Fallout 76 – Dag ett-patchen är större än grundspelet
Jag undra fortfarande vad som gäller om 15-20 år, kommer spelet ens gå att spela utan dessa stora uppdateringar?
Ett Playstation 1-spel går ju alltid att spela om, men kommer dagens spel alltid vara spelbara?
Läste om en kille som köpt filmer från Apples butik, när han flyttade från Australien till Kanada, slutade hans filmer att fungera, för då var han i ett annat land. Och då hade han ändå köpt filmer via Apple TV.
Nåt väldigt skumt med en så stor patch. Det som tar utrymme i ett spel är inte kod, typ motor och script etc. Det är assets, dvs modeller, texturer, dialog, andra bilder och renderade videosekvenser etc. Oavsett hur många buggar de fixar kan de omöjligt producera den typen av faktisk diff i kodbasen på några veckor Jag tror snarare deras patchsystem är paj på nåt sätt så man behöver tanka hem alla assets på nytt av någon anledning.
@Nioreh: Instämmer. Det är ytterst sällan patcher är stora om det inte är att det är ett större antal filer av väsentlig storlek som behöver bytas ut för att fixa en liten kodsnutt.
Skulle gissa på att de har bakat in så mycket de kan i enstaka filer för att förhindra fuskare och datamining men någon som är mer kunnig inom hantering av sådan data får gärna rätta mig om jag har fel, inte den typen av databaser jag skolas inom ^^
Förhoppningsvis är det massor med högupplösta texturer för att byta ut de bedrövliga lågupplösta/grumliga betan hade. Inklusive förbättrade ljudfiler.
Svårt att se att det kan va något annat som tar en sådan enorm plats.
Självklart tar ju buggfixar, modeller, förbättrad kod bla bla en minimal del av dessa 54gb också
varför kan de inte bara göra klart saker innan de släpper dem.... stressa ner för fan..
Tja, antagligen för de har ett par hundra personer som tickar pengar för varje dag som går...
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Tja, antagligen för de har ett par hundra personer som tickar pengar för varje dag som går...
Dummaste jävla ursäkten någonsin, speciellt när det handlar om ett företag som Bethesda som sitter på gigantiska mängder kapital.
Dummaste jävla ursäkten någonsin, speciellt när det handlar om ett företag som Bethesda som sitter på gigantiska mängder kapital.
...med många olika divisioner som gör spel samtidigt och utgifter.
Det är naturligt att ha deadlines.
Edit: Vill poängtera att bara för ett företag sitter på ett stort kapital betyder det inte att det kapitalet är tillgängligt till alla deras projekt. Hade det bara varit så att allt de tjänar ska gå till nästa spel de ska göra så hade de aldrig direkt kommit någonstans som företag.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Byter dom 2 kodrader med den motorn dom har så ligger väl patchen på 54gb. Hörde för övrigt att spelet ska låsas till 60fps som lösning på att man kan röra sig "snabbare" än andra med högre fps (cuz lets rape the goodwill of our PC players). Helt jävla idiotiskt utfört hela spelet om du frågar mig, fy fan vad dålig betan var! Några stackare kommer köpa det men jag är helt övertygad om att vi har en flopp framför oss. Har jag fel halsar jag två flaskor rödvin och skickar notan till Calle!
Jag älskade Fallout 1 och 2 över allt annat. När 3an kom var jag riktigt besviken, men när jag började se 3an och framåt som en annan tolkning av spelserien så lyckades jag gilla dem med.
Detta är i princip 4an utan NPCs. Känns som 4an, ser ut som 4an. Detta på både gott och ont. Jag har lyckats lira varenda minut av betatesterna, började på xbox och gick över till PC så fort den blev tillgänglig, jag älskar detta spel Kan inte helt sätta fingret på varför men något med känslan gör att jag bara spelade vidare. Köpt och ser fram emot släppet.
Angående buggarna så stötte jag aldrig på något allvarligt, mest komiska buggar. Men såg och hörde andra som hade större problem, men jag litar på att Bethesda verkligen vill lyckas med detta. Grunden är rätt stabil, så betatestet hjälper nog dem att fila det sista. Tror det kommer bli bättre och bättre.
Synd för ni som inte gillade Fallout den här gången, men är rätt säker på att 5an kommer nån gång
varför kan de inte bara göra klart saker innan de släpper dem.... stressa ner för fan..
De har ju inte släppt det ännu Betan var ju till för att samla information om så många buggar som möjligt för att faktiskt kunna få ett lite mer problemfritt släpp! Hoppas bara att de lyckas
Jag undra fortfarande vad som gäller om 15-20 år, kommer spelet ens gå att spela utan dessa stora uppdateringar?
Ett Playstation 1-spel går ju alltid att spela om, men kommer dagens spel alltid vara spelbara?
