Rykte: Ubisoft raderar folks spel utan förvarning

Medlem

Rätta mig om jag har fel men står det inte på dessa sidor att detta kan hända? Ganska säker på att det gör det så handlar man där så handlar man på egen risk.

Sen så gör nog steam, origin med mera också sånt här men spelvärlden älskar att dumpa skit över ubisoft just nu

Men håller med om att dom ska informera kunden om varför produkten blir ogiltig.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Jag tolkar det som ägaren av den ursprungliga produkten det vill säga Ubisoft som beslagtar produkten är de som skall betala tillbaka pengarna.

Sedan anser jag inte att Ubisoft kan göra det utan att det är ett polisärende.

Men det är ju upp till en domstol att avgöra så om någon svensk har råkat ut för detta skulle jag rekommendera dem att kontakta konsument ombuds mannen för att få hjälp

Sedan ja det är ofta det inte är sansade samtals toner på nätet tyvärr, men det händer ibland.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av sageen:
Skrivet av Ampersand19:

Ja, köper man från sidor som G2A osv som inte alltid får sina nycklar från legitima källor får man stå sitt kast.
Tycker inte om Ubi särskilt mycket men i det här fallet ser jag inga problem med att de direkt deaktiverat spel tillhörande "grey market" nycklar.

Men va? Dummaste jag hört

I Sverige är det ju till och med olagligt att köpa stöldgods, även i "god tro" och de flesta verkar förstå anledningen men det är bristen på kommunikation som alstrar de hetaste känslorna.

Fast gäller det där mellan privatperson och butik? Har fått för mig att "god tro" var en term använd om handel mellan privatpersoner. När man köper en kod från t.ex. G2Play läggs ju desstom svensk moms på priset, borde ju rimligen vara lika olagligt att momsbelägga stöldgods isåfall.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av sageen:
Skrivet av Ampersand19:

Ja, köper man från sidor som G2A osv som inte alltid får sina nycklar från legitima källor får man stå sitt kast.
Tycker inte om Ubi särskilt mycket men i det här fallet ser jag inga problem med att de direkt deaktiverat spel tillhörande "grey market" nycklar.

Men va? Dummaste jag hört

I Sverige är det ju till och med olagligt att köpa stöldgods, även i "god tro" och de flesta verkar förstå anledningen men det är bristen på kommunikation som alstrar de hetaste känslorna.

Fast gäller det där mellan privatperson och butik? Har fått för mig att "god tro" var en term använd om handel mellan privatpersoner. När man köper en kod från t.ex. G2Play läggs ju desstom svensk moms på priset, borde ju rimligen vara lika olagligt att momsbelägga stöldgods isåfall.

Nej mellan butik och privatperson har du inget lagligt krav att utreda om produkten du köper är stulen eller inte.

Fast i detta fallet gäller inte den lagen egentligen alls, eftersom detta inte är frågan om stödgods utan frågan om bedrägeri. Enligt min tolkning av lagen.

Du kan följa tråden uppåt för att se mitt tanke sätt och länkar.

Medlem

Någon som vet hur det är med G2Play?
Bruka köpa spel därifrån billigt och aldrig haft några problem med att få spelet eller så, men blev lite orolig nu över detta.
Far Cry 4 kostar 600 på steam, 345 på G2Play. :-/

Medlem
Skrivet av Gandir:

Sedan tror jag inte att dator spel räknas som lösöre men jag är inte helt säker måste jag kolla vidare på.

Wikipedias definition av "lösöre".

Citat:

Lösöre är individuellt bestämda fysiska naturligt flyttbara lösa saker. [...] Lösöre är lösa saker som man i princip kan bära med sig under armen, om man undantar bilar och båtar.

Så nej, digitala spel omfattas inte i detta fall men en boxad utgåva skulle göra det.

Sen faller mycket tillbaka på det avtal man ingått med Ubi när man skapat sitt UPlay-konto. Har inte kollat vad det står exakt men gissningsvis så har de någon klasul som säger att de får ta bort spel som har registrerats med olovliga nycklar.

Skrivet av Gandir:

Ja i Sverige är det olagligt att köpa stöldgods, men det är också olagligt för företag att agera polis och på egenhand säga att något är stulet och ta det av dig.

Det måste finnas en polis anmälan och en polis utredning för att detta skall få ske, samt att man måste även bli underrättad. Annars begår som i detta fallet Ubisoft enligt Svensk lag ett grovt lagbrott och bör då bli straffade för sitt agerande.

Så om någon står och säljer gymkort utanför gymmet för en fjärdedel av priset och man blir påkommen i en kontroll inne på gymmet så menar du att gymmet inte får ta det fejkade kortet av dig och avvisa dig från lokalerna?

I slutändan så är ju dessa tjänster (UPlay, Steam, Origin, Playstation store) just en tjänst du får använda, vare sig man gillar den definitionen eller inte. Du har ingått ett avtal med leverantören för att få använda den och har därmed troligtvis accepterat att bara köpa nycklar genom auktoriserade återförsäljare i den region du befinner dig i (även om det säkert inte är så tydligt formulerat i avtalstexten). Allt utanför det kan nog snarare ses som ett avtalsbrott från konsumentens sida och då är det inte det minsta konstigt om Ubi tar bort sakerna, man kanske till och med ska vara glad att man får behålla sitt konto (vilket Ubi knappast skulle våga röra, tänk vilken shitstorm!).

