Vilken Sony-Tv inför kommande gen?

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Nordstierna:

Har gjort grundlig research och kommit fram till att jag köper en LG OLED 55" CX på BF. Hade gärna köpt en 65" men kommer inte överens med min kära fru. Är intressant hur nära/stor TV man behöver ha för att kunna ha glädje av 4K. Jag vill mest säkra för 120fps och HDR. https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Vilket avstånd du vill. En bra TV är är fortfarande en bra TV. Rtings har bra information men bidrar med en hel del missuppfattningar. Den där avståndsgrafen baseras på beräkningar hur optikerbranschen klassar synförmåga. Att välja TV handlar väldigt lite om pixlar-per-millimeter av näthinna.

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av EYEtriforce:

Visst är det så, jag är skit nöjd med min Samsung KS9505 men om jag fattar det rätt så är VRR rätt gött att ha även för 4K @ 60FPS/HZ ?

Ifall du spelar på PC i första hand där FPS:n är flytande och du kan styra över nivåerna på helt andra sätt. Konsoler tenderar att sikta på fasta mål som 30 FPS. Nextgen och kommande spel lär sikta på att hålla en fast frekvens om antingen 30 eller 60 FPS eftersom det fungerar med alla TV. Så det återstår att se hur viktigt det är.

VRR-spannen vid 60 Hz-kapacitet är också rätt begränsade med 48–60 FPS och på en PC betyder det att man ofta pendlar runt själva synkspannet och går in- och ut ur spannet hela tiden. Detta löser en problematik ifall man siktar på 60+ FPS och ibland dippar under 60 FPS. Men det är inte lika självklart som när det är ett spann på 48–120 Hz/FPS.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Kommer vänta tills 2021 års tv-modeller släpps. Gäller att uppgradera stegvis och inte köpa allt på en och samma gång bara för att man skulle känna någon rädsla att man går miste om något (FOMO). PS5:an har inte släppts och årets tv-modeller verkar inte vara fullständiga (alltid någon egenskap som saknas eller brister) eller så är priset ett bekymmer. Är sugen på en 8k tv som ska hålla ett antal år framöver men i dagsläget inte värt att uppgradera då priset är ett bekymmer.

Medlem
Skrivet av Ook:

Kommer vänta tills 2021 års tv-modeller släpps. Gäller att uppgradera stegvis och inte köpa allt på en och samma gång bara för att man skulle känna någon rädsla att man går miste om något (FOMO). PS5:an har inte släppts och årets tv-modeller verkar inte vara fullständiga (alltid någon egenskap som saknas eller brister) eller så är priset ett bekymmer. Är sugen på en 8k tv som ska hålla ett antal år framöver men i dagsläget inte värt att uppgradera då priset är ett bekymmer.

Tänker exakt samma. Iofs 8k kan jag leva utan men väntar till 2021 för mer "nextgen" mogna TV

Medlem

Går själv i tankar att köpa en ny TV och har sneglat både mot LG CX men jag har så galet mycket ljusinsläpp i vardagsrummet samt att jag och tjejen har TVn igång hela dagar - allt från sport, serier och spel så jag vet inte längre. (Plan vardagsrum https://imgur.com/WppVfku - ursäkta paintskillsen)

Så har nu börjat snegla mot Samsung Q90T då den ska vara betydligt bättre i ljusa miljöer.

Jag undrar nu, från er som har lite koll i ämnet - ska jag slå till på en LG (OLED) eller en Samsung (QLED) utefter beskrivningen av placering och anvädning?

Jag är i behov av en ARC port för mitt Sonos system, och en HDMI 2.1 för mitt framtida XSX som båda TV-apparaterna verkar ha.

Hur hade ni gjort? Vad är den största skillnaden mellan dessa förutom OLED/QLED då?

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Lirilesh:

Så har nu börjat snegla mot Samsung Q90T då den ska vara betydligt bättre i ljusa miljöer.

Det finns egentligen ingen TV som är "bättre i ljusa miljöer". Däremot kan specifika LCD-modeller som Q90T, Sony XH95, TCL X10 med flera lysa ljusstarkare vid behov. Rå ljusstyrka hjälper till om dina pupiller är små som följd av rummet är för ljust för att egentligen titta på TV.

