmar eller så.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

Visst, det är stillasittandet som är boven i dramat, men det som ofta får folk att sitta still så länge är just datorspelandet. Det går inte att komma ifrån att detta är ett reellt hälsoproblem.

Att stillasittandet har varit dåligt för häslan är något som har varit känt under en väldigt lång tid. Överallt kan man läsa guider om hur man som t ex kontorsarbetare skall ta en benstreckare 1 gång per timme, speciellt om man sitter vid en dator då många tenderar att sitta i en oergonomisk ställning. (Med t ex böjda handleder och ihopsjunken svank.)

Och visst har det ökade datorspelandet gjort att fler och fler sitter stilla, men samtidigt får man ha i tanke att det rent procentuellt sett inte är så många som dör på grund av det.

Ju fler som sitter still och spelar, destå fler dör, det är ju ren logik och matematik. Men det är ju samma sak med allt annat. Ju fler som är ute i trafiken, destå fler (döds)olyckor sker det. Ju fler som klättrar i berg, destå fler är det som ramlar ned och förolyckas.

Min poäng var att om det rent procentuellt sett inte har ökat: är det då datorspelandet i sig som är orsaken, eller är det bara att antalet spelare har ökat och att det därmed av ren logisk följd är fler som dör?

Att måla fan på väggen och säga att datorspelande är så farligt på grund av detta, det känns fel av flera orsaker, inte minst för att det är långt fler som dör av andra hobbys. Jag är alldeles säker på att det är fler amatördykare som dör eller blir skadade varje år än vad det är datorspelare.

Om nu stillasittande skulle vara det som var den största boven i dramat, så skulle idrottare aldrig drabbas av t ex hjärtbesvär. Men det var inte länge sedan man hörde artikel efter artikel om spelare, både inom fotboll och ishockey som drabbats av hjärstillestånd och seglat ned på planen.

Att skylla enbart på datorspelande är att bara ta en sak av flera faktorer. Det är så många olika anledningar till att man drabbas av t ex hjärtstillestånd, att det känns bara fånigt att peka ut en enda sak som orsak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Runt två dagar satt jag för några år sen med Fallout 1.
Enda pausen var toabesök, datorbordet var laddat med energidricka, jolt och försvarets överlevnadskex så man slapp känna sig hungrig.
Kaffekokaren var också strategiskt placerad på datorbordet

Medlem

Enligt obduktionen dog han av boredoom och besvikelse borde stämma in mer.

Medlem

Han drog den gamla godingen som sades då man ville spela liiite till;

- Jag ska bara dö först...

Han dog, men hade slut på extra liv.

GAME OVER

Medlem

De som jobbade på it-caféet borde väl märkt nåt lite tidigare? Visserligen kan det ju ha varit ett rätt stort ställe, men lite koll har man väl ändå per automatik. Fast personalen kanske spelar 24/7 de också...

Medlem

Räknade väl typ ner tiden innan någon asiat (it always seems to be the asians) dog av Diablo 3. Jävla nötarork dom har.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

man måste ha mått med allt spelande, inte så länge sen dog en asien efter han spelade ca. 18tim counter-strike, han hade musarmen i samma ställning som gjorde att blodcirkulationen fungerade inte som det ska Asså seriöst, är spel verkligen så bra att dö för? Folk får skärpa sig ordentligt! Själv varvade ja d3 och slutade spela sedan dess. Så bra var den inte..

Inaktiv

52 timmar på ett lan för många år sen.. skulle nog inte palla det igen någonsin.. var ganska slut i både kropp o huve efter den vändan.


signatur

äldre än dig!

Medlem

Drog 15/5 timmes lan för några månader sen, söndagen var huvudet som ett sprängt plommon.


signatur

Miner, don´t shoot!

Medlem

Dog efter 40 timmars pass, dags o sluta köra hadcore då. Alltså, 40 timmar är ju ingenting, förstår inte hur han lyckades. Måste ju ha varit sjuk eller pumpat sig full med koffein.

Skriv svar