Till syvende och sist så är dessa siter som inte får sina nycklar via officiella kanaler inte bättre än de som piratkopierar spel, vissa gånger är de till och med värre. Om de kan ta betalt för en produkt utan att pengarna når varken utgivare eller utvecklare så är ju något väldigt fel. Om kunden sen dessutom belastar utgivarens distributionsplatform och support (och inte butikens) så är det ju till och med värre än vanliga pirater som håller sig offline och sköter sig själva.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Jag tolkar det som ägaren av den ursprungliga produkten det vill säga Ubisoft som beslagtar produkten är de som skall betala tillbaka pengarna.

Sedan anser jag inte att Ubisoft kan göra det utan att det är ett polisärende.

Men det är ju upp till en domstol att avgöra så om någon svensk har råkat ut för detta skulle jag rekommendera dem att kontakta konsument ombuds mannen för att få hjälp

Sedan ja det är ofta det inte är sansade samtals toner på nätet tyvärr, men det händer ibland.

För mig låter det helt orimligt att originalägaren - som i detta fall är ubi - skall stå för kostnaden. Om någon snor din båt, säljer den vidare, och båten hittas. Då ska väll inte du behöva köpa tillbaka båten?

Kan ha fel, men i mina öron låter det fullkomligt orimligt.

Medlem
Skrivet av Satheus:

Jag har aldrig fattat varför man ska spara lite pengar på att köpa "steam nycklar" från andra ställen än Steam. Steam har ju rea så ofta att det kan bli löjligt billigt med spel.. Våra stackars plånböcker.

Dom rabatterna på Steam händer två gånger per år. Titta på CD-key affärer online så har dom samma sorts rabatt året runt

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Gandir:

Sedan tror jag inte att dator spel räknas som lösöre men jag är inte helt säker måste jag kolla vidare på.

Wikipedias definition av "lösöre".

Citat:

Lösöre är individuellt bestämda fysiska naturligt flyttbara lösa saker. [...] Lösöre är lösa saker som man i princip kan bära med sig under armen, om man undantar bilar och båtar.

Så nej, digitala spel omfattas inte i detta fall men en boxad utgåva skulle göra det.

Sen faller mycket tillbaka på det avtal man ingått med Ubi när man skapat sitt UPlay-konto. Har inte kollat vad det står exakt men gissningsvis så har de någon klasul som säger att de får ta bort spel som har registrerats med olovliga nycklar.

Skrivet av Gandir:

Ja i Sverige är det olagligt att köpa stöldgods, men det är också olagligt för företag att agera polis och på egenhand säga att något är stulet och ta det av dig.

Det måste finnas en polis anmälan och en polis utredning för att detta skall få ske, samt att man måste även bli underrättad. Annars begår som i detta fallet Ubisoft enligt Svensk lag ett grovt lagbrott och bör då bli straffade för sitt agerande.

Så om någon står och säljer gymkort utanför gymmet för en fjärdedel av priset och man blir påkommen i en kontroll inne på gymmet så menar du att gymmet inte får ta det fejkade kortet av dig och avvisa dig från lokalerna?

I slutändan så är ju dessa tjänster (UPlay, Steam, Origin, Playstation store) just en tjänst du får använda, vare sig man gillar den definitionen eller inte. Du har ingått ett avtal med leverantören för att få använda den och har därmed troligtvis accepterat att bara köpa nycklar genom auktoriserade återförsäljare i den region du befinner dig i (även om det säkert inte är så tydligt formulerat i avtalstexten). Allt utanför det kan nog snarare ses som ett avtalsbrott från konsumentens sida och då är det inte det minsta konstigt om Ubi tar bort sakerna, man kanske till och med ska vara glad att man får behålla sitt konto (vilket Ubi knappast skulle våga röra, tänk vilken shitstorm!).

Till syvende och sist så är dessa siter som inte får sina nycklar via officiella kanaler inte bättre än de som piratkopierar spel, vissa gånger är de till och med värre. Om de kan ta betalt för en produkt utan att pengarna når varken utgivare eller utvecklare så är ju något väldigt fel. Om kunden sen dessutom belastar utgivarens distributionsplatform och support (och inte butikens) så är det ju till och med värre än vanliga pirater som håller sig offline och sköter sig själva.

/ LordDaimos

Mycket att svara på här men kan börja med att säga JAG säger inget JAG citerar lagen.

Om de har köpt gymkort genom bedrägeri eller troligen också gjort kopior på kortet eller liknande. Så verkar det som lagen säger att du ha rätten att behålla detta och använda kortet som ett vanligt kort alternativt att gymmet köper tillbaka kortet av dig.

Kan hända att om det är väldigt uppenbart att kortet är kopierat och förfalskat att du eventuellt själv kan åka dit för bedrägeri. Men det är då en Polisär fråga att avgöra inte för den enskilt anställde eller ägaren av gymmet.

Däremot får då gymmet vända sig till polisen och anmäla ett bedrägeri för att sedan få betalt av dem som har begått bedrägeriet i form av skadestånd.

När det kommer till att definiera spel som tjänster tror jag med stor sannolikhet att du och leverantören dvs Ubisoft, Uplay, Steam, Origin har fel.

Lagen står ovanför sådana villkor, nationella lagar är starkare och bindande utanför villkor i ett avtal. Detta finns det mycket om att läsa på om till ex på konsumentverkets hemsida.

Sedan när det gäller avtal på produkter så gäller inte de avtalen alls om inte återförsäljaren av produkten har haft avtalet tillgängligt samt visat det för dig på ett enkelt sätt innan köpet.

