Vilken Sony-Tv inför kommande gen?

Medlem
Vilken Sony-Tv inför kommande gen?

Hej!
Vi flyttar till hus om några månader och då ska jag göra i ordning en egen "man cave" där jag kommer ha en TV.

Har bestämt mig för 55" sett ur storlek och prisbild vilket jag tror kommer passa bra och har tidigare sneglat mot LG Oled / Nano men nyligen läst att Sonys modeller vid namn Bravia KD XH 9005/9505 och 9299 tydligen ska vara väl anpassade inför nya generationen.

Dock blir jag inte klok på specsen. Alla 3 apparaterna väntar på en kommande uppdatering för Hdmi 2.1 så att de ska klara 4K/120 fps samt VRR mm?

Den infon står tydligast på modell 9005 som är den billigaste modellen av de 3 men på de andra modellerna står det "hdmi 2.1 = eARC" samt att de verkar ha en lite vassare processor?

9005 verkar ha en processor som kallas X1 medan 9505 förstod jag det som har en som heter X1 Ultimate.

Vilken verkar bäst? Alla 3 ligger kring 13-14.000 kr.

Vilken djungel!

Medlem

Hej!

Har också grottat i det här de senaste månaderna. Själv har jag ingen koll på XH92:an, men de andra två börjar jag få grepp om:

Endast den enklare varianten, XH90, kommer ha fullt hdmi 2.1-stöd (120hz bilduppdatering i 4K, VRR etc.) medans XH95 allmänt verkar anses ha bättre bildkvalitet (bättre i HDR, mindre ”colour banding” och clouding etc.) främst pga. vassare processor, som du nämner. Båda apparater tycks ha stöd för eARC. Den som ska köpa sig en Sony i år måste därför göra avkall på något - flyt vs. PQ, i stort sett.

Personligen har jag landat i att jag mestadels spelar relativt långsamma singleplayerspel och att jag sällan stör mig alltför mycket när det gäller bilduppdatering. Detta, samt att tv:n ska användas till mer än spel, gör att jag siktar mot en XH95:a under hösten. Överväger väl fortfarande halvt en OLED, men tror i slutändan att vi inte har råd med priset för den storlek som vi efterfrågar här hemma.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Jag lirar på en OLED, en B7 från LG, och kommer aldrig gå tillbaka till LCD.
Om det måste vara Sony blir det snabbt dyrt med OLED tyvärr.
Om det finns utrymme i budgeten föreslår jag att du väntar till Black Friday eller mellandagarna, då LG´s OLED får oerhört bra priser. Både 9 (förra årets serie) och X-serien har HDMI 2.1 och stöd för VRR och 120hz.

Medlem

Jag har grottat ner mig i ämnet "PS5 TV" ganska djupt det senaste.
Jag har dock brutalt hårda krav på en TV. Jag vill ha super nice HDR, bildkvalite OCH flyt.
Är man ute efter bästa bildkvaliten PLUS bra flyt så pekar det mesta på LG CX.
Dock så har LG problem med VRR där svärtan och annat tar rejält stryk.
Finns helt enkelt ingen perfekt PS5 TV just nu, därför avvaktar jag till 2021 års modeller.
Så slipper man samtidigt ekonomiska smällen av en ny konsoll OCH tv samtidigt

Sony modellerna som nämns ovan är riktigt bra "budget" alternativ.
"budget" eftersom det är FALD och inte Oled vilket inte ger samma MPPPH i bilden.

Dock så har jag en fråga jag inte hittat svar på. Är det någon som vet om man kan koppla PS5an till en eARC kompatibel TV och sen köra ut ljudet till en HDMI 2.0 receiver som inte har eARC ? vore ju riktigt segt att behöva köpa en ny receiver nu också...

EDIT: Hittade en audio decoder som man kan plugga in i sin "gamla" 2.0 receiver så att den blir eARC kompatibel, kostar dock 1500kr men billigare än en ny receiver iaf..

