Vilken Sony-Tv inför kommande gen?

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg

Det gjordes en 4K-plasma från Panasonic runt 2010-2011 där. Jag såg den på ISE-mässan 2011 då den användes för att exemplifiera GIS-system. Var 150 tum stor och kostade runt 6 miljoner kronor eller så. Vilket bara är sisådär dubbelt upp mot en Samsung "The Wall".

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg
Skrivet av lars_kongo:

Nästa år kommer ju mini-led på bred front. Då får du djup svärta OCH hög ljusstyrka utan burn-in. Inte ska det vara särskilt dyrt heller.

Mini-LED är en klar förbättring av bakgrundsbelysningen som främst ger fler FALD-zoner och mer ekonomisk energiåtgång som kan översättas till mer färgomfång när det genomförs väl, likt med Quantum dot. Fortfarande LCD-teknik i grunden. Kommer i första hand på flaggskepps- och toppklassmodeller.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att läsa svar från @laxpudding i en TV-tråd är som att höra John Carmack snacka grafik. Man fattar inte allt men bländas ändå av det gedigna kunnanden. Underbart!

Verkligen!

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du spelar på PC i första hand där FPS:n är flytande och du kan styra över nivåerna på helt andra sätt. Konsoler tenderar att sikta på fasta mål som 30 FPS. Nextgen och kommande spel lär sikta på att hålla en fast frekvens om antingen 30 eller 60 FPS eftersom det fungerar med alla TV. Så det återstår att se hur viktigt det är.

VRR-spannen vid 60 Hz-kapacitet är också rätt begränsade med 48–60 FPS och på en PC betyder det att man ofta pendlar runt själva synkspannet och går in- och ut ur spannet hela tiden. Detta löser en problematik ifall man siktar på 60+ FPS och ibland dippar under 60 FPS. Men det är inte lika självklart som när det är ett spann på 48–120 Hz/FPS.

Tack för bra info, alright men då kan jag ju verkligen ha lite is i magen och vänta in att 2021 års modeller börjar sjunka i pris. (Vill ändå uppgradera skärmen så småningom till OLED alt mini LED för bättre bildkvalite, tror inte vi kommer spela speciellt många spel på PS5 med 120FPS...om ens några, kanske några i full HD men...mest för bildkvaliten som sagt)
Jag lirar bara på PS4a och snart PS5. Sjukt bra info, uppskattas! Du kan ha räddat mig en skilsmässa! (Hej älskling, jag tänkte köpa en ny spelkonsoll för 6000kr, plus en ny receiver för 6000kr plus en ny tv för 25.000kr)

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VRR kan fungera i lägre frekvenser. Nvidia har löst det bra med sin G-Syncmodul på de skärmar som har modul då (till skillnad från VESA Adaptive) men det är ju ett slutet system. Annars är det panelen som är gränsen. De flesta klarar 48 Hz som lägsta nivå eftersom det är dubbelt upp av 24 (som i film/TV) och försöker man driva panelerna i lägre frekvenser uppstår flimmer och andra problem.

30 FPS på konsol är exempel på detta. Signalen kör vanligtvis 60 Hz och källan repeterar varje frame. Alternativt dubblar TV:n 24, 25, 30 FPS till 48, 50 eller 60 Hz beroende på signal. Annars finns LFC, Low Frame Rate Compensation där källan (alltså GPU, konsol etc) repeterar frames för att komma upp till synkspannet och undvika problemet med flimmer etc. hos panelen. Oklart hur det ser ut på konsoler, men fungerar varierande bra på PC. Detta påverkas också från skärm till skärm hur väl det fungerar. LFC är ingen garanti för något.

Men som skrivet: jag räknar med att nextgen-spelen kommer sikta på fasta intervall som då 60 FPS. Eftersom det fungerar med allt. VRR är ännu i sin linda på TV.

Black Frame Insertion kommer mer och mer hos de flesta tillverkare och det varierar... ...enormt! Från tydligare rörelser till groteska flimmerfester.

Ok, tack för info!
Jag ser fram emot utvecklingen som håller på att ske, känns som att det är ganska mycket som håller på att hända när det kommer till "bildkvalité" framöver, hoppas att dom får ordning på tekniken under 2021 nu när konsoler och grafikkort med HDMI 2.1 blir tillgängligt för den stora massan.

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att läsa svar från @laxpudding i en TV-tråd är som att höra John Carmack snacka grafik. Man fattar inte allt men bländas ändå av det gedigna kunnanden. Underbart!

