Gästkrönika – Realism har sitt pris

Medlem

Tyvärr så har jag svårt att uppskatta denna krönikan, precis som jag har haft svårt för de tidigare. Det känns som att poängen svävar, och det aldrig kommer fram till något. Istället verkar vi leta anledningar till att kritisera spel, och ofta landar det på dumma sådana.

Är det inte då lika störande när riktiga städer kommer in i spel? Och är inte hela Mafia-serien praktiskt taget förstörd? Det är ju riktiga och välkända personer med hela tiden. Nej, jag ser faktiskt poängen med att en person som är aktuell just nu ta upp på det sättet, men att det skulle förstöra vet jag inte. Kanske är det lite korkat gjort av Treyarch, men det är en annan historia.

Skrivet av Radiomorph:
Skrivet av schmuttah:

Japp det var på vippen, om en härdsmälta hade hänt. Då hade man inte velat vara i Tokyo-området.

Att inte kalla det som hände en kärnkraftsolycka är väl ändå en rätt stor underdrift.

Det var väl ingen som sa att det inte var en kärnkraftolycka? Eller missade jag något någonstans? Poängen var väl mer att det inte var så nära som det uttrycks att få katastrofala resultat av... Ja, bibliska proportioner, vilket det mycket väl hade kunnat bli.

Något annat jag märkte denna gången, som jag däremot inte sett förut, är att det nog hade behövt korrektur-läsas en gång till.

Skrivet av FuzioN:

varför finns inte weapon jam då? då hela vapnen strular finns flera saker som kan hända här, det ända vi har fått är i vissa spel en irriterande version av den medans i verkligheten hade du fått montera ner hela vapnet och sätta ihopa det i värsta fall och byta ut en del.

vilket man inte går runt med i strid, vid lindriga fall(beroende på vilket sorts slag huvud, ta ut magazinet slå ut det jammade skottet i röret.

Det är inget större fel på bulletdrop i BF3, det finns betydligt större problem om vi ska ge oss in på sånt. Som att jaktplanen inte ens flyger 10% av sin verkliga hastighet t.ex.

Jam innebär som namnet antyder att något fastnar eller bråkar lite. Ofta handlar det om att vapnet inte cyklar och/eller att en tomhylsa fastnar i utkastet. Lösning på många av dessa problem är helt enkelt att cykla bolten manuellt för att mata fram nästa patron, eventuellt smälla till magget, och om vapnet så tillåter det smälla till forward assist. Där kan du lika gärna ge vapnet en smäll på sidan dock, för att kulan ska hamna på sin plats. Dock en ganska onödig funktion idag som alltmer försvinner, då det inte behövs.

Om du behöver öppna och montera ner vapnet osv så är det ett katastrofalt fel helt enkelt, och inte en jam. Vapen idag är pålitliga nog för att inte halvt explodera inom loppet av 5-8 magasin genom sig. Säkerligen inte heller jama. Inte ens dagens M4'or jamar nämnvärt då man åtgärdat merparten av problem.

Om jag sköt av hammer spring eller dylikt i strid hade inte jag öppnat vapnet och bollat runt, jag hade slängt vapnet i panik och dragit mitt sidearm. En sådan funktion fyller ingen funktion i BF3. Och de versioner som stämmer med att cleara en jam är som du säger, irriterande, precis som i verkligheten. Därför väljs de bort.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Mmm, väldigt sällan vapen faktiskt går katastrofalt sönder, och de som har delar som tenderar till att (märk väl att tenderar innebär inte ett byte i veckan, utan delar som genom långt slitage förr eller senare måste komma bytas ut) bli slitna ofta finns med som en reservdel i ett vapenvårds-kit. Vanligaste felen är ju matningsfel eller slitage på magasin, varav dessa med oftast lite erfarenhet kan åtgärdas relativt kvickt. Men dessa saker hör ju inte hemma i ett fps. Där antar vi att aktiv vapenvård genomförs mellan varje session för att just risken för detta ska uteslutas. Helst med så ny ammunition som möjligt också.

BTW, jag tyckte det var häftigt att de döpt deras sjyssta hangarfartyg till Barack Obama!


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det är inget större fel på bulletdrop i BF3, det finns betydligt större problem om vi ska ge oss in på sånt. Som att jaktplanen inte ens flyger 10% av sin verkliga hastighet t.ex.

Det är väl tur att de inte flyger snabbare, hur skulle det funka annars? Så stora är inte banorna...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

OT-inlägg raderade.


signatur

Have a good time!

Medlem

Bra Brain, du raderade mitt inlägg, ett inlägg med en ironisk slutkläm. Tycker inte du lever upp till ditt nick.

Hur som helst. Folk som strävar efter realism i FPSspel kommer aldrig få sin realism eftersom de aldrig någonsin kommer uppleva känslan av att faktiskt döda någon. Hur skulle BF3 kunna bli realistiskt? Springa runt på Ziba Tower och massmörda i 20 min, är det realism. Och ni bråkar om bulletdrops. Ni borde snarare vara tacksamma över att det inte finns någon realism i datorspel, det skulle hålla er sömnlösa på nätterna.

Författarens artikel vilket utgår ifrån ett lättkränkt förhållningssätt är ett skämt. Det är tacka fan alla överens om vilket känns skönt!

Glad påsk!

Medlem
Skrivet av tronicman:

Bra Brain, du raderade mitt inlägg, ett inlägg med en ironisk slutkläm. Tycker inte du lever upp till ditt nick.

Hur hör "hurvida jag lever upp till mitt nick eller inte" till denna tråd? Hur fyller det "tyckandet" någon funktion (hint: ta det via PM)?

Lägg nu av med tramsandet och läs reglerna (http://www.fz.se/sidor/regler). Du bör framför allt kika på 3.5 och 3.7. Glad påsk!


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag trodde det var Oliver North på bilden högst upp.

Är det någon som kommer ihåg honom förresten, den gode Oliver?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av tronicman:

Hur som helst. Folk som strävar efter realism i FPSspel kommer aldrig få sin realism eftersom de aldrig någonsin kommer uppleva känslan av att faktiskt döda någon. Hur skulle BF3 kunna bli realistiskt? Springa runt på Ziba Tower och massmörda i 20 min, är det realism. Och ni bråkar om bulletdrops. Ni borde snarare vara tacksamma över att det inte finns någon realism i datorspel, det skulle hålla er sömnlösa på nätterna.

Författarens artikel vilket utgår ifrån ett lättkränkt förhållningssätt är ett skämt. Det är tacka fan alla överens om vilket känns skönt!

Glad påsk!

Bara för att vissa (som jag själv) vill ha realism i spel innebär inte detta att man vill att allting ska skildras på ett realistsikt sätt. Tror inte det är många som hade velat spela ett spel där man ägnar lång tid åt att bara rekognosera. Många spelar spel för de aldrig kommer kunna göra dessa saker i verkligheten. Alla kan inte inte bli rally förare, alla kan inte bli stridspiloter, poliser men man kan iaf få möjligheten att "låtsas" att man är det.

Varför tror du flygsimulatorer finns? Varför tror du militären själva tagit fram spel?
Tror du det beror på att de tycker det är kul att lägga ner en massa pengar på att göra roliga spel eller finns det kanske ett annat syfte?

12
Skriv svar