Läste om en kille som köpt filmer från Apples butik, när han flyttade från Australien till Kanada, slutade hans filmer att fungera, för då var han i ett annat land. Och då hade han ändå köpt filmer via Apple TV.
Fallout 76 lär inte gå att spela om 20 år då det är online och om t.ex Steam lägger ner så gör dina spel det också.
Bethesdas kodare är i farten igen. Enormt talangfulla må jag säga. O den där antika motorn från helvetet gör inte saken bättre.
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Nåt väldigt skumt med en så stor patch. Det som tar utrymme i ett spel är inte kod, typ motor och script etc. Det är assets, dvs modeller, texturer, dialog, andra bilder och renderade videosekvenser etc. Oavsett hur många buggar de fixar kan de omöjligt producera den typen av faktisk diff i kodbasen på några veckor Jag tror snarare deras patchsystem är paj på nåt sätt så man behöver tanka hem alla assets på nytt av någon anledning.
Ibland så görs grundliga ändringar att det är mindre krångel att bara packa ihop hela skiten och skicka iväg istället för att försöka göra en selektiv patchning.
Om patchen är lika stor på alla plattformar så vet vi att det inte har att göra med bethesdas patcher, utan snarare ändringar bethesda valt att göra, på gott och ont.
Finns det en källa till detta?
De som spelat B.E.T.A på konsol måste ladda om spelet för det är som ny produkt.
PC ska endast få en liten uppdatering.
...med många olika divisioner som gör spel samtidigt och utgifter.
Det är naturligt att ha deadlines.
Edit: Vill poängtera att bara för ett företag sitter på ett stort kapital betyder det inte att det kapitalet är tillgängligt till alla deras projekt. Hade det bara varit så att allt de tjänar ska gå till nästa spel de ska göra så hade de aldrig direkt kommit någonstans som företag.
De har ju bara ungefär 50 miljoner dollar att röra sig med de senaste åren och Zenimax är väl typ 510 miljoner dollar att göra något vettigt med de senaste åren också. Ja, det är verkligen fattiga indie utvecklare vi har att göra med. Speciellt när spel som skyrim i alla sina versioner fortfarande säljer lika mycket som vissa nya AAA titlar från andra företag. Lägg ner. Finns inga som helst ursäkter att släppa spelet i det aktuella skicket med tanke på situationen Bethesda och Zenimax befinner sig i.
De har ju bara ungefär 50 miljoner dollar att röra sig med de senaste åren och Zenimax är väl typ 510 miljoner dollar att göra något vettigt med de senaste åren också. Ja, det är verkligen fattiga indie utvecklare vi har att göra med. Speciellt när spel som skyrim i alla sina versioner fortfarande säljer lika mycket som vissa nya AAA titlar från andra företag. Lägg ner. Finns inga som helst ursäkter att släppa spelet i det aktuella skicket med tanke på situationen Bethesda och Zenimax befinner sig i.
Glöm inte att Zenimax äger Take Two också.
Bethesda bor i samma hus som Rockstar.
Ordo Ab Chao
Glöm inte att Zenimax äger Take Two också.
Bethesda bor i samma hus som Rockstar.
Nej, zenimax äger inte take two
Ordo Ab Chao
Bethesdas kodare är i farten igen. Enormt talangfulla må jag säga. O den där antika motorn från helvetet gör inte saken bättre.
I ärlighetens namn så är sådant här inte kodarnas fel, det är till 99,9% att beslut som dessa kommer från högre ort som bara ser dollars framför ögonen. Det ska gå snabbt och göra det på rätt sätt som tar längre tid kommer inte på fråga.
Jag har jobbat på en del storföretag som programmerare, och gör det fortfarande. Det är vi kodare som alltid bönar och ber om att få göra saker på rätt sätt, men tyvärr är man rätt så långt ner i näringskedjan och inte den som håller i pengarna eller kan ta besluten.
Det värsta jag vet med mitt jobb, att bli tvingad att skriva dålig kod, eller jobba med annas dåligt skrivna kod som hen också blivit tvingad att skriva.
...blev visst en liten rant här på mitt jobb. 🙄
IDKFA
Nåt väldigt skumt med en så stor patch. Det som tar utrymme i ett spel är inte kod, typ motor och script etc. Det är assets, dvs modeller, texturer, dialog, andra bilder och renderade videosekvenser etc. Oavsett hur många buggar de fixar kan de omöjligt producera den typen av faktisk diff i kodbasen på några veckor Jag tror snarare deras patchsystem är paj på nåt sätt så man behöver tanka hem alla assets på nytt av någon anledning.
Enligt en del andra sidor så är det 51+ GB patch utöver de 45 GB spelet är på. Dvs nästan 100 GB totalt. Återstår väl att se vad som stämmer