Tacka Copyswede för dyrare konsoler

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Javas:

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med

Den här avgiften har inget med piratkopiering att göra överhuvudtaget utan handlar endast om s.k privatkopiering vilket i sig bygger på en förlegad lag.

Hur de ens kan finna stöd i den här lagen är för mig helt obegripligt då den innefattar saker som används i huvudsak för detta ändamål. En intern hårddisk används främst för att installera saker, som sagt var en väldigt förlegad lag som visar på den okunskap som existerar när det gäller ny teknik (och som redan påpekats sätter DRM stopp för detta vilket gör den ännu mer oberättigad).

Hehe, tyckte det stod piratkopiering...privatkopiering ändrar min uppfattning om det hela


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag har alltid undrat vad Copyswede är för jävla lobbyverksamhet, och hur de som privat organisation tillåtas att kamma in pengar på det här?

Inaktiv
Skrivet av Xzander:

Jag har alltid undrat vad Copyswede är för jävla lobbyverksamhet, och hur de som privat organisation tillåtas att kamma in pengar på det här?

Två bokstäver...

EU

Medlem

Jäkla tattarorganisation! Deras argument är ju verkligen vattentätt i dessa tider av STREAM:at material.

Såhär låter lyder deras dagdrömmar: Copyswede Flum

Medlem

Tur att man importerar sin konsol från USA då

HEJA REGION FREE!

Medlem

Vem fan är Copyswede och hur fan kan han ha fått tillåtelse att salta notan..?

Avstängd
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Javas:

Tack gode gud, blev jäkligt nervös när jag läste artikelnamnet
1kr per gigabyte kan jag leva med även om det är drygt att straffas för piratande man själv inte är delaktig med

PRIVATkopiering intePIRATkopiering.

Edit: Folk i tråden är uppenbarligen ordblinda.

Det handlar inte om någon slags straffavgift för att man kan lagra piratat material. Det är en gammal idiotisk avgift som hänger kvar sedan åttitalet som innebar att man var tvungen att betala en avgift för att man kunde kopiera LP-skivor till kassettband. sk PRIVATkopiering.

Du, detta har inte funnits på ett bra tag nu, detta startades igång för att folk som laddar ner får skiten för att orsakat detta.
Detta handlar om lagring just för allt "piratande". Det var skriverier om detta för något år sedan på FZ med om att detta skulle startas igång ifall vi hade oturen.

Detta är en straffavgift, skitsamma ifall du får då ge iväg till närmsta vänner eller någon i släkten. Du ska inte behöva betala några kronor till för något du ska köpa, visst det är inte många ören men det är en princip sak som jag håller mig fast vid.

Medlem
Medlem

Jag håller på med en överklagan mot deras beslut. Kan behöva lite hjälp med språket. skicka PM till mig om du/ni skulle vilja hjälpa till?

Avstängd
Skrivet av Greenz:

Jag håller på med en överklagan mot deras beslut. Kan behöva lite hjälp med språket. skicka PM till mig om du/ni skulle vilja hjälpa till?

språket?

Medlem
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Greenz:

Jag håller på med en överklagan mot deras beslut. Kan behöva lite hjälp med språket. skicka PM till mig om du/ni skulle vilja hjälpa till?

språket?

Japp, det lite mer fackliga språket. Upplägget bland annat. Alla fakta ska presenteras på ett ordentligt sätt. Därför behöver jag hjälp.

Avstängd
Skrivet av Greenz:
Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Greenz:

Jag håller på med en överklagan mot deras beslut. Kan behöva lite hjälp med språket. skicka PM till mig om du/ni skulle vilja hjälpa till?

språket?

