Varför suger allt nuförtiden

Jag är för gammal för att komma ihåg hur spelen var förr. Det jag däremot kommer ihåg är att komma ihåg att det faktiskt var bättre förr. Det kommer jag aldrig glömma.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Att du har en uppfattning om något innebär inte att majoriteten av alla spelare faktiskt delar den. Att säga att filmer och spel bara är skräp nuförtiden är en åsikt som man kan försvara om man vill, men min uppfattning är att det är väldigt lätt att göra det enkelt för sig. "X franchise är inte lika bra som den var förut", säger man och pekar på ett av spelen i en årlig franchise, eller på något av spelen som är vida kritiserade för att vara just fantasilösa. Saken är ju den att även om det finns spel som är mer kvantitativa än kvalitativa, så finns det också många andra spel som är tvärtom eller har båda delarna.

Det fanns en hel del skräp förr i tiden också. Ta bara alla point&click-spel som apade efter varandra, eller där man kunde dö så fort man inte gjorde exakt vad spelet ville. Vad man kommer ihåg är ju godingarna och nostalgispelen, som kanske var kassa men man gillade ändå för att det var vad man hade. För att inte tala om filmer, var alla actionfilmer på 90-talet verkligen jättebra liksom?

Spelen finns nog där, om du letar runt lite. Säger heller inte att dataspelsmarknaden är perfekt; den är väldigt centrerad runt västvärlden, har ganska begränsade genrer, och det finns brister i hur man väver samman mekanik och story (det är ofta väldigt stort fokus på det ena eller det andra), till exempel. Det betyder ju inte att det existerade förr dock.

Inte bara jag. Varenda kompis jag har som delar spelintresset känner samma. De som mest är filmtittare tycker samma sak. Verkar vara en hel del här inne på forumet som tycker samma. Visst fanns det skräpspel förut med. Tycker bara den genomgående kvalitén på spel är sämre nu. Allt ifrån gameplay till soundtrack m.m. Kommer något helt okej ibland men det är inte ofta.

Känner att vissa är raka motsatsen och lirar allt och tycker alla spel är bra. Majoriteten av spel med störst spelarbas är dock spel(eller spelidé) som utvecklades för längessen. Counter Strike, Dota, Minecraft, Gta m.m.

Låter jag gnällig så är det för att det var längessen jag starta upp ett spel och hade kul i mer än 10 minuter innan jag stängde av. Finns grymma indiespel också (älskade Limbo och