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Dock så har jag en fråga jag inte hittat svar på. Är det någon som vet om man kan koppla PS5an till en eARC kompatibel TV och sen köra ut ljudet till en HDMI 2.0 receiver som inte har eARC ? vore ju riktigt segt att behöva köpa en ny receiver nu också...

Om förstärkaren har ARC (alltså ”gamla” standarden) så kommer det fungera, förutom funktioner som är exklusiva för eARC som Atmos osv

Edit: mycket snabbslarv från mig så har fått redigera mitt svar lite

Gnällkuk
Skrivet av Faustian:

Hej!
Vi flyttar till hus om några månader och då ska jag göra i ordning en egen "man cave" där jag kommer ha en TV.

Har bestämt mig för 55" sett ur storlek och prisbild vilket jag tror kommer passa bra och har tidigare sneglat mot LG Oled / Nano men nyligen läst att Sonys modeller vid namn Bravia KD XH 9005/9505 och 9299 tydligen ska vara väl anpassade inför nya generationen.

Dock blir jag inte klok på specsen. Alla 3 apparaterna väntar på en kommande uppdatering för Hdmi 2.1 så att de ska klara 4K/120 fps samt VRR mm?

Den infon står tydligast på modell 9005 som är den billigaste modellen av de 3 men på de andra modellerna står det "hdmi 2.1 = eARC" samt att de verkar ha en lite vassare processor?

9005 verkar ha en processor som kallas X1 medan 9505 förstod jag det som har en som heter X1 Ultimate.

Vilken verkar bäst? Alla 3 ligger kring 13-14.000 kr.

Vilken djungel!

Hej!

Jag skulle avvakta tills om någon dryg månad. På systersajten Sweclockers gör varje år deras skärmguru en guide inför Black Friday där han går igenom de olika teknikerna, plus och minus och sedan allmäna råd och tips inför eventuellt inköpav TV-apparater från de olika klasserna.

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hej!

Jag skulle avvakta tills om någon dryg månad. På systersajten Sweclockers gör varje år deras skärmguru en guide inför Black Friday där han går igenom de olika teknikerna, plus och minus och sedan allmäna råd och tips inför eventuellt inköpav TV-apparater från de olika klasserna.

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Det är givetvis tanken att vänta tills Black Friday då många TV-apparater kommer sänkas i pris. Men tack för tipset, det ska jag hålla utkik efter!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Hej!

Jag skulle avvakta tills om någon dryg månad. På systersajten Sweclockers gör varje år deras skärmguru en guide inför Black Friday där han går igenom de olika teknikerna, plus och minus och sedan allmäna råd och tips inför eventuellt inköpav TV-apparater från de olika klasserna.

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Skrivet av Faustian:

Det är givetvis tanken att vänta tills Black Friday då många TV-apparater kommer sänkas i pris. Men tack för tipset, det ska jag hålla utkik efter!

Vi har pratat med Thomas om att göra en kurerad variant av hans årliga bibel, med fokus på just nextgen. Stay tuned!


signatur
Medlem

Om du primärt ska spela tv-spel på tv:n och samtidigt vill ha OLED så är det LG som gället. Antingen B9S, CX eller kommande BX. Anledningen till detta är fördröjningen. De andra bolagen har i viss mån bättre bild för film i toppskiktet men ingen bräcker LG:s egna modeller när vi snackar lagg.

Medlem

Jag håller mig till min Philips The One (55PUS8204/12) som jag köpte tidigare i år. Tycker den har varit grymt bra för priset jag betalade. Den kommer hålla många år framöver. Jag gillar inte Ambilight normalt sett när jag kollar filmer, men till PS5:an och spel så kommer jag definitivt testa att köra med Ambilight.

EDIT: Oops, såg inte att det bara gällde just Sony's TV apparater

Medlem

LG Oled så klart. Det är ett enkelt val idag

De ligger i framkanten

Vet inte varför man skulle ta någon annan. LG har gott samarbete med allt o alla kring sina tv apparater, uppdaterar firmwaren ofta om det uppstår problem och väljs som bästa tv apparaterna i alla möjliga recensioner.