Japp, det lite mer fackliga språket. Upplägget bland annat. Alla fakta ska presenteras på ett ordentligt sätt. Därför behöver jag hjälp.

jaha då hänger jag med ^^

Medlem

Men om man beställer en Playstation 4 eller Xbox One utan hårddisk då? ;p


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Avstängd
Skrivet av Tapiwen:

Men om man beställer en Playstation 4 eller Xbox One utan hårddisk då? ;p

Du kommer ju hur som haver få lov att betala extra för den hårddisk du köper styckvis då det gäller dom med.
Fast du kan ju i och för sig ha varit oseriös nu, min skalle funkar inte riktigt som den ska för tillfället då man sitter hemma sjuk

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Tur att man importerar sin konsol från USA då

HEJA REGION FREE!

inte så kul om du ska kolla på blueray filmer sen, om du nu inte har en vanlig blueray spelare

Medlem
Skrivet av Nilcrants:

Jag trodde kollektivbestraffning var olagligt i sverige?

Det utövas hela tiden på olika sätt, bland annat i skolor.

Medlem

Om det hade varit en seriös grej från första början, så är det den media som copyswede ger pengar till som det borde skattas på. Höj priset på er egna skitgrejer som musiken eller liknande om ni kräver extra betalt för att man ska få göra backups på sina köpta saker. Men det går ju så klart inte för sig att dom ska påverka försäljningen av sina egna produkter...

Medlem

är det fysikt möjligt att privat kopiera på flexbox o ps4?
skiten i molnet har copy swde inte ett det minsta skit att göra med det är microsoft som äger den...
om det går att privat kopiera på xbox och ps4 så slutar jag att spy galla...ogillar fortfarande kassett skatten men jag har en stark känsla att dom överträtt sitt mandat.

Medlem

Företagen styr sverige, och vi har regering som kan liknas vid Nazityskland så detta överraskar föga, mest irriterar. Pinsamma fasoner detta. Borde kopiera upp massor av ex av deras material som man sedan "tappar" överallt till den grad ingen behöver köpa materialet, sen kan vi se hur nöjda de är med deras mygel.

Sorry, sömnlös och bitter. Varit rätt irriterad på sistone, men imorgon börar semestern på riktigt så blir man nog munter igen hehe

Medlem

Detta kommer dock inte gälla importerade produkter utan bara affärer som finns i Sverige. Så att massimportera kringgår detta beslut och bara för att visa långfingret åt Copyswede så är det ett alternativ.

Medlem

Och varför bryr dom sig om Privatkopiering? har man LP köper man väl inte kassett för att kunna spela i bilen?.


signatur

dark plockepinn master

Medlem

Eller har man blurayn köper man väl inte dvdn?.


signatur

dark plockepinn master

Medlem

"Vi kan nog komma överens om att piratkopiering kanske inte alltid är det allra bästa och att det är bäst att betala för sig"

Ville bara logga in för att säga att jag inte alls 'kommer överens' eller håller med. Piratkopiering är positivt, om det så är film, spel eller musik.

OnT: Copyswede är rent av värre än radiotjänst, båda borde inte existera i dagens samhälle. Helt absurt att man kan straffbelägga en annan kategori produkter (Lagringsmedia) för att en produkt (musikskivor/film) kan privatkopieras, men du får inte gå runt kopieringsskyddet för att göra just det.

Skrivet av papagoja:

Vem är det som har gett Copyswede rätt att ta ut alla dessa avgifter för lagringsmedier?

Dom själva, vad jag förstår är det en privat organisation.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Pinsam liten siffra jämfört med vad rånartjänst rånar svenska folket på varje år för att äga en tv/dator/telefon.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Pinsam liten siffra jämfört med vad rånartjänst rånar svenska folket på varje år för att äga en tv/dator/telefon.

Tänkte precis det samma. TV-avgiften är fruktansvärd.

Medlem

I USA så räknas att dela med vänner & familj som "fair use" men här ska skivmaffian ha betalt, hutlöst.


signatur

dark plockepinn master

Inaktiv

Jag vägrar betala. Ska inte kopiera något kassettband....

Medlem

bara i sverige, så sjukt konstigt land.
Blir till å köpa sin konsol från Tyskland.

Medlem
Skrivet av Ducci:

bara i sverige, så sjukt konstigt land.
Blir till å köpa sin konsol från Tyskland.

80 kr mer? Tror du överlever

123
Skriv svar