PS5. Dina önskemål, drömfunktioner för PS5?

PS5. Dina önskemål, drömfunktioner för PS5?

Playstation 5 börjar närma sig (men vi vet inte exakt när) och vad sjutton kommer det bli för konsol? Jag hoppas på bra grejer liksom. Kommer det att vara en traditionell konsol med grafiklyft eller kommer Sony att dra en Nintendo och släppa en Switch-ripoff?

Drar upp en radda drömfunktioner för PS5:

- möjligheten att se hur många timmar man spenderat på spel + olika settings för det (som att visa det för alla kompisar men inte för hela världen)

- möjligheten att se trophy progress. achievement progress finns redan på andra håll och det är väldigt synd att denna funktion saknas till PS4. Är det 500 slaktade fiender kvar tills trophyn poppar eller 300 eller 700? På PS4:an blir det svårare att hålla koll.

- bättre batteritid till handkontrollerna. Dualshock 4-kontrollernas batteritid varar inte särskilt länge och med Dualshock 5 borde Sony ta lärdom av Nintendo och inkludera monster-batteritid så vi slipper ladda hela tiden. Gamers påstår att man ska delvis skylla den dåliga batteritiden på touch-skärmen som finns på PS4-kontroller.

- mer grönt i dualshock-färger. Standarden för grönt i PS4-generationen har varit green camo-kontrollen, grönt finns i fler former men tyvärr som rarities. Man undrade t.ex. vart den genomskinliga gröna kontrollen tog vägen när de började tillverka blue crystal, red crystal och crystal till PS4. Det finns väldigt mycket blått till PS4, men det kan ha med lagfärger att göra. Xbox har grönt som lagfärg t.ex. Titta här, skitmycket blått till PS4: Wave Blue, Blue Crystal, Berry Blue, Blue Camoflage, Uncharted Gray Blue, Midnight Blue, 500 Million Limited Edition (denna kontroll är på gränsen, men men). Det finns dessutom flera blue rarities, t.ex. en Japan Only-Dragon Quest kontroll som ser läcker ut.

- ett till försök till Super Smash Bros.-ripoff. Kommer ni ihåg PS3/PS Vita-spelet Playstation All-Stars Battle Royale? Jag spelade det till PS Vita och jag var mer förtjust i Super Smash Bros.-spelen. Undrar om PS3-versionen är bättre. Tyvärr så fattades Crash och Spyro i spelet, men spelet erbjöd ändå på många Playstation-karaktärer.

Vad kommer ni medlemmar på FZ (och redaktionen) på för idéer till PS5-generationen? Sitter ni på några mysiga idéer? Ni kan nämna några spelönskemål exempelvis, ni behöver inte bara nämna hårdvarumässiga och mjukvarumässiga saker. Finns det något Playstation-spel där ute som kanske behöver en häftig uppföljare eller en mysig remake?

Fragtjuv

Oj. Det var inte det lättaste att spekulera om men vi får hopps att de låter sig inspireras av Turning Torso när de designar den :).

Nej för att vara allvarlig så gissar jag att de kommer att satsa på att skapa en stabil 4K-upplevelse. Tv-apparaterna blir ju allt vanligare och upplösningen verkar ju gå hem hos gemene man. Jag tror också att man vill satsa mer på digitala titlar och därför kommer att förbättra PSN. Kanske vill man erbjuda att streama spel direkt till konsolen men kanske främst då äldre titlar. Det är sannerligen inte lätt att spekulera i hur nästa generations konsoler kommer att se ut.

Då jag nu för tiden spelar mest PC så är det inte mycket som skulle få mig att satsa på en PS5 redan vid release men så smsåningom vill jag ha ett splitter nytt Uncharted med Nathanael brorsa i huvudrollen.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Tre bokstäver: S.... S.... D

Tråddemonen
Testpilot

Tycker PS4 har varit en bra konsol, den har aldrig haft några hårdvarufel, kontrollernas batteritider är helt ok enligt mig. Smart meny som är lätt att navigera, den stöder externa hårddiskar som funkar lätt att använda för extra spel. Inspelningssystemet är lätthanterligt och funkar smidigt för streaming och uppladdning. PS5 får gärna behålla mycket utav PS4. Bakåtkompatibla spel vore det enda önskvärda.