Vänta till black friday så går de senaste modellerna ner massor i pris

Medlem

Troligtvis inte, men blir kanske ett hus att ställa den i istället. Men såhär i efterhand hade det varit roligare med en tv känns det som, 75"oled istället för den futtiga 65" oled man har från 1996.

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg

Sony XH90 är Sonys "Oj fanken, vi har visst en Playstation som kommer i år och ingen TV vi har lever upp till de krav den ställer". XH90 har en utlovad och ännu ej beprövade kapacitet för VRR och 4K/120 via FRL (alltså nya HDMI-signalformatet) medan övriga Sony-modeller för 2020 inte har detta.

Värt att notera är att även om VRR och 4K/120-kapacitet är en del av den tekniska specifikationen för nextgen så är det inte alls säkert det är så viktigt från dag 1. Eller ens år 1. Eller år 2 för den delen. Spelen lär i första hand sikta på den kapacitet för 60 Hz i 1080p och 4K som finns hos miljarden existerande och hyfsat moderna TV-apparater.

Medlem

Kommer inte köpa nya med första, har redan en 4k-tv, plasma men det får duga en stund till!

Medlem

Jag håller mig till min 4k projektor. Betalade endast 11k och har nästan 200". Underskattad produkt.

Då får man en riktig mancave. Bästa köp jag gjort!

Medlem

Ska du bara köra med konsoll så hade inte jag lagt pengar på hdmi 2.1. Inga storspel kommer kunna köras i 120 fps 4K och dessutom är väl framerate oftast låst i konsoll-världen till 30 eller nu i bästa fall 60 så VRR känns överflödigt. Tänkte du koppla PC till tv:n är det en annan sak.

Medlem

Jag har köpt mig en LG 65OledC9 i förebyggande syfte och den är som TV helt fantastisk hittills.
Däremot så har jag inte testat någonting som har HDMI 2.1 så det kan mycket väl bli att jävlas av någon anledning när det kommer till kritan. Jag hoppas i alla fall att jag är väl förberedd, men likväl är jag medveten om att det är korkat att alltid stå i första ledet när det gäller ny teknik.

Medlem

Hade gärna behövt en ny TV nu inför nya konsoler, men har en 4K 65" som presterar bra än. Men hade jag behövt en ny så hade jag siktat på en LG CX eller dylik med HDMI 2.1. Synd bara att de kostar så mycket i den storleken. Men när jag väl behöver en kanske de finns till vettiga priser.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Vi köpte precis en 75" Q60T QLED Smart 4K TV, modellnummer QE75Q60TAUXXC. Hoppas den duger, men på specarna verkade den bra för mig som har noll koll Någon mer insatt som kan säga om jag dabbade mig eller inte?


signatur

I drank what?

Medlem

Sitter i valet och kvalet mellan en 75" Q80T eller en 75" XH90. Båda ser lysande ut och MediaMarkt Barkaby har de på display. Hdmi 2.1 skall det finnas stöd för och man har t.o.m lyckats aktivera GSync på Q80T:n då den stödjer någon form av VRR. Sony har ännu inte släppt firmware för att ta nytta av hdmi 2.1:s funktioner men det bör rimligtvis komma lagom till PS5-lanseringen.

OLED är det utan tvekan LG CX som gäller där 65" modellen inte kostar skjortan, men då jag vill gå upp till 75" och slippa överhuvudtaget tänka på inbränning (oavsett hur bra pixel shift är) så blir CX aningen för dyr / inaktuell, tyvärr =/

Medlem

Prima! Jag behöver en ny crt-tv till min Saturn 😃🥰

Btw för en som inte är alltför kräsen, vilka är de bästa budgetalternativen? Av utrymmesskäl kör jag på en 42' och klurar på någonstans i prisklassen 5000 - 7000. Min nuvarande sony köpte jag för 5000 och för dom pengarna är den gaktiskt riktigt riktigt grym. Den är dock bara 1080 så jag vill ha en ny att avnjuta min framtida PS5 på.

Medlem

Någon som har erfarenhet av Sony XG95 (2019) ? Tänkte den 55" arn. Köper inte Samsung denna gång då en tredjedel av bakbelysningen dog efter 3 år..

