Nytt gameplay samt info från 0x10c

Medlem

DAY 1!!!!

Var kan jag betala redan nu?

NOTCH TAKE MY MONEY

Medlem

Spelet står ju inte och faller på grafiken utan hur de lyckas implementera 16-bitars datorn i spelet i min mening.

Medlem
Skrivet av Bikki:

Jag kan hålla med om att det är jubelidioti att ha grafik som högsta fokus, men att inte focusera någonting alls på grafik är inte riktigt rätt tillvägagångssätt heller. Det är typ som att gå från 10 duschar/dagen till 1 dusch/årtiondet. Ett par duschar i veckan är väl lagom? Mojang har ju tillräckligt med kapital för att lägga ned lite extra kraft på grafiska speltillgångar.

Personligen har jag dock inga höga förväntningar av spelet. Ser varken kul gameplay eller innovation i det. Och Notch, om jag ska vara ärlig, är extremt överskattad. Visst, Minecraft var kul, men Notch's framgång var mer eller mindre bara tur. Bra timing och allt det där. Men som spelutvecklare verkar han inte särskilt märkvärdig, på gränsen till inkompetent snarare (och nej, jag kan inte göra det bättre själv -- men ra många andra kan). Så jag betvivlar att han kommer att leva upp till folks förväntningar -- medan myriader av verklighetsdisocierade nördar verkar se på han som någon messiah som ska frälsa spelindustrin så ser jag en endast en garanterad flopp. FTL och Star Citizen å andra sidan... där har vi fina grejer!

Själv hade jag gärna sett att dagens spel fokuserade lika mycket på alla delar men så är tyvärr inte fallet och detta beror på att grafik utan problem kan sälja ett annat högts mediokert spel. Om jag får välja så hamnar mitt val främst på själva spelet där grafik är något som hamnar väldigt långt ner på listan. Själv läser jag mycket böcker så jag har inga som helst problem med att spela ett äventyr helt och hållet baserat på text. Det ironiska är att Infocoms äldre spel ger mig en större inlevelse än dagens mest avancerade grafiska spel trots att många av dessa inte hade någon som helst grafik utan bara text.

Jag ser också enormt fram emot Star Citizen, det skulle vara rena drömmen om allt det som Chris pratade om blir en verklighet. Jag har väntat på ett sådant spel sedan jag första gången spelade Elite 2. Men Chris har nog aningen mer erfarenhet än vad Notch har eller de som gjorde FTL. Jag skulle vilja hävda att han har kultstatus inom spelbranschen. Hade det inte varit för Minecraft så hade jag nog fått fortsätta drömma om det där spelet som jag väntat på sedan jag första gången åkte omkring i rymden och handlade varor billigt för att sälja dyrt så jag skulle få pengar för att kunna köpa ett bättre skepp.

Vad det handlar om är att använda sig av en grafik som gör spelet rättvisa och här tycker jag Notch & co lyckats väldigt bra.
Hurvida de valt rätt grafik för deras nästa spel väntar jag med att yttra mig om tills det är klart. Jag själv får dock en hel del vibbar från System Shock när jag ser videon och gillar det jag sett än så länge från det.

Till sist, Notch´s framgångar med Minecraft visade utvecklare att man inte behöver ha en utgivare för att lyckas. Hade det inte varit för Notch och TB så tvivlar jag starkt på att Takedown hade fått de pengar de begärde. Då jag själv var en av de som donerade till detta kan jag inte annat än gilla Notch. Han är en frisk fläkt i en bransch som länge varit "infekterad". Här kan man läsa mer om Minecrafts affärsmodell. Tror utan tvekan att denna blev avgörande för spelet, tvivlar starkt på att någon utgivare vågat satsa på detta annars. Det var nog mycket tack vare just detta som Kickstarter sedan en tid tillbaka blivit det nya alternativet till att utveckla spel och personligen anser jag det är det bästa som hänt denna "infekterade" industri på väldigt länge.

Megadelux

Alltså. Alla såna "coola koder" kommer ju spridas på nätet. Så han måste nog se till att kunna hålla sånt IN game.

Medlem
Skrivet av void:
Skrivet av IronCouncil:
Skrivet av DrToker:

Vad heter spelet?

"noll gånger x gånger (tio upphöjt i ljusets hastighet) lika med noll"?

