Nintendo - nytt och gammalt

Medlem

Så var Nintendos presskonfa över, och intrycket var högst blandat. Den nya konsolen visade sig (antagligen) bara vara en handkontroll. Eller? I filmen såg man en ny, rundad Wii-burk vid tv:n, men det kanske bara är ett nytt snyggare skal till Wii. Såg ut som en kaffeburk på sidan ungefär. Men det är en en STOR fet handkontroll, som Viktor "Vicachu" Leijonhufvud sade: en Ipad med knappar. Här satsar man stort på bärbar gaming i hemmet, så länge du har Wi-Fi. Touchscreen och funktionaliteten med Wii och all annan hårdvara ser ju bra ut, frågan är vad kalaset kommer att kosta... Ingen nämnde något pris, men jag har svårt att se att de kan sälja den för under en tusenlapp, förmodligen en bit över.

Den andra stora grejen var att John Riccitello, EA:s VD och Emperor Palpatine-imitatör, berättade att EA tänker stödja Wii U, som den tyvärr heter, fullt ut. Bilder på Battlefield och annat rullade bakom honom, och för en sekund vågade man hoppas på ett Battlefield U. Fast kanske med ett bättre namn.

I övrigt var det som vanligt femton Mario-spel till samtliga format. Jag slösurfade mig igenom den biten. Roliga spel för all del, men jag orkar inte bli upphetsad över det 237:e Mariospelet i ordningen, bara för att det är i 3D. Även om jag förstås tycker att Nintendo gör 3D bättre än Sony, främst för att de inte kräver att du slantar upp 20 lax för att se skiten!

Nintendo vinner E3 i år. Så enkelt är det bara. Men ribban är minst sagt låg, och ingen har presenterat annat än mans-shooters och gamla plattformsspel i 3D. Det här är innovationsmässigt lågvattenmärke för spelbranschen i alla avseenden. Vilket inte hindrar att jag fortfarande vill spela många av de spel som passerat revy - främst kanske Far Cry 3 och Forza 4.

Men, allvarligt Nintendo: Wii U? Wii? Eww! Var det det bästa ni kunde komma på?

Uppdatering: Kotaku bekräftar att det ÄR en riktig konsol man ser i filmen. De har bilder här.

#blogg

Medlem

Ja, det är en ny konsol. Det hade varit lite svårt att få Arkham City, Colonial Marines och Battlefield 3 att snurra på Wii

Min största oro är att kontrollen ser ganska obekväm ut. Men det vore kul om de lyckas göra ett Nintendo som man faktiskt köper tredjepartstitlar till.

signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Medlem

Ja, de bekräftade för all del inte EA-spelen. Men Battlefield U kan bli rätt så fett!

1
Skriv svar