Har Ubisoft eller någon annan ett problem med det får de i sin tur driva det som en rättslig fråga emot återförsäljaren.

Du får tycka vad du vill om pirater eller brottslingar i allmänhet, men i detta fallet utgör även Ubisoft en originalhandling.

Låt oss se detta ur ett lagligt perspektiv på ett annat sätt. Ubisoft är inte en Polis myndighet och kan där inte på egen hand ta dina spel ifrån dig. Utan detta är något som måste utredas utav polis, och polisen kommer då ge dig rätten att uttala dig om ärendet. Sedan kommer Polisen kolla om detta är en stöd, ett bedrägeri eller vad det nu är som ligger i bakgrunden.

Sedan kommer polisen meddela sin utredning angående detta, och då kanske då har Ubisoft rättigheten att ta bort tillgången till spelet "vilket jag är tämligen säker på att de inte får göra visserligen"

Om Ubisoft själva agerar utan att involvera lagens långa arm så begår det ett egenmäktigt förvarande vilket i sig är ett brott som kan ge upp till 6 års fängelse.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktigt_f%C3%B6rfarande

Sedan får inte Ubisoft på något sätt kräva att jag skall ha köpt spelet från en auktoriserad butik, För tillex om jag köper spelet har jag all rätt att sälja det vidare hur mycket jag vill, det är också lag.

Men slutligt för att sammanfatta det hela Ubisoft kan inte göra vad de vill, de måste följa Svensk lag om kunden är svensk. Så länge företag Ubisoft finns registrerat som företag inom Sverige eller EU så gäller denna skyldigheten. Vad som gäller under svensk lag avgörs av den domstol i Sverige inte av Ubisoft som företag.

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Cyberz:

Då ska de ge sig på g2a och andra sidor.
Inte mitt jävla problem att ett annat land har mindre värd valuta.
Då får man ju fan inte köpa nått om man är på semester.

Läs nyheten igen. Ifall man köper någonting ifrån sidor som inhandlar sina nycklar med stulna kreditkort så får man faktiskt skylla sig själv.

Och hur ska man som konsument kunna veta att något är inhandlat med ett stulet kreditkort? G2A har 9.2 av 10 på Trustpilot efter 21000 omdömen. https://se.trustpilot.com/review/g2a.com

Grå handel är helt lagligt och utnyttjar en globaliserad värld. Men det maximerar inte utgivarnas vinst och därför gör dom så här.

Skrivet av Bojkott:

Ja för det här uppmanar ju inte folk till att piratkopiera spel. Ubisoft borde skita fullständigt i hur folk får tag på spelen. Är det en fråga om brott så är det polisens jobb att utreda saken.

Hur skulle det se ut om Samsung stormade in och slet ner TV-apparater från väggar bara för att de är köpta på Elgiganten som hade köpt in ett billigt parti från Rumänien där valutan är fördelaktig? Så här gör man fan inte!

Huvudet på spiken.

Medlem
Skrivet av sitman:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Jag tolkar det som ägaren av den ursprungliga produkten det vill säga Ubisoft som beslagtar produkten är de som skall betala tillbaka pengarna.

Sedan anser jag inte att Ubisoft kan göra det utan att det är ett polisärende.

Men det är ju upp till en domstol att avgöra så om någon svensk har råkat ut för detta skulle jag rekommendera dem att kontakta konsument ombuds mannen för att få hjälp

Sedan ja det är ofta det inte är sansade samtals toner på nätet tyvärr, men det händer ibland.

För mig låter det helt orimligt att originalägaren - som i detta fall är ubi - skall stå för kostnaden. Om någon snor din båt, säljer den vidare, och båten hittas. Då ska väll inte du behöva köpa tillbaka båten?

Kan ha fel, men i mina öron låter det fullkomligt orimligt.

Fast det är inte fullt så orimligt som det låter, för det handlar inte om att du snor båten för om du snor den så måste köparen lämna tillbaka den. Däremot om någon lånar eller hyr din båt och sedan säljer den till någon annan då är det inte köparen som får står för fiolerna. Utan då är det den som har sålt båten till dig som kommer att få betala för båten till den han har hyrt eller lånat den av.

Brottet uppstår då genom din oaktsamhet och inte köparens vilket då gör det orimligt att köpare skall stå utan ersättning för en båt han har köpt i god tro. Däremot så kommer ju som sagt den som lånade den av dig åka dit för bedrägeri eller egenmäktigt förfarande och då kommer du som offer att få betalt ändå.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av sitman:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Jag tolkar det som ägaren av den ursprungliga produkten det vill säga Ubisoft som beslagtar produkten är de som skall betala tillbaka pengarna.

Sedan anser jag inte att Ubisoft kan göra det utan att det är ett polisärende.

Men det är ju upp till en domstol att avgöra så om någon svensk har råkat ut för detta skulle jag rekommendera dem att kontakta konsument ombuds mannen för att få hjälp

Sedan ja det är ofta det inte är sansade samtals toner på nätet tyvärr, men det händer ibland.

För mig låter det helt orimligt att originalägaren - som i detta fall är ubi - skall stå för kostnaden. Om någon snor din båt, säljer den vidare, och båten hittas. Då ska väll inte du behöva köpa tillbaka båten?

Kan ha fel, men i mina öron låter det fullkomligt orimligt.