Jag trodde först att det var 268 i hexadecimalt, men såg att det verkligen var 10 upphöjt med c, så nu är jag förvirrad igen.

Det är 10 upphöjt med c i hexadecimalt, dvs 16 upphöjt med 12 i decimalt.

Från storyn: "It’s now the year 281 474 976 712 644 AD"

281 474 976 712 644 - 16^12 = 1988

Det blir mer logiskt om ni läser storyn: http://0x10c.com/story/

Se där! Då blev det logiskt igen, tack!

Inaktiv
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Jarnehall:

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java ///
utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel

Ja, grafiken har jättemycket med programmeringsspråket att göra.
Får jag fråga hur du brukar göra när du programmerar grafik?

Du verkar väldigt insatt i ämnet..........

Sätter denna taggen här för säkerhets skull [/IRONI]

Det går att göra grafisk avancerade projekt i java men det är inte speciellt lätt och de kommer att vara väldigt långsamma. Programmspråket man arbetar med har en stor inverkan på vilken grafik du kan ge din applikation.

Du kan inte använda directx i java till exempel så alla physX-effekter är helt att glömma. Det finns ett projekt som är släppt som öppen sås som portar openGL till java.

Problemet med java är att det inte tillåts göra nativa windowsanropp när det gäller fönsterhantering utan du är föropassad till javas egna motsvarigheter (framförallt swing och AWT).
Problemet är helt enkelt att javaapplikationer oftast är lite för långsamma för avancerad 3D.

TLDR programmspråket spelar stor roll. Försök att koda ett spel med anavacerad 3D i python eller assembler så ska du få se.

Medlem
Skrivet av Bikki:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Jarnehall:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Så länge det är ett spel som är roligt ser jag inget som helst fel med det. Dagens spel har på tok för mycket fokus på grafik och nästan ingen fokus alls på spelmekanik. För tusan dagens spel behöver man ju nästan inte spela, de är nästan så de spelar sig själva. Jag har iaf tröttnat rejält på spel som har en vacker yta men erbjuder inte så mycket mer, här råder ingen tvekan om att spelen förr var bättre. Kan hända det är nostalgi men i så fall borde detta bara gälla spel jag spelat och inte spel jag aldrig spelat. Jag tilltalas betydligt mer av spel på GoG än dagens spel trots att jag inte gjort mer än att läsa om dessa.

Jag kan hålla med om att det är jubelidioti att ha grafik som högsta fokus, men att inte focusera någonting alls på grafik är inte riktigt rätt tillvägagångssätt heller. Det är typ som att gå från 10 duschar/dagen till 1 dusch/årtiondet. Ett par duschar i veckan är väl lagom? Mojang har ju tillräckligt med kapital för att lägga ned lite extra kraft på grafiska speltillgångar.

Personligen har jag dock inga höga förväntningar av spelet. Ser varken kul gameplay eller innovation i det. Och Notch, om jag ska vara ärlig, är extremt överskattad. Visst, Minecraft var kul, men Notch's framgång var mer eller mindre bara tur. Bra timing och allt det där. Men som spelutvecklare verkar han inte särskilt märkvärdig, på gränsen till inkompetent snarare (och nej, jag kan inte göra det bättre själv -- men ra många andra kan). Så jag betvivlar att han kommer att leva upp till folks förväntningar -- medan myriader av verklighetsdisocierade nördar verkar se på han som någon messiah som ska frälsa spelindustrin så ser jag en endast en garanterad flopp. FTL och Star Citizen å andra sidan... där har vi fina grejer!

Ingen innovation?
Har du läst något om spelet eller grundar du din åsikt endast på klippet ovan?

Det centrala konceptet i spelet är rymdskeppen som du kommer kunna konfigurera och konstruera precis som du vill, bl.a. genom rymdskeppets egna dator där du själv programmerar styrsystemen som får det att fungera.

Det är också en humoristisk men samtidigt genomtänkt historia bakom varför folk flyger omkring med rymdskepp styrda av uråldrig dator och programmeringsspråk.

Spelet är sprängfyllt av innovation och jag hoppas verkligen att det blir färdigt och släpps.

EDIT:
Var tvungen att lägga till dock att Star Citizen ser väldigt lovande ut!
Men föredrar man en mer simulatorlik känsla så rekommenderar jag att kolla upp Rogue System


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

12
Skriv svar