Bästa lösningen är en så bra TV som möjligt (där är nämnda LCD:er samt OLED-modeller alla bra på lite olika sätt) och att anpassa rummet och placeringen för TV-tittande. För även ljusstarka LCD:er kommer få problem om de ska försöka lysa ikapp solen. Särskilt om fönster hamnar som reflektion i TV:n.

Så en strategiskt placerad gardin är mycket effektivare lösning än att hoppas på en TV som brottas mot fysikens lagar.

Medlem

Jag köpte en LG C9 Oled i somras kommer nog köra med den ett bra tag.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilket avstånd du vill. En bra TV är är fortfarande en bra TV. Rtings har bra information men bidrar med en hel del missuppfattningar. Den där avståndsgrafen baseras på beräkningar hur optikerbranschen klassar synförmåga. Att välja TV handlar väldigt lite om pixlar-per-millimeter av näthinna.

Jag håller med dig tillfullo. Som jag skrev väljer jag CX och 55" av andra skäl en betraktnings avstånd :). Jag är mest förundrad över hetsen kring upplösning (4K/8K) när ögat kräver så korta avstånd för att ens uppfatta skillnaden. Hade personligen önskat att utvecklingen fokuserade mer på framerate än upplösning etc.

Medlem

På spel och grafik uppfattar man skillnader i upplösning mycket tydligare än i film skulle jag säga.

Medlem

Det blir till att köpa en ny tv snart då min gamla 55" håller på att gå isönder - det är dock inte pgr av ny konsolgeneration som får mig att köpa en ny. Vill minst ha en 60" denna gången förövrigt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av heady89:

Någon som har erfarenhet av Sony XG95 (2019) ? Tänkte den 55" arn. Köper inte Samsung denna gång då en tredjedel av bakbelysningen dog efter 3 år..

Grym tv, med lite blooming problem i mörkt rum, men jag kollar sällan helt mörkt. Annars är allt top-notch, quantum dot, bästa uppskalningen på marknaden.

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klart den duger.

Jagar man specar och möjlig framtid är det dock Q70T som passar bättre. Har inte 4K/120-kapacitet men har 120 Hz-kapacitet för 1440p och 1080p med AMD Freesync-stöd. Oklart med HMDI VRR-stöd, men det är typiskt sådant vi lär veta mer om när nextgen väl kommer och det går att testa på bred front. Q70T är också den 2020-modell som har Samsungs utökade spelfunktioner likt "black boost" och interpolering i spelläget – vilken kan tilltala de som hatar 30 FPS och kan acceptera artefakter.

Q60T skiljer sig genom att inte ha något av detta och gränsa på 60 Hz.

Q80T i sin tur går upp på 4K/120-kapacitet och bättre HDR tack vare FALD och högre ljusstyrka.

Är det spel från PC som gäller så är Q70T givet val framför Q60T. 120 Hz och VRR är alltså inte en självklart viktig funktion för nextgen-spelandet.

Generellt för Samsung är det 55 tum och uppåt som gäller för de högre kraven för spelande. Mindre panelstorlekar går i max 60 Hz.

Stort tack! Jag kommer endast köra konsoller på TV'n, PS4 idag, PS5 i framtiden med lite Wii U till grabben. Men du säger den duger till det iaf!


signatur

I drank what?

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Nordstierna:

Jag håller med dig tillfullo. Som jag skrev väljer jag CX och 55" av andra skäl en betraktnings avstånd :). Jag är mest förundrad över hetsen kring upplösning (4K/8K) när ögat kräver så korta avstånd för att ens uppfatta skillnaden. Hade personligen önskat att utvecklingen fokuserade mer på framerate än upplösning etc.

Det finns inget som förloras eller blir sämre på 4K och 8K-paneler utan det är en del av utvecklingen för tillverkningen. Finns därför ingen poäng att utveckla en ny 4K-panel när man lika gärna kan utveckla en ny 8K-panel för vad som i slutändan blir samma kostnad. Särskilt när man också väger in allt som gör denna panel till en komplett produkt med elektroniken bakom, ljuskälla, FALD etc.

Aliasing-effekter kan upptäckas på flera meters håll även från 65-tums 4K-paneler. Sällan problem med film och TV-serier. Men för datorgrafik och spelgrafik är det bara fördelar med tätare pixelmatriser. 8K tar verkligen ned pixelmatriserna till något som ligger på gränsen eller under ögats förmåga för att urskilja pixelstrukturer. Vilket också rimmar med allt större storlekar.

