Första intrycken – Playstation 5 är en tyst konsol

Medlem

Vad fick de spela när de lyssnade på fläktljudet? För fick de bara köra lättare spel precis som de gjort med series x så säger det inte så mycket. Man vill höra ljudet efter en timme med Maxat RDR2 så maskinen verkligen får arbeta. För jag gissar att maskinerna inte behöver ta ut sig när de kör PS4 och Xone titlar.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Vad fick de spela när de lyssnade på fläktljudet? För fick de bara köra lättare spel precis som de gjort med series x så säger det inte så mycket. Man vill höra ljudet efter en timme med Maxat RDR2 så maskinen verkligen får arbeta. För jag gissar att maskinerna inte behöver ta ut sig när de kör PS4 och Xone titlar.

Beror väl på, kör de Xone-titlar i dubbel framerate utan RDNA2-funktioner på likt emuleringen fungerar så får de nog arbeta hårt. Men visst ska det bli intressant att se de mer krävande kommande spelen. MS FLight Sim när det är klart t.ex.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Beror väl på, kör de Xone-titlar i dubbel framerate utan RDNA2-funktioner på likt emuleringen fungerar så får de nog arbeta hårt. Men visst ska det bli intressant att se de mer krävande kommande spelen. MS FLight Sim när det är klart t.ex.

Absolut, de kanske maxar den så. Dock inte orolig för MS då deras XoneX hade väldigt bra kvalitet och låter i princip aldrig oavsett vad man spelar. Sony däremot har en lite mer tvivelaktigt kvalitet och det är ju den maskinen jag kommer köpa. Men jag hoppas på det bästa annars får man väl ställa konsolen i ett annat rum. 🙈

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Absolut, de kanske maxar den så. Dock inte orolig för MS då deras XoneX hade väldigt bra kvalitet och låter i princip aldrig oavsett vad man spelar. Sony däremot har en lite mer tvivelaktigt kvalitet och det är ju den maskinen jag kommer köpa. Men jag hoppas på det bästa annars får man väl ställa konsolen i ett annat rum. 🙈

Ja, såvida inte kylpastan är slarvigt ditsatt. Då blir de högljudda. Jag fick en XoX som levde om som första så bytte ut den och den har varit tyst till nu. Så funderar själv på att byta ut kylpastan så den är som ny när jag eventuellt säljer av den.

Tror ljudnivån är något de fokuserat på. Värmen och ljudnivån. Därför storleken är så tilltagen på konsolen. Så förhoppningsvis är den hyfsat tyst och sval.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja, såvida inte kylpastan är slarvigt ditsatt. Då blir de högljudda. Jag fick en XoX som levde om som första så bytte ut den och den har varit tyst till nu. Så funderar själv på att byta ut kylpastan så den är som ny när jag eventuellt säljer av den.

Tror ljudnivån är något de fokuserat på. Värmen och ljudnivån. Därför storleken är så tilltagen på konsolen. Så förhoppningsvis är den hyfsat tyst och sval.

Kylpasta har jag läst mycket om, hur man nu kan snåla in på en sån sak? 🤔

Vi får hoppas på det bästa annars får man modda den med vattenkylning...... fast ps5an ser ju redan ut som en AC så borde kyla bra bara därför. Skulle vilja se en teardown av PS5 precis som de gjorde med series X.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Behöver höra om ungarna vaknar. De sover lätt, och har handikapp som gör att jag måste vara medveten om de börjar röra på sig. Annars en bra idé, helt klart!

Jag har samma problem, men löser det genom att köra med enbart en hörlur. För egen del föredrar jag högt ljud i mono framför lågt ljud i surround.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Lustigt att så många tycker att deras ps4or väsnas så. Har nog alldrig hört min. Har dock en ps4 slim. Och så spelar jag mest skräck spel med hög volym..

Jag tror att oljudet varierar väldigt mycket mellan olika enheter. Min PS4 är från 2014 och väsnas inte speciellt mycket. Ljudet är fullt jämförbart med mina äldre konsoler. En bekant till mig har dock en PS4 som låter som en dammsugare.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Kylpasta har jag läst mycket om, hur man nu kan snåla in på en sån sak? 🤔

Vi får hoppas på det bästa annars får man modda den med vattenkylning...... fast ps5an ser ju redan ut som en AC så borde kyla bra bara därför. Skulle vilja se en teardown av PS5 precis som de gjorde med series X.

Vet inte om det är att de snålat, men att det görs på fabrik för hand, vilket nog kan leda till slarv på vissa. Men ja det lär inte vara dyraste märket på kylpasta heller, vinsterna där blir nog försumbara. Men jag gissar

Jo, vill också se en riktig teardown. Det kommer nog till slut oavsett om de vill det eller inte. Men tror som sagt inte att det blir något problem den här gången.

Medlem

Såg i Yongyeah´s video att 825 gb lagring är innan man räknat bort utrymmet som OS´et kräver och att det bara finns 660 gb kvar för spel, stämmer det?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Såg i Yongyeah´s video att 825 gb lagring är innan man räknat bort utrymmet som OS´et kräver och att det bara finns 660 gb kvar för spel, stämmer det?

Kanske.

Läckan - om det är en sådan - kommer från några suddiga ryska mobilfilmer. Den typen av filmer där man undviker att filma sådant som kan undanröja tvivel om det är äkta eller inte utan visar bara några få utvalda detaljer.