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Mirage:

Vi köpte precis en 75" Q60T QLED Smart 4K TV, modellnummer QE75Q60TAUXXC. Hoppas den duger, men på specarna verkade den bra för mig som har noll koll Någon mer insatt som kan säga om jag dabbade mig eller inte?

Klart den duger.

Jagar man specar och möjlig framtid är det dock Q70T som passar bättre. Har inte 4K/120-kapacitet men har 120 Hz-kapacitet för 1440p och 1080p med AMD Freesync-stöd. Oklart med HMDI VRR-stöd, men det är typiskt sådant vi lär veta mer om när nextgen väl kommer och det går att testa på bred front. Q70T är också den 2020-modell som har Samsungs utökade spelfunktioner likt "black boost" och interpolering i spelläget – vilken kan tilltala de som hatar 30 FPS och kan acceptera artefakter.

Q60T skiljer sig genom att inte ha något av detta och gränsa på 60 Hz.

Q80T i sin tur går upp på 4K/120-kapacitet och bättre HDR tack vare FALD och högre ljusstyrka.

Är det spel från PC som gäller så är Q70T givet val framför Q60T. 120 Hz och VRR är alltså inte en självklart viktig funktion för nextgen-spelandet.

Generellt för Samsung är det 55 tum och uppåt som gäller för de högre kraven för spelande. Mindre panelstorlekar går i max 60 Hz.

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av heady89:

Någon som har erfarenhet av Sony XG95 (2019) ? Tänkte den 55" arn. Köper inte Samsung denna gång då en tredjedel av bakbelysningen dog efter 3 år..

En reguljär toppklass-TV som har hög kvalitet på bilden, FALD, ljusstark och välgjord HDR. Men inget extra i spelväg utan kör 4K/60 som alla andra. Men som skrivet lär 4K/60 med utmärkt HDR vara det mesta av det bästa ändå med nextgen.

Medlem

Har gjort grundlig research och kommit fram till att jag köper en LG OLED 55" CX på BF. Hade gärna köpt en 65" men kommer inte överens med min kära fru. Är intressant hur nära/stor TV man behöver ha för att kunna ha glädje av 4K. Jag vill mest säkra för 120fps och HDR. https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Om förstärkaren har ARC (alltså ”gamla” standarden) så kommer det fungera, förutom funktioner som är exklusiva för eARC som Atmos osv

Edit: mycket snabbslarv från mig så har fått redigera mitt svar lite

Jo det "fungerar" fast får man inte tex Atmos så...fungerar det inte för mig. Men jag har hittat en decoder som troligen löser problemet utan att behöva köpa en ny receiver

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Jo det "fungerar" fast får man inte tex Atmos så...fungerar det inte för mig. Men jag har hittat en decoder som troligen löser problemet utan att behöva köpa en ny receiver

Jag sitter lite i samma sits som dig, har också en atmos-receiver utan eARC och är lite nyfiken på decodern du nämnt, har du nån länk till den?

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony XH90 är Sonys "Oj fanken, vi har visst en Playstation som kommer i år och ingen TV vi har lever upp till de krav den ställer". XH90 har en utlovad och ännu ej beprövade kapacitet för VRR och 4K/120 via FRL (alltså nya HDMI-signalformatet) medan övriga Sony-modeller för 2020 inte har detta.

Värt att notera är att även om VRR och 4K/120-kapacitet är en del av den tekniska specifikationen för nextgen så är det inte alls säkert det är så viktigt från dag 1. Eller ens år 1. Eller år 2 för den delen. Spelen lär i första hand sikta på den kapacitet för 60 Hz i 1080p och 4K som finns hos miljarden existerande och hyfsat moderna TV-apparater.

Visst är det så, jag är skit nöjd med min Samsung KS9505 men om jag fattar det rätt så är VRR rätt gött att ha även för 4K @ 60FPS/HZ ?

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Jag sitter lite i samma sits som dig, har också en atmos-receiver utan eARC och är lite nyfiken på decodern du nämnt, har du nån länk till den?

https://thenaudio.com/purchase-reserve/

123
Skriv svar