Utvecklingen mot högre framerates pågår. Det är 120 Hz-paneler och 120 Hz-signaler möjliga i fler och fler TV-produkter. Samsung Q950TS kan till exempel köra både 8K/60 och 4K/120 Hz. Faktiskt lättare att få den att fungera med 4K/120 än 8K/60. Mycket barnsjukdomar som måste utredas nu.

Medlem

Precis köpt en LG CX 55 och kan rekomendera den extremt mycket för gaming och film, valde mellan en sony och lgn och blev lg för den var lite billigare och bättre för gaming

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du spelar på PC i första hand där FPS:n är flytande och du kan styra över nivåerna på helt andra sätt. Konsoler tenderar att sikta på fasta mål som 30 FPS. Nextgen och kommande spel lär sikta på att hålla en fast frekvens om antingen 30 eller 60 FPS eftersom det fungerar med alla TV. Så det återstår att se hur viktigt det är.

VRR-spannen vid 60 Hz-kapacitet är också rätt begränsade med 48–60 FPS och på en PC betyder det att man ofta pendlar runt själva synkspannet och går in- och ut ur spannet hela tiden. Detta löser en problematik ifall man siktar på 60+ FPS och ibland dippar under 60 FPS. Men det är inte lika självklart som när det är ett spann på 48–120 Hz/FPS.

Jag skulle kunna tänka mig att PSN spel som inte kräver så mycket och ett fåtal nya spel ändå får 60+Hz.
Har du någon förklaring till varför VRR inte fungerar i lägre Hz?
Vad hände med frame rate doubling, när man gick under den lägre gränsen(48 i det här fallet)?
HDMI 2.1 har ju också andra fördelar så jag skulle inte rekommendera att köpa en TV utan nu, ifall man inte är i stort behov en budget tv då kanske.
Hur bra och viktigt kommer Black frame insertion vara framöver? ☺

Själv så avvaktar jag tills de nya konsolerna är släppta och har hunnit testas med skärmarna.
Det kanske blir lite mer konkurrens under nästa år när det finns hårdvara som kan köra HDMI 2.1, så det kan alltså bli fler tv-apparater som får stöd för det.
Jag är sjukt sugen på en CX, men det blir nog antagligen en C11(eller motsvarande) nästa BF, eller kanske CX ifall priset är bra och den får riktigt bra recensioner tillsammans med de nya konsolerna framöver.

HDMI/VRR har varit ett krav för att jag ska uppgradera sen länge, det kommer bli smärtsamt att sitta på en vanlig 1080p tv framöver när Oled, 4K, och HDMI 2.1 finns ute tillsammans med konsoler som stödjer det.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Nordstierna:

Har gjort grundlig research och kommit fram till att jag köper en LG OLED 55" CX på BF. Hade gärna köpt en 65" men kommer inte överens med min kära fru. Är intressant hur nära/stor TV man behöver ha för att kunna ha glädje av 4K. Jag vill mest säkra för 120fps och HDR. https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Samma här, det är det som man landar i efter att ha lusläst allt man kan och kommit över rädslan för burn-in med OLED. LG CX är THE TV för next-gen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kommer inte köpa nya med första, har redan en 4k-tv, plasma men det får duga en stund till!

? Det gjordes aldrig någon 4k plasma vad jag vet. Du får gärna berätta vad det är för plasma du sitter på med 4k panel.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

På spel och grafik uppfattar man skillnader i upplösning mycket tydligare än i film skulle jag säga.

Ja vi får se upp jag märker någon skillnad. Minns när man koppla in PS3an i en HDTV och det kändes som man plötsligt kunde se. 😳

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inget som förloras eller blir sämre på 4K och 8K-paneler utan det är en del av utvecklingen för tillverkningen. Finns därför ingen poäng att utveckla en ny 4K-panel när man lika gärna kan utveckla en ny 8K-panel för vad som i slutändan blir samma kostnad. Särskilt när man också väger in allt som gör denna panel till en komplett produkt med elektroniken bakom, ljuskälla, FALD etc.