Tråddemonen
Testpilot

@Bennii: Enligt mig så funkar externa hårddiskar som kan lagra mer minne för ett billigare pris bättre, SSD skulle nog kosta väldigt mycket för att komma upp i samma minneslagring som en Seagate externaldrive på 5TB. Men tanken är god för en smidig ökning med minneskapacitet.

Medlem

mer ram minne så den klarar av att browsa i playstation store. samt ett riktigt fett grafikkort och hårdisk mm. så man inte köper ett ps5-pro inom en snar framtid. och kanske ett ps6 nästa år. dom är rätt dyra dom grejerna. iallfall för mig.

Medlem

Laggfri Playstation Store, vettig kylning från början och minst 1TB lagring exklusive förinstallerade program.

Skägg.
10 Chambers

Jag hoppas man fortsätter på spåret med enkel, pc-lik, hårdvara så vi slipper förra generationens strul med vitt skiljd prestanda på olika plattformar. Sony kändes ganska tidiga med sin dedikerade share-knapp och enkelheten inatt streama spel från PS4 har nog bidragit till de stora framgångarna. Om jag skulle gissa är streaming av spel nästa generations modeord, utan att vara säker på att man har löst de uppenbara utmaningarna.


signatur
Medlem

@Zimpan: Jag hade gärna sett en vanlig SSHD eller en mindre SSD cache (32gb) som utvecklarna har möjligheten att styra.

Medlem

1. Låta användaren byta interna hårddisken lika lätt som idag.
2. Bättre kylning.
3. Bakåtkompatibilitet.
4. HDMI 2.1
5. 4K Ultra HD Blu-ray
6. Bättre batteritid på handkontrollern.
7. Öka onlinelagringsutrymmet för PlayStation Plus, 10GB är galet lite.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Redaktör
Ponny

Älskar sådana här spekulationer. När man inte vet någonting är ju allt möjligt. Allt! Visst är risken stor att man blir besviken, men ändå. Även om min Xbox One X är vassare så tycker jag bättre om att spela på PS4:an. Smidigt, självklart operativsystem. Även om Sony lär förnya det så hoppas jag man håller sig till grunderna med navigationen. PS4:an är ju inte sjumilakliv från PS3:ans dito. Andra önskemål:

  • Som nämnts: bakåtkompatibilitet. Jag älskar gamla spel men älskar de ännu mer när det går enkelt.

  • Plattformsäventyrens återkomst. Mer Spyro, Crash, Jak, Daxter, Sly, Ratchet, Clank och ännu fler!

  • PSVR 2.0. Gillar min PSVR och flera av spelen men det finns enorm utvecklingspotential.

  • Också nämnt: 4K Blu-ray är ju liksom en no-brainer.

  • På tal om no-brainer: hög upplösning och framerate. 4K (äkta) och 60 fps (minst) som standard. Det skulle vara så skönt att slippa välja det ena eller det andra, eller inget alls.

  • Klassiker i PS Plus-prenumeration: Tidlösa men förbättrade PS1-, PS2- och PS3-spel med troféstöd.

  • Releasespelet God of War "5"


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Eftersom jag egentligen är helt ointresserad av mer plast som ska fasas in och ut ur vardagsrummet i årsintervaller tänker jag väl att Playstation 5 likaväl skulle kunna få vara en app att ladda ner för min del, rakt ner i tv:n bara ...

Antagligen får man ge det nån generation mer än så, så det jag istället får hoppas på blir väl då full bakåtkompatibilitet med allt man köpt digitalt, så det bara är att fortsätta där man slutade.