Fast det är inte fullt så orimligt som det låter, för det handlar inte om att du snor båten för om du snor den så måste köparen lämna tillbaka den. Däremot om någon lånar eller hyr din båt och sedan säljer den till någon annan då är det inte köparen som får står för fiolerna. Utan då är det den som har sålt båten till dig som kommer att få betala för båten till den han har hyrt eller lånat den av.

Brottet uppstår då genom din oaktsamhet och inte köparens vilket då gör det orimligt att köpare skall stå utan ersättning för en båt han har köpt i god tro. Däremot så kommer ju som sagt den som lånade den av dig åka dit för bedrägeri eller egenmäktigt förfarande och då kommer du som offer att få betalt ändå.

Mkay. Fallet här är väll dock lite klurigare, om jag inte missuppfattar helt och hållet.

Dessa siter köper nycklar - säkert från inte helt legitima säljare - men bör ju ändå vara tillräckligt stora för att kunna hävda att köpen de gör, sker i god tro. Dessa säljs sedan vidare, till en konsument vars köp även detta är gjort i god tro.

Någonstans på vägen upptäcks det att originalköpet är gjort med ett stulet kort och produkten görs obrukbar. Med största sannolikhet hittar man inte banditen med det stulna kortet, och ingen får någonting för förlusterna som skett? De enda som sitter på deg är ubisoft som sålt en kopia, bedragaren som sålt denna vidare, samt den sketchy onlinebutiken som i sin tur sånt den vidare till en konsument som inte längre har en nyckel. Vem står för konsumentens förlust? Ingen? Butiken? Bedragaren? Ubisoft?

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Bojkott:

På G2A så kan vem som helst sälja nycklar och när stora namn som bland annat PewDiePie och Siv HD sponsras av G2A så får nog de flesta uppfattningen om att verksamheten är legit.

Ubisoft tjänar inget på att plocka bort spelen. Om något så gör de bara folk förbannade och uppmanar dem till att piratkopiera i stället, för då får de åtminstone behålla spelen. De borde i stället lägga mer energi på att stoppa detta från att hända. Att plocka bort spel är inte att förhindra något från att hända. Det är bara att straffa alla som försöker göra gott för sig och betala för ett spel när möjligheten till piratkopiering finns överallt.

Skaffa bättre rutiner för att göra stulna nycklar obrukbara innan de säljs. Skulle en nyckel vara obrukbar så minskar förtroendet för stället där du köpt nyckeln, men nu är det Ubisoft som tappar förtroendet.

Det finns ju inget sätt för Ubisoft att veta att de spel som tas bort ens är köpta från G2A!

Det enda som Ubisoft gjort är att ta bort spel som har varit köpta med STULNA KREDITKORT! Ubisoft vet inte om det är DU som kontoägare som har snott kreditkortet och köpt spelet, eller om du har själv blivit lurad till att köpa ett cdkey som är köpt med stulna pengar.
Jag ser det som en självklarhet att digitala varor som köps med stulna kreditkort ska tas bort. Annars fortsätter vi gynna en svartmarknad med stulna kreditkort och folk som blir av med alla sina pengar. Att stoppa det är mycket viktigare än att bli av med ett spel.

Sen är det också en självklarhet att t.ex. G2A som har sålt cdkeyn ska hållas ansvariga och behöva ersätta kunden med ett nytt fungerande cdkey, eller pengarna tillbaka.

Är det någon som är insatt i hur det hela funkar när man köper med kort online? Om t.ex. jag köper ett ubisoftspel med en stulen kreditkort och använder cdkeyn och installerar spelet. 3 dagar senare anmäler kortägaren det till sin bank, och får ersättning av banken för det förlorade (om de inte gjort något riktigt dumt med uppgifterna), men kräver banken då tillbaka pengarna från Ubisoft med?
Om Ubisoft får behålla pengarna, kan jag vara lite benägen hålla med om att de kanske inte borde ta bort spelen. Men om Ubisoft tvingas betala tillbaka till banken, då är plötsligt cdkeyn en vara som inte blivit betalad, och då ser jag inget konstigt med att Ubisoft tar bort den med.
Saker man beställer måste man betala för, annars får man skicka tillbaka de. Inte konstiga än så vad Ubisoft gjort egentligen.

Självklart är det viktigt att stoppa illegal verksamhet. Men man stoppar inte verksamheten genom att plocka bort spelen för oskyldiga. De som sålt nycklarna, alltså de som stulit kreditkorten, har ju fortfarande kvar pengarna.

Som vanligt när spelindustrin försöker stoppa illegal verksamhet så är det den betalande individen som blir drabbad. Dessa personer köpte nycklarna i tron om att de var rena nycklar. Som jag skrev tidigare. När kända personer som t.ex. PewDiePie gör reklam för G2A så är det väl klart som fan att man tar sidan på allvar? Många ser G2A som vilken sida som helst.

Sen är ju G2A en marknadsplats och ingen butik i sig. Det är ungefär som Blocket för spel där säljare sätter ett pris. Du behöver nödvändigtvis inte välja det billigaste alternativet, utan kan välja någon som har bättre omdömen.

Ubisoft borde tillsammans med polisen ha kontaktat G2A för att tillsammans spåra de som sålde nycklar som var köpta för stulna kreditkort. G2A verkar lika förvånade över detta som de som fått sina spel bortplockade. Ubisoft har agerat på egen hand, vilket är fel.

