Nu kan du testa Wolfenstein II innan köp
Om det här vore 90-talet skulle ni behöva köpa en tidning för att få en CD-ROM med demot på.
Om det här vore 90-talet skulle ni behöva köpa en tidning för att få en CD-ROM med demot på.
Floppy
@Carl Johansson-Sundelius: Ojoj, det var härliga tider det!
Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
På tal om demos generellt - varför finns det inte demos av alla spel? Till konsoller alltså. Vore ju så mycket enklare att vara konsument om man kunde prova alla spel innan köp. Nu när mycket är digitalt så är det ju inte en kostnad på samma sätt att släppa en demo, som när det var fysiskt.
Om det här vore 90-talet skulle ni behöva köpa en tidning för att få en CD-ROM med demot på.
Och i mitt fall så skulle demot inte fungera för att det skulle bli något obskyrt komptibilitetsproblem, och sen skulle jag i min desperation och besvikelse fråga en flyktigt bekant som en förälder kände, och han skulle säga något generiskt i stil med att man skulle testa att "ominstallera" eller "testa i MS-DOS" och jag skulle göra det och sen skulle det ändå inte fungera och jag skulle ringa en kompis och gå hem till honom för att spela och det skulle av någon märklig anledning fungera alldeles perfekt på hans dator, men inte min, för det fungerar alltid på hans dator, men ingen vet varför. Sen skulle vi spela och hans jobbiga lillebror skulle dyka upp och tjata om att han också skulle få spela. Vi skulle säga att han inte fick för att han var för liten, vilket förstås hade varit totalt hyckleri, för även om han var tio så var vi själva inte mer än 13 och kunde därmed drabbas på obeskrivliga sätt av spelvåldet.
Sen skulle jag gå hem igen och det skulle börja snöa. Igen.
På tal om demos generellt - varför finns det inte demos av alla spel? Till konsoller alltså. Vore ju så mycket enklare att vara konsument om man kunde prova alla spel innan köp. Nu när mycket är digitalt så är det ju inte en kostnad på samma sätt att släppa en demo, som när det var fysiskt.
Det blir väl fortfarande en liten, liten kostnad att göra demot, man ska avgränsa det till en viss nivå eller ett visst område, spärra vissa spellägen, kanske lägga till någon skärm i slutet där det står nåt om att man borde köpa hela spelet. Lite administration att få ut det också på Steam/Playstation Store/Xbox Store. Dessutom ska demot gärna ut en liten tid innan spelet släpps - alltså mitt under s.k. Crunch-time.
På Xbox 360 så hade alla Xbox Arcade-spel en trialversion. Man laddade hem hela spelet, hela spelfilen, inte en mindre demofil. Sen kunde man spela en liten bit, innan det tog slut. Och fortsatte man kunde man köpa spelet direkt och behålla framsteg och achievements, vilket de inte var sena med att påpeka.
Några demos släpps ju fortfarande dock (typ FIFA varje år). Men kanske vanligare numera med att man får spela hela spelet under en helg eller att man släpper en "beta" (som egentligen är mer ett demo som ligger uppe en begränsad tid i många fall, mer för PR-syfte än betatestning, men "beta" låter väl bättre) för att låta folk prova på.
Om det är 90-talet borde vi väl ändå kalla det shareware?
Shareware s careware!
Om det här vore 90-talet skulle ni behöva köpa en tidning för att få en CD-ROM med demot på.
När PC-gamer låg i brevlådan när man kom hem från skolan så var det julafton. Körde in demos-skivan och verkligen njöt i fulla drag. Golden times.
På tal om demos generellt - varför finns det inte demos av alla spel? Till konsoller alltså. Vore ju så mycket enklare att vara konsument om man kunde prova alla spel innan köp. Nu när mycket är digitalt så är det ju inte en kostnad på samma sätt att släppa en demo, som när det var fysiskt.
Då skulle det inte säljas många spel kan jag lova, med tanke på hur tråkiga merparten av de som släpps visar sig vara. De lovar runt, men håller tunt...
K*ken i f*ttan vilket bra lir!!!
Nä dra B*llen i gruset!!!
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
@Capitan @Banjo: Jag skulle nog kunna tänka mig betala en slant för tex någon timmas access till ett spel bara för att få testa på eller en begränsad version, då skulle den kostnaden täcka eventuellt extra jobb och publicering. Jag tror att det skulle kunna gå båda vägar, vissa spel som man inte alls tänkt köpa annars köper man för att man fått prova demot, vissa andra spel skippar man efter demot som man annars kanske hade köpt utan demot.
@Capitan @Banjo: Jag skulle nog kunna tänka mig betala en slant för tex någon timmas access till ett spel bara för att få testa på eller en begränsad version, då skulle den kostnaden täcka eventuellt extra jobb och publicering. Jag tror att det skulle kunna gå båda vägar, vissa spel som man inte alls tänkt köpa annars köper man för att man fått prova demot, vissa andra spel skippar man efter demot som man annars kanske hade köpt utan demot.
Jo, och med den "båda vägar" logiken skulle det endast släppas demos på bra spel. Vilket ju kanske är gott och väl!