Gnällkuk
Skrivet av BooliBoo:

Kylpasta har jag läst mycket om, hur man nu kan snåla in på en sån sak? 🤔

Vi får hoppas på det bästa annars får man modda den med vattenkylning...... fast ps5an ser ju redan ut som en AC så borde kyla bra bara därför. Skulle vilja se en teardown av PS5 precis som de gjorde med series X.

Det är sällan mängden som är det avgörande, utan hur väl den täcker cpun och har full kontakt med värmespridaren som är avgörande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av blackidus:

Såg i Yongyeah´s video att 825 gb lagring är innan man räknat bort utrymmet som OS´et kräver och att det bara finns 660 gb kvar för spel, stämmer det?

Ja, jag skrev om det tidigare. Å andra sidan har jag väl för mig att han pratade om att det var devkits, om så vore fallet behöver man kanske inte kasta bort onödiga pengar på ett lagringsutrymme som är onödigt stort.

Men som sagt, det ska ju tas med en nypa salt tills det är bekräftat.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är matt plast så mycket dyrare?
Både PS3 och PS4 var väll i matt plast, tycker de kunde fortsatt på det.

Jaha nu förstår jag Trodde du ville ha metall eller något sådant
Jo men du har givetvis rätt där.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Så man kanske kan hoppas på lite mindre högblank i verkligheten då?

Är matt plast så mycket dyrare?
Både PS3 och PS4 var väll i matt plast, tycker de kunde fortsatt på det.

Ps3 var blank, iaf den större modellen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ps3 var blank, iaf den större modellen.

Japp, men min (senare modell) är matt, vilket var varför jag hoppades de lärt sig att inte använda blank plast


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jaha nu förstår jag Trodde du ville ha metall eller något sådant
Jo men du har givetvis rätt där.

Hade varit ganska coolt om hela den ytan som är svart plast hade varit en del av kyllösningen
En stor kylfläns i svart metall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gen
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hade varit ganska coolt om hela den ytan som är svart plast hade varit en del av kyllösningen
En stor kylfläns i svart metall.

Precis det jag trodde du menade

Medlem
Skrivet av Mirage:

Behöver höra om ungarna vaknar. De sover lätt, och har handikapp som gör att jag måste vara medveten om de börjar röra på sig. Annars en bra idé, helt klart!

Okej, kan förstå att det kanske inte fungerar så bra med hörlurar då. Använder själv bara ett par enkla on-ear så det är inga problem att höra saker utanför spelet, jag brukar även sätta dom lite på sniskan när dottern är extra gnällig. Det är åtminstone bättre än att knappt höra nånting.

Medlem

Tyst eller inte tror jag med egna öron. Har ps4 o den skulle ju vara tyst, låter som en hårfön. Ska köpa ps5 ändå, en vacker dag. Men efter xbox sex, Designen på ps5 är skräp. Kontrollen ser dock riktigt bra ut, men konsollen ser ut som ett lågbudget rymdskepp. Xbox sex ser åtminstone ut som en enkel svart kub. Kommer köpa en lamell skin eller nåt stort klistermärke o dra över. Ser ju ut som en osymmetriskt späckhuggare. Det kommer säkert finnas skins dag 1 på amazon eller fyndiq o andra vendors. Till o med ett Wish skin som luktar bensin o plast för alltid. skulle vara bättre än original utseendet. I värsta fall så köper jag en bananlåda och ställer över. Kommer finnas massor av DIY så man slipper se den där "Homer Simpson designs a car" ps5 konsollen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jag skrev om det tidigare. Å andra sidan har jag väl för mig att han pratade om att det var devkits, om så vore fallet behöver man kanske inte kasta bort onödiga pengar på ett lagringsutrymme som är onödigt stort.

Men som sagt, det ska ju tas med en nypa salt tills det är bekräftat.

Var det jag befarade, tror nog tyvärr det är som dom säger. Jag är ganska säker på att Cerny pratade om varför dom valt att gå för just 825 istället för 1000 i tech-presentationen, och då brukar dom ju oftast ge storlek före ev systemfiler.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Syntes på ett flertal ställen att de inte dragit bort plastfilmen på det svarta. Ogillar dock blanksvart plast iom alla fingeravtryck man alltid får dras med.

Eftersom man sällan pillar på en konsol (står mest i/på en TV-bänk) och styr allt fjärr, så tror jag inte att fingeravtryck generellt är något stort problem.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Gen:

Fast hur ofta flyttar man konsolen?

Skrivet av martinot:

Eftersom man sällan pillar på en konsol (står mest i/på en TV-bänk) och styr allt fjärr, så tror jag inte att fingeravtryck generellt är något stort problem.

Flyttar aldrig konsolen och rör aldrig vid den heller så jag får tänka om där haha. Höll dessutom på å skriva att mina barn gärna pillar på konsolen men det stämmer ju inte det heller. Tvn dock😬.

Medlem
Det låter bra 👍

Ja men det låter ju bra att det utlovas en tyst konsol. Men jag föredrar att spela mina spel med hörlurar på öronen. Så då noterar man ändå inget fläktljud eller oljud.
Och spelar man med hemmabiosystemet inkopplat, så hör man inget fläktljud då heller.
👍

12
Skriv svar