Ubisoft måste ju ha sålt sina produkter till en officiell leverantör från första början, och om de i sin tur har sålt nycklarna vidare och tagit betalt med stulna kort är inte en smäll som de som köpt spelen genom G2A ska behöva ta. Ubisoft straffar helt fel personer med sitt agerande, och så stoppar man aldrig illegala verksamheter.

Medlem

Ja så kan det gå, det lönar sig inte alltid att vara dumsnål

Medlem
Skrivet av sitman:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av sitman:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Jag tolkar det som ägaren av den ursprungliga produkten det vill säga Ubisoft som beslagtar produkten är de som skall betala tillbaka pengarna.

Sedan anser jag inte att Ubisoft kan göra det utan att det är ett polisärende.

Men det är ju upp till en domstol att avgöra så om någon svensk har råkat ut för detta skulle jag rekommendera dem att kontakta konsument ombuds mannen för att få hjälp

Sedan ja det är ofta det inte är sansade samtals toner på nätet tyvärr, men det händer ibland.

För mig låter det helt orimligt att originalägaren - som i detta fall är ubi - skall stå för kostnaden. Om någon snor din båt, säljer den vidare, och båten hittas. Då ska väll inte du behöva köpa tillbaka båten?

Kan ha fel, men i mina öron låter det fullkomligt orimligt.

Fast det är inte fullt så orimligt som det låter, för det handlar inte om att du snor båten för om du snor den så måste köparen lämna tillbaka den. Däremot om någon lånar eller hyr din båt och sedan säljer den till någon annan då är det inte köparen som får står för fiolerna. Utan då är det den som har sålt båten till dig som kommer att få betala för båten till den han har hyrt eller lånat den av.

Brottet uppstår då genom din oaktsamhet och inte köparens vilket då gör det orimligt att köpare skall stå utan ersättning för en båt han har köpt i god tro. Däremot så kommer ju som sagt den som lånade den av dig åka dit för bedrägeri eller egenmäktigt förfarande och då kommer du som offer att få betalt ändå.

Mkay. Fallet här är väll dock lite klurigare, om jag inte missuppfattar helt och hållet.

Dessa siter köper nycklar - säkert från inte helt legitima säljare - men bör ju ändå vara tillräckligt stora för att kunna hävda att köpen de gör, sker i god tro. Dessa säljs sedan vidare, till en konsument vars köp även detta är gjort i god tro.

Någonstans på vägen upptäcks det att originalköpet är gjort med ett stulet kort och produkten görs obrukbar. Med största sannolikhet hittar man inte banditen med det stulna kortet, och ingen får någonting för förlusterna som skett? De enda som sitter på deg är ubisoft som sålt en kopia, bedragaren som sålt denna vidare, samt den sketchy onlinebutiken som i sin tur sånt den vidare till en konsument som inte längre har en nyckel. Vem står för konsumentens förlust? Ingen? Butiken? Bedragaren? Ubisoft?

Ubisoft har inte fått någon förlust i detta fallet, så de har ju sålt produkten som i vilket fall som helst. De har ju fått betalt från den som köpt spelet av Ubisoft, importör eller något annat. Denna importören har fått betalt genom att sälja det till en butik och fått sin vinst. Sedan har med största sannolikhet även butiken som sålt spelet till den med det falska kreditkortet fått betalt.

Troligen kommer banken bedöma att kunden till banken har begått en oaktsamhet och på et sättet blivit av med sina kort uppgifter "brukar i alla fall vara så för banken vill nog helst inte betala". Banken kommer då att upprätta en anmälan om bedrägeri sedan blir det en polisär insats i vilket man kan hoppas att personen som fick betala för spelet får en ersättning igenom en rättsinsats vilket troligen inte är speciellt troligt däremot.

Så i slutändan kommer nog den som drabbas vara den som fick sitt kort belastat av transaktionen att få stå för kostnaden och behöva lära sig att hantera sitt kort korrekt "vilket jag personligen tycker synd om den personen". Men så fungerar det ju onekligen i ett rättsfall, men med lite tur så tar de bedragaren som sedan får betala tillbaka det bedragna beloppet tillsamman med böter och skadestånd.

När sedan Ubisoft tar spelet av sin kund, så kommer ytterligare en oskyldig människa i detta drama att bli drabbad. Nämligen han som köpte spelet i godtro från en butik med ett allmänt gott rykte så kunden behöver inte vara aktsam.

Nu vet ju vi inte om detta egentligen är ett spel som har köpts igenom bedrägeri eller på något sätt felaktigt. Kan ju vara så att Ubisoft bara tycker att det inte borde vara lagligt för mig som tillex Svensk att köpa ett spel från tillex Polen där spelet är mycket billigare och där Ubisoft tappar pengar i slutändan gentemot att jag skulle ha köpt spelet i Sverige eller ännu hellre från deras egna webbutik.

Nu är det dock inte olagligt att köpa något som är grå importerat, kan däremot vara en olaglig hantering av butiken i fråga beroende på lagarna i det landet där butiken finns. Men då är det företaget som säljer produkten dit Ubisoft måste vända sig för ersättning inte till den enskilde konsumenten.

Enligt lagen så är det då Ubisoft som skall stå för konsumentens förlust genom att köpa tillbaka produkten eller helt sonika då det är en spel kopia som inte har något materiellt värde skulle Ubisoft tjäna mera på att låta bli att köpa tillbaka det och låta kunden behålla spelet. Eftersom det skulle kosta Ubisoft mera än det är värt att hantera detta. Det skulle helt enkelt kosta dem mera att köpa det av dig så att du sedan kan köpa det igen.