Aliasing-effekter kan upptäckas på flera meters håll även från 65-tums 4K-paneler. Sällan problem med film och TV-serier. Men för datorgrafik och spelgrafik är det bara fördelar med tätare pixelmatriser. 8K tar verkligen ned pixelmatriserna till något som ligger på gränsen eller under ögats förmåga för att urskilja pixelstrukturer. Vilket också rimmar med allt större storlekar.

Utvecklingen mot högre framerates pågår. Det är 120 Hz-paneler och 120 Hz-signaler möjliga i fler och fler TV-produkter. Samsung Q950TS kan till exempel köra både 8K/60 och 4K/120 Hz. Faktiskt lättare att få den att fungera med 4K/120 än 8K/60. Mycket barnsjukdomar som måste utredas nu.

Ja det är säkert som du säger att det inte är
Så stor kostnadsskillnad på att tillverka 4K och 8K.

Jag hoppas får se något rulla i 120 på min TV så småningom. 😅

Medlem

Jag slaktade precis min series x beställning som var garanterad att jag skulle fått en på. Det gjorde för jävla ont i mig men istället beställde jag 48" LG cx TV. Med gsync, oled, hdmi 2.1. Den kommer passa perfekt till mitt 3090 och PS5...

Medlem

Jag ska ha en ny tv den dag jag köper PS5 (nästa år kanske). Har spanat in LG B9 och det blir nog den om jag köper tv i år och dess efterträdare om jag köper nästa år.

Medlem

Gå upp till 65 tum. Skillnaden på 4K och 1080p är fantastisk!
.
.
.
När du väl ser den.

De där 10 tummen gör enormt mycket för upplevelsen för all media som kunsumeras.

Visst får du fördelarna av HDR osv även när du inte ser pixlarna, men idag finns det mycket 4K att kolla på där detaljerna verkligen gör skillnad. Netflix visar Witcher i både 4K och HDR, spolade fram första avsnittet 11 minuter för att visa kompisen vad de missar när de sitter så långt borta från TV:n. Med våra huvuden 50cm från bilden ser vi avsaknaden av linskanterna i pupillerna på witcher, vilket gör att man då kommer fram till att färgen är datorgjord. Vi pausar och kollar på stygnen i den svarta tröjan på snubben han pratar med. Vilka detaljer produktionen lagt ner på denna serie! "I never would have known!" utbrister han och ler med hela munnen.

Även om han nu vill sitta närmare så går det inte då han har en fru, men han förstog min poäng iallafall och kan man inte möblera om så kan man kanske komma undan med att köpa en större modell nästa gång istället.

Fyra till fem meter bort från TV:n, där folk brukar sätta soffan försvinner liksom magin och skillnaden på en 4K Blu-ray och en DVD-film TV:n skalat upp åt dig blir nästan obefintlig detaljmässigt. Liite onödigt?

Har man inte råd med 65 tum så försök möblera om så du kommer närmare bilden. En billig lösning för en detaljrikare bild, även om det kanske löser upp eventuella äktenskap och liknande.

Skägg.
10 Chambers

Att läsa svar från @laxpudding i en TV-tråd är som att höra John Carmack snacka grafik. Man fattar inte allt men bländas ändå av det gedigna kunnanden. Underbart!


signatur
Medlem

Nästa år kommer ju mini-led på bred front. Då får du djup svärta OCH hög ljusstyrka utan burn-in. Inte ska det vara särskilt dyrt heller.

Medlem

Har Lg Oled G8 modellen 65 tum från 2018, bättre bild än den tv har jag inte sett för den kosta 50 papp och var en beställnings
vara för den fanns inte i Svea, var för dyr för folket. Är lika grym som W serien. G8 modellen är den absolut snyggaste tv jag sett
för den svävar i luften då stöd benet är ren glas och 2mm tun genom hela tv då boxen som alla kablar
går in i är för sig själv precis som w serien där sound baren är allt krims krams. Både G och W är deras flaggskepp.. Slår allt i bild
och köra ps5 på den lär bräcka allt.

Medlem
Skrivet av IRONBERG:

? Det gjordes aldrig någon 4k plasma vad jag vet. Du får gärna berätta vad det är för plasma du sitter på med 4k panel.

Det ska jag kolla upp för dig när jag kommer hem!

Kan ju mkt väl ta fel också, det har skett förr nämligen!