Ja, eller Yoshman gå lös med förklaringar eller teorier om ny hårdvara. Det är som Ytterberg, fast fyra nivåer mer tekniskt. Jag är helt övertygad om att han vid det här laget har byggt upp så mycket kredd att han skulle kunna hitta på saker vartannat inlägg och ingen jävel skulle märka det eller ens tänka på att ifrågasätta det


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg

Baserat på hur det fungerar i alla år med teknikintroduktioner i TV-branschen ser istället Black Friday 2021 ut som det optimala tillfället för att matcha TV mot nextgen. Allt som säljs nu är gamla 2019-modeller med sinande lagerstatus och årets 2020-modeller.

2020-modellerna är då apparater som gick genom sin test- och utvecklingsfas under sommar och höst förra året, långt innan nextgen var helt spikat. Det har aldrig funnits ett bra tillfälle för tillverkarna att matcha ny teknik mot nya källor. Framåtkompatibilitet och "framtidssäkra" produkter är ofta en kass snuttefilt.

Tillverkare som LG och Samsung (vilka vill vara först) har nu fullt upp med fixar och en del löften att leva upp till. Andra tillverkare väntar in nästa tillfälle, vilket betyder att de sitter idag och filar på 2021-modellerna baserat på RTX3080 och utvecklarversioner av nextgen. Får vi hoppas. Så från och med nästa år kommer tillverkarna prata väldigt mycket om detta och utlova nya finesser.

Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Baserat på hur det fungerar i alla år med teknikintroduktioner i TV-branschen ser istället Black Friday 2021 ut som det optimala tillfället för att matcha TV mot nextgen. Allt som säljs nu är gamla 2019-modeller med sinande lagerstatus och årets 2020-modeller.

2020-modellerna är då apparater som gick genom sin test- och utvecklingsfas under sommar och höst förra året, långt innan nextgen var helt spikat. Det har aldrig funnits ett bra tillfälle för tillverkarna att matcha ny teknik mot nya källor. Framåtkompatibilitet och "framtidssäkra" produkter är ofta en kass snuttefilt.

Tillverkare som LG och Samsung (vilka vill vara först) har nu fullt upp med fixar och en del löften att leva upp till. Andra tillverkare väntar in nästa tillfälle, vilket betyder att de sitter idag och filar på 2021-modellerna baserat på RTX3080 och utvecklarversioner av nextgen. Får vi hoppas. Så från och med nästa år kommer tillverkarna prata väldigt mycket om detta och utlova nya finesser.

Säg inte så! Jag har lyckats skjuta på inköp lite drygt ett år nu, och ett år till känns jäkligt långt! 😅 Måste dock erkänna att ovan nämnda tanke slagit mig också, men den har liksom fått bli undanträngd långt ner i minnesbanken.


signatur

Konsolgubbe

Skrivet av Tubb3:

Säg inte så! Jag har lyckats skjuta på inköp lite drygt ett år nu, och ett år till känns jäkligt långt! 😅 Måste dock erkänna att ovan nämnda tanke slagit mig också, men den har liksom fått bli undanträngd långt ner i minnesbanken.

Samma här! Nu måste jag ha en ny tv denna black friday, våran 50 tums finlux är inte de finaste att titta på. Nu får de bli en 75 tums samsung q80, de lär bli ett satans lyft. Får hoppas på en bra deal på den, den sänktes 10 000 förra veckan men har nu gått upp igen, finns ju en risk att den hamnar på samma pris igen som förra veckan.

Medlem

Läste en artikel angående att PS5 inte kommer fixa spel i raytracing över 30fps.
Därav så är VRR mindre aktuellt.

Det är klart, å andra sidan så är VRR viktigare för spel där man prioriterar flytet, och prioriterar man flytet så lär man ju köra någon form av performance mode som säkerligen stänger ner raytracing. Men det känns lite anticlimax, lite som att köpa en Oneplus 8 pro och ställa ner skärmen från 120hz till 60 för att spara batteri lixom....

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Läste en artikel angående att PS5 inte kommer fixa spel i raytracing över 30fps.
Därav så är VRR mindre aktuellt.

Det är klart, å andra sidan så är VRR viktigare för spel där man prioriterar flytet, och prioriterar man flytet så lär man ju köra någon form av performance mode som säkerligen stänger ner raytracing. Men det känns lite anticlimax, lite som att köpa en Oneplus 8 pro och ställa ner skärmen från 120hz till 60 för att spara batteri lixom....

Intressant! Har du en länk till artikeln i fråga?


signatur

Konsolgubbe

123
Skriv svar