I slut ändan skulle jag tycka att det är kreditkorts bolagens fel som inte ser till att det kommer fram säkrare kort som inte går lika lätt att kapa. Men det är ju min åsikt, men det är i alla fall ganska klart att det inte är den som köpt spelet i slutänden som har gjort fel eller på något sätt kan straffas för det han/hon har gjort. Eftersom denna i god tro enligt lagen gjort precis som denne skall göra, vilket då i slutändan också gör Ubisofts handlande felaktigt och rent av olagligt om detta nu är vad som har hänt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Bojkott:

På G2A så kan vem som helst sälja nycklar och när stora namn som bland annat PewDiePie och Siv HD sponsras av G2A så får nog de flesta uppfattningen om att verksamheten är legit.

Ubisoft tjänar inget på att plocka bort spelen. Om något så gör de bara folk förbannade och uppmanar dem till att piratkopiera i stället, för då får de åtminstone behålla spelen. De borde i stället lägga mer energi på att stoppa detta från att hända. Att plocka bort spel är inte att förhindra något från att hända. Det är bara att straffa alla som försöker göra gott för sig och betala för ett spel när möjligheten till piratkopiering finns överallt.

Skaffa bättre rutiner för att göra stulna nycklar obrukbara innan de säljs. Skulle en nyckel vara obrukbar så minskar förtroendet för stället där du köpt nyckeln, men nu är det Ubisoft som tappar förtroendet.

Det finns ju inget sätt för Ubisoft att veta att de spel som tas bort ens är köpta från G2A!

Det enda som Ubisoft gjort är att ta bort spel som har varit köpta med STULNA KREDITKORT! Ubisoft vet inte om det är DU som kontoägare som har snott kreditkortet och köpt spelet, eller om du har själv blivit lurad till att köpa ett cdkey som är köpt med stulna pengar.
Jag ser det som en självklarhet att digitala varor som köps med stulna kreditkort ska tas bort. Annars fortsätter vi gynna en svartmarknad med stulna kreditkort och folk som blir av med alla sina pengar. Att stoppa det är mycket viktigare än att bli av med ett spel.

Sen är det också en självklarhet att t.ex. G2A som har sålt cdkeyn ska hållas ansvariga och behöva ersätta kunden med ett nytt fungerande cdkey, eller pengarna tillbaka.

Är det någon som är insatt i hur det hela funkar när man köper med kort online? Om t.ex. jag köper ett ubisoftspel med en stulen kreditkort och använder cdkeyn och installerar spelet. 3 dagar senare anmäler kortägaren det till sin bank, och får ersättning av banken för det förlorade (om de inte gjort något riktigt dumt med uppgifterna), men kräver banken då tillbaka pengarna från Ubisoft med?
Om Ubisoft får behålla pengarna, kan jag vara lite benägen hålla med om att de kanske inte borde ta bort spelen. Men om Ubisoft tvingas betala tillbaka till banken, då är plötsligt cdkeyn en vara som inte blivit betalad, och då ser jag inget konstigt med att Ubisoft tar bort den med.
Saker man beställer måste man betala för, annars får man skicka tillbaka de. Inte konstiga än så vad Ubisoft gjort egentligen.

Självklart är det viktigt att stoppa illegal verksamhet. Men man stoppar inte verksamheten genom att plocka bort spelen för oskyldiga. De som sålt nycklarna, alltså de som stulit kreditkorten, har ju fortfarande kvar pengarna.

Som vanligt när spelindustrin försöker stoppa illegal verksamhet så är det den betalande individen som blir drabbad. Dessa personer köpte nycklarna i tron om att de var rena nycklar. Som jag skrev tidigare. När kända personer som t.ex. PewDiePie gör reklam för G2A så är det väl klart som fan att man tar sidan på allvar? Många ser G2A som vilken sida som helst.

Sen är ju G2A en marknadsplats och ingen butik i sig. Det är ungefär som Blocket för spel där säljare sätter ett pris. Du behöver nödvändigtvis inte välja det billigaste alternativet, utan kan välja någon som har bättre omdömen.

Ubisoft borde tillsammans med polisen ha kontaktat G2A för att tillsammans spåra de som sålde nycklar som var köpta för stulna kreditkort. G2A verkar lika förvånade över detta som de som fått sina spel bortplockade. Ubisoft har agerat på egen hand, vilket är fel.

Ubisoft måste ju ha sålt sina produkter till en officiell leverantör från första början, och om de i sin tur har sålt nycklarna vidare och tagit betalt med stulna kort är inte en smäll som de som köpt spelen genom G2A ska behöva ta. Ubisoft straffar helt fel personer med sitt agerande, och så stoppar man aldrig illegala verksamheter.

Det är inte bara fel det är även brottsligt av Ubisoft att göra på detta sättet.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Ubisoft har inte fått någon förlust i detta fallet, så de har ju sålt produkten som i vilket fall som helst. De har ju fått betalt från den som köpt spelet av Ubisoft, importör eller något annat. Denna importören har fått betalt genom att sälja det till en butik och fått sin vinst. Sedan har med största sannolikhet även butiken som sålt spelet till den med det falska kreditkortet fått betalt.

Jo, spelbolag kan förlora pengar på denna verksamhet.

Om spelnycklar köps med stulna kortuppgifter så kommer kortets ägare häva köpet, kortbolaget tar tillbaka pengarna men spelbolaget tvingas fortfarande betala avgifter för dessa transaktioner.