Medlem

Är det förmätet att önska att konsoler helt skrotas och att spelindustrin istället väljer att fokusera helt på PC / MAC som spelplattform?

Medlem

Jag vill ha det där trophy progress systemet som OP nämner.

Samma satsning på hårdvara som ps4, dvs så pass stark att Sony går förlust på sålda konsoler men går plus av spelförsäljningen, funka ju bra den här generationen.

4K stöd i basutgåvan och inte något Ps5 Pro

Men helst av allt...bakåtkompatiblitet med alla Ps4 spel!!! Ps4an har fått så jäääkla många bra spel att jag förmodligen inte kommer hinna spela ut allt i lugn och ro innan det är dags för Ps5


signatur

Game long and prosper

Medlem

en dröm vore att spel under 60fps blir bannade

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

4K och 60 FPS som standard vore trevligt, men jag tror dessvärre att vi kommer dras med 30 FPS många år till, åtminstone i SP-spel.

Mer av en gissning än en än ett önskemål är att det kommer släppas två varianter på release: En med 1 TB HDD (kanske 2?) och en dyrare variant med 256/500 GB SSD.

Vidare tror jag att Sony fortsätter hålla det enkelt och kommer således inte experimentera för mycket med molnbaserade lösningar. En ny modell av PSVR kommer, med uppföljare till Astrobot Rescue Mission och Moss (tätt in)på release.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Inaktiv

Ser många önska 4K och 60 fps men tror som Gugge att det är en bit bort, med tanke på vad som krävs i en PC för att leverera det i fina spel som BF5 och Witcher 3 för att nämna ett fåtal. Även om jag inte själv har PS eller Xbox gillar jag hur de med Pro och X många gånger får välja mellan 4K/ texturer eller högre framerate.

Nog för att det ligger hos utvecklarna men iom att hoppen mellan de grafiska förbättringarna mellan spel blir mindre så kanske vi får se detta alternativt mer. Det jag menar är att 60fps vs finare grafik är inget nytt men tydligen föredrar de flesta spelare finare grafik varpå utvecklarna har gått med det kontra högre framerate.

Medlem

för en konsol så hade jag önskat att den klara 1080p i 144hz för hela konsolens gen ut till nästa gen.

om det är ens möjligt. 4k känns lite onödigt...

Medlem

3D-stöd


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Snälla gör den tyst. Kan inte förstå att spelkonsolens fläkt överröstar min damsugare i vissa spel.

Medlem

Har någon här sett eXistenZ. Det är jag vill ha. En slemmig tub i ett hål på ryggen.

Medlem

Drömmer om riktigt vass hårdvara:
- 3.5" Turbo floppy drive
- 28.8 bpd US Robotics modem
- Full 256 färgerd VGA

Dessutom gärna framåtkompatibel mjukvara så att även spel från kommande PS6 kan spelas på den.

****

Seriöst skulle jag gärna se ett omtänk vad gäller PSN. Att betala för att spela online är absurt. Särskilt när spelen redan är dyrare än på PC.

Bakåtkompatibilitet vore också fint, så att man kan sälja av PS4an men behålla spelen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Okej, drömmer ordentligt då..

Bakåtkompatibel med alla tidigare playstations

Krav på att hela spelet ska ligga på skivan spelbart från början till slut (multiplayer undantaget)

Inga jädra idiotpåhitt med kontrollen, typ touchpads och motion sensing

Push to talk

Stöd för mus/tangentbord som standard

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Är det förmätet att önska att konsoler helt skrotas och att spelindustrin istället väljer att fokusera helt på PC / MAC som spelplattform?