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns egentligen ingen TV som är "bättre i ljusa miljöer". Däremot kan specifika LCD-modeller som Q90T, Sony XH95, TCL X10 med flera lysa ljusstarkare vid behov. Rå ljusstyrka hjälper till om dina pupiller är små som följd av rummet är för ljust för att egentligen titta på TV.

Bästa lösningen är en så bra TV som möjligt (där är nämnda LCD:er samt OLED-modeller alla bra på lite olika sätt) och att anpassa rummet och placeringen för TV-tittande. För även ljusstarka LCD:er kommer få problem om de ska försöka lysa ikapp solen. Särskilt om fönster hamnar som reflektion i TV:n.

Så en strategiskt placerad gardin är mycket effektivare lösning än att hoppas på en TV som brottas mot fysikens lagar.

Tack för svar. Så är det, de olika apparaterna verkar sticka ut på olika sätt.

Du tror inte jag behöver oroa mig för barn-ins? Har frågat här tidigare och folk har sagt att det bör vara lugnt men tror inte folk inser hur mycket min tv står igång idag.

Den snittar 12h per dag med sport, serier och spel. Även när jag ej använder den står den igång i bakgrunden..

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Tack för svar. Så är det, de olika apparaterna verkar sticka ut på olika sätt.

Du tror inte jag behöver oroa mig för barn-ins? Har frågat här tidigare och folk har sagt att det bör vara lugnt men tror inte folk inser hur mycket min tv står igång idag.

Den snittar 12h per dag med sport, serier och spel. Även när jag ej använder den står den igång i bakgrunden..

Sport och nyhetskanaler kan utgöra en risk enligt Rtings ettårstest. De har dock testat äldre modeller av förklarliga skäl och de anekdoter man har läst tyder på att nya modeller klarar sig ännu bättre. Personligen ser jag det inte som ett problem alls, men så tittar jag aldrig på sport eller nyhetskanaler heller utan bara spel, film och serier.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Lirilesh:

Den snittar 12h per dag med sport, serier och spel. Även när jag ej använder den står den igång i bakgrunden..

Då är OLED inget lämpligt val för dig. Inbränning på OLED är mer en rädsla än ett faktum och de som testat är rtings där de efter 9000 timmar, 5 timmar om dagen i 5 år, börjar få permanenta förändringar. På vad som är äldre OLED-paneler: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Då är det en fråga om sunt förnuft. Ska du köra en TV igång 12 timmar om dagen och bara stå att tugga bör du sikta på en LCD. Med den driften är det dock förmodligen lika riskabelt att du inom några år råkar ut för sådant som trasiga lysdioder. Så ta inget för givet.

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av Fearnox:

Har du någon förklaring till varför VRR inte fungerar i lägre Hz?
Vad hände med frame rate doubling, när man gick under den lägre gränsen(48 i det här fallet)?
Hur bra och viktigt kommer Black frame insertion vara framöver? ☺

VRR kan fungera i lägre frekvenser. Nvidia har löst det bra med sin G-Syncmodul på de skärmar som har modul då (till skillnad från VESA Adaptive) men det är ju ett slutet system. Annars är det panelen som är gränsen. De flesta klarar 48 Hz som lägsta nivå eftersom det är dubbelt upp av 24 (som i film/TV) och försöker man driva panelerna i lägre frekvenser uppstår flimmer och andra problem.

30 FPS på konsol är exempel på detta. Signalen kör vanligtvis 60 Hz och källan repeterar varje frame. Alternativt dubblar TV:n 24, 25, 30 FPS till 48, 50 eller 60 Hz beroende på signal. Annars finns LFC, Low Frame Rate Compensation där källan (alltså GPU, konsol etc) repeterar frames för att komma upp till synkspannet och undvika problemet med flimmer etc. hos panelen. Oklart hur det ser ut på konsoler, men fungerar varierande bra på PC. Detta påverkas också från skärm till skärm hur väl det fungerar. LFC är ingen garanti för något.

Men som skrivet: jag räknar med att nextgen-spelen kommer sikta på fasta intervall som då 60 FPS. Eftersom det fungerar med allt. VRR är ännu i sin linda på TV.

Black Frame Insertion kommer mer och mer hos de flesta tillverkare och det varierar... ...enormt! Från tydligare rörelser till groteska flimmerfester.

123
Skriv svar