Det är alltså inte bara så att någon kommer över gratis kopior av spel utan spelbolag kan gå med förlust på det. Självklart vill de stoppa detta.

Om någon säljer nya spel till priser långt under det normala så är det inte så svårt att räkna ut att det någonstans på vägen fram till konsumenten skett något som inte borde skett. Om det är rena olagligheter eller utnyttjande av diverse kryphål varierar väl från fall till fall antar jag.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Ubisoft har inte fått någon förlust i detta fallet, så de har ju sålt produkten som i vilket fall som helst. De har ju fått betalt från den som köpt spelet av Ubisoft, importör eller något annat. Denna importören har fått betalt genom att sälja det till en butik och fått sin vinst. Sedan har med största sannolikhet även butiken som sålt spelet till den med det falska kreditkortet fått betalt.

Jo, spelbolag kan förlora pengar på denna verksamhet.

Om spelnycklar köps med stulna kortuppgifter så kommer kortets ägare häva köpet, kortbolaget tar tillbaka pengarna men spelbolaget tvingas fortfarande betala avgifter för dessa transaktioner.

Det är alltså inte bara så att någon kommer över gratis kopior av spel utan spelbolag kan gå med förlust på det.Självklart vill de stoppa detta.

Om någon säljer nya spel till priser långt under det normala så är det inte så svårt att räkna ut att det någonstans på vägen fram till konsumenten skett något som inte borde skett. Om det är rena olagligheter eller utnyttjande av diverse kryphål varierar väl från fall till fall antar jag.

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nej Ubisoft förlorar inte 1öre på detta, Ubisoft behåller sin fösäljning av spelet, det gör även importören. Mest troligen också butiken, de kan med väldigt stor otur om de varit oaktsamma vid köpet få stå för det hela men det är väldigt ovanligt. Så i slutändan är det den som har blivit bestulen på sina kreditkorts uppgifter som får stå för notan.

Det kan hända att banken går med på att reklamera kortköpet men då är det ju butiken som får stå med byxorna nere.

För hur mycket du än reklamerar transaktionen på ditt kreditkort vilket du inte alltid har rätten att göra. Så kommer aldrig den i närmaste ledet vara den som blir drabbade inte den i början utav ledet.

Det vill säga att butiken kan bli drabbade men det finns inte en ända möjlighet att Ubisoft inte får sina pengar.

Missade att svara på att man borde märka att något är fel, men ta till ex och jämnför priset på ett spel i butik i Norge och Sverige? Spelet kommer att vara dyrare i Norge, om de köper spelet från Sverige tror du att det är en brottslig handling som har föregått den affären?

Sedan finns det länder där allt är väldigt mycket billigare i än vad det är i Sverige till ex Polen, Estland, Rumänien, Tyskland eller diverse olika länder. Det är inget olagligt att köpa ett spel i ett land där det är billigare att köpa spelet.

Det är heller inte olagligt för mig att köpa ett spel i kartong i Polen och skanna in koden och sälja den vidare på blocket. Kan ju visserligen bryta emot en och annan skatteregel om du sätter detta i bruk och säljer många exemplar eftersom då räkans du som importör och måste ha ett företag och då betala moms med mera på affären.

Däremot kan den polska butiken sälja spelet hur mycket de vill till vem de vill. Så länge nu Polska lagen tillåter detta vilket de normalt inom EU brukar vara. Man får inte stoppa produkter inom den inhemska marknaden inom EU. Med vissa undantag som Alkohol införsel till Sverige. Men det finns inga undantag för spel i EU rätten.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Du menar då alltså att handlarna i Ryssland eller Kina (flesta spel är olagliga i Kina så det är nog inte så troligt) eller vilket land nu spelet kommer ifrån inte har köpt spelet från någon?

När dessa företag som har köpt dessa CD-Nycklar från till ex Ubisoft i bulk, har de mest troligen betalt för dem skulle jag tro. Vilket betyder att om någon i sin tur skulle köpa dem ifrån de ryska företagen som har köpt i bulk med falska kredit kort så är nog sannolikheten hög att Ubisoft redan har fått sina pengar.

Visst du kan däremot säkert om du vill vända dig till butiken där du köpt spelet för att försöka få pengarna tillbaka. Men de har ju levererat en nyckel som har fungerat, att Ubisoft däremot har tagit bort ditt spel är inte deras ensak, om de inte är riktigt snälla och gör det av ren goodwill.

Däremot har inte Ubisoft någon som helst rätt att ta bort ditt spel som du har betalt för under sådana omständigheter.

Värt att tillägga däremot är att det är nog inte speciellt vanligt att spel som säljs på cd nyckels sidor har kommits över på något olagligt sätt utan man utnyttjar mera prisskillnaderna mellan länderna.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Du menar då alltså att handlarna i Ryssland eller Kina (flesta spel är olagliga i Kina så det är nog inte så troligt) eller vilket land nu spelet kommer ifrån inte har köpt spelet från någon?

När dessa företag som har köpt dessa CD-Nycklar från till ex Ubisoft i bulk, har de mest troligen betalt för dem skulle jag tro. Vilket betyder att om någon i sin tur skulle köpa dem ifrån de ryska företagen som har köpt i bulk med falska kredit kort så är nog sannolikheten hög att Ubisoft redan har fått sina pengar

Ja, men om transaktionen hävs så vill nog dessa företag ha tillbaka pengarna från Ubisoft också. Det är klart det ligger i Ubisofts intresse att de som säljer deras spel inte förlorar pengar.