Nej det är ingen dum önskan.
Idag är det otroligt sinpelt ned datorer om man ska spela och så jämfört med hur det var förr.
Man kan tom spela dagens spel på en dator som i grunden är 10år gammal bara man har ett nyare grafikkort.
Detta bekräftades nyligen i en artikell på swec om den gamla i7 870 proppen

Nejbdom som säger att det är krångligt med dator idag, tar plats eller nå annat är enligt min mening.
1. Tummen mitt i handen när det gäller teknik
2. Inte villig att lära sig eller ta till sig. Ett bra exempel på det är folket som säger det är skönt att spela från soffan. No shit?
3. trångaynta fanboys


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det känns tämligen osannolikt att vi kommer få 4k 60fps inom de närmsta 5-10 åren så det vore i alla fall trevligt med 60fps som standard i 1080p.
Ett operativsystem som inte rör sig i samma hastighet som en glaciär, förstår inte hur det kan vara så otroligt slött som det är.
Bakåtkompatibilitet så vi kan njuta av äldre spel utan att behöva äga flera konsoler eller vänta på remasters.

Personligen har jag aldrig varit i närheten av att fylla hårddisken så 1TB räcker för mig, SSD vore att föredra dock.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Inaktiv

@Molotov: Jag är själv PC-gamer men tror/vet att det finns väldigt många som gärna bara stoppar in skivan och börjar spela (även om numera konsoler också måste uppdatera och patcha). Jag håller med om att att spela på PC inte är särskilt svårt alls och det finns många fördelar som bakåtkompabilitet men många föredrar nog även den fysiska komforten att sitta i soffan och spela med en dosa.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Molotov: Jag är själv PC-gamer men tror/vet att det finns väldigt många som gärna bara stoppar in skivan och börjar spela (även om numera konsoler också måste uppdatera och patcha). Jag håller med om att att spela på PC inte är särskilt svårt alls och det finns många fördelar som bakåtkompabilitet men många föredrar nog även den fysiska komforten att sitta i soffan och spela med en dosa.

Men det var lite det jag menade.
Sitta i soffan och spela kan man ju göra precis lika lätt som med en konsol.
Har man ibte datorn vid tv bänken kan man dra en kabel eller t.o.m streama.
Man kan dessutom spela med valfri kontroll


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

@Molotov: Absolut men grejen är väl att många inte orkar sätta sig in alls trotts att tröskeln egentligen är så mycket mindre än man kan tro att spela med t ex en Xboxdosa på PCn och att det många gånger är billigare och enklare att köpa en Xbox One än att välja rätt PC och fippla med inställningar i spelet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nejbdom som säger att det är krångligt med dator idag, tar plats eller nå annat är enligt min mening.
1. Tummen mitt i handen när det gäller teknik
2. Inte villig att lära sig eller ta till sig. Ett bra exempel på det är folket som säger det är skönt att spela från soffan. No shit?
3. trångaynta fanboys

Spelar både PC och Konsol, älskar båda spelplatformarna och vill inte byta ut någon av dom.

Fattar inte varför alla "rena" PC-gamers blir så anala när det gäller konsollgaming, känns bara så... Juvenilt.

Så som svar till dina punkter där.

1. Sjukt svårt med att installera ett spel på en dator, next next next, eller install game från steam library är bara för de initierade. Att bygga en PC är typ 10ggr lättare än att få ihop en Billy-hylla.
2. Hur är det skillnad på PC-spelare och konsolspelare här? Bara att lära er eller att ta till er konsolspelandet, och ja, konsolspelande i soffan med vänner är, i många fall, överlägset skönare och roligare än att sitta 4 pers med headset på olika platser.
3. Trångsynt PC-only fanboy?

Så som slutpunkt, kom inte med att PC-spel är det som drar in mest, för då ska ju spelhusen sluta göra PC-spel med och bara satsa på mobilspel, eftersom det är den absolut största pengakon nu.

ONtopic:
Jag vill bara få en riktigt bra Ridge Racer och en ny del i Suikoden till PS5an, samt en mediaspelare som faktiskt kan spela upp saker som i PS3an, gärna en ny Horizon Zero Dawn.
Tror faktiskt att det skulle vara tillräckligt för att få mig såld.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Det finns väl redan om spelet stödjer det, jag har i alla fall spelat Assassins creed i 3D på både Xbox 360 och ps3.

12
Skriv svar