Jag hittade ett exempel på hur ett spelföretag kan förlora pengar på detta: http://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and-...

Medlem

Om Illigalt betalmedel har använts så måste man agera.
Om nycklarna är inköpta i bulk i fördelaktig ekonomisk region så har inget olagligt begåtts.

Ubisoft kommer snart (om dom inte redan har gjort det) gå om EA som mest hatade spelföretag.


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Du menar då alltså att handlarna i Ryssland eller Kina (flesta spel är olagliga i Kina så det är nog inte så troligt) eller vilket land nu spelet kommer ifrån inte har köpt spelet från någon?

När dessa företag som har köpt dessa CD-Nycklar från till ex Ubisoft i bulk, har de mest troligen betalt för dem skulle jag tro. Vilket betyder att om någon i sin tur skulle köpa dem ifrån de ryska företagen som har köpt i bulk med falska kredit kort så är nog sannolikheten hög att Ubisoft redan har fått sina pengar

Ja, men om transaktionen hävs så vill nog dessa företag ha tillbaka pengarna från Ubisoft också. Det är klart det ligger i Ubisofts intresse att de som säljer deras spel inte förlorar pengar.

Jag hittade ett exempel på hur ett spelföretag kan förlora pengar på detta: http://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and-...

Nja riktigt så fungerar det inte i världen, hade det varit en perfekt värld kanske det skulle fungera på det sättet.

Men det är inte en perfekt värld tyvärr. Ubisoft bryr sig inte om en spel importör förlorar pengar på bedrägerier.

Däremot som det står på webbsidan du länkar till så är det ju något helt annat. De nycklarna du köper där kommer ju inte att fungera till att börja med. Så då blir ju situationen en annan, vilket slutar med att det uppstår en kostnad för spelutvecklaren i detta fall en indie utvecklare.

Men i detta fallet utsätts företaget inte helt för ett bedrägeri utan det är du som kund som utsätts för ett bedrägeri när de säljer nycklar som inte fungerar. Mig veterligen har inte spel som Farcry 4 haft någon försäljning på humble bundle för rabatterade priser däremot.

Detta är en helt annan typ av bedrägeri vi diskuterar och jag jag tycker att det är väldigt synd om en liten indie studio förlorar massa pengar på grund av kreditkortsföretagens beteenden och konstiga avgifter. Tyvärr är inte Visa och Mastercard speciellt trevliga företag på det sättet.

Men bedrägeriet här är ju att de säljer nycklar som inte är riktiga, eller aktiverbara.

Medlem
Skrivet av Jestrix:

Om Illigalt betalmedel har använts så måste man agera.
Om nycklarna är inköpta i bulk i fördelaktig ekonomisk region så har inget olagligt begåtts.

Ubisoft kommer snart (om dom inte redan har gjort det) gå om EA som mest hatade spelföretag.

Ja klart man måste agera om de är illegalt betalmedel som används, men då emot de som gör brottet inte emot kunden som köpt nyckeln i god tro.

Man måste ju straffa den som gjort något olagligt, men inte oskyldiga kunder.

Tycker redan Ubisoft har gått om EA för min räkning då inte för detta utan för helt andra anledningar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja för det här uppmanar ju inte folk till att piratkopiera spel. Ubisoft borde skita fullständigt i hur folk får tag på spelen. Är det en fråga om brott så är det polisens jobb att utreda saken.

Hur skulle det se ut om Samsung stormade in och slet ner TV-apparater från väggar bara för att de är köpta på Elgiganten som hade köpt in ett billigt parti från Rumänien där valutan är fördelaktig? Så här gör man fan inte!

Håller med fullständigt. Visst, säger inte att man bör använda sig utav G2A av just denna anledningen, men som du säger - det uppmuntrar ju samtidigt att man bara piratkopierar spelet istället.

Samtidigt är jag inte så värst förvånad att Ubisoft valt att göra såhär - då det just är Ubisoft. Trodde inte jag skulle bli mer less på en publisher än EA, där ser man.

Om något är för bra för att vara sant, då är det just detta. G2P och andra sajter har det varnats för i många år, det var bara en fråga om tid innan det här skulle hända.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Gandir:

Man måste ju straffa den som gjort något olagligt, men inte oskyldiga kunder.

Det känns som att du missar att man måste köpa av uplay för att vara uplays kund.

Köper du av någon annan så är du kund till denne. De behöver kompensera dej om spelet inte längre går att spela - sen har de en möjligen en relation till uplay där de kan kräva pengar om något gått fel till - men det är knappast slutkundens problem.

Medlem

Jag är en av de många som är drabbade. Läste artikeln för en stund sedan och loggade in på Uplay, väl där ser jag att mitt Far Cry 4 är borttaget.

- Får sluta lägga tid och köpa via CD key retailers hädanefter :/

Medlem

Ser mycket tveksamt på detta. Ubisoft har ju redan fått sina pengar, vad har de med saken att göra? Eller har de fått ersätta kreditkortsbolaget och inte fått betalt för nyckeln?

Många frågor och få svar, Ubisoft i ett nötskal. Sen förstår folk faktiskt inte vad man köper - ingen äger sitt spel idag, man "hyr" dem eller köper rättigheten att spela dem. Detsamma gäller alla spel som köps på Steam, de kan radera hela kontot den dagen de önskar och konsumenten kan inte göra ett skit, läs Eula´n. Kan inte tänka mig att Ubisoft gjort på något annat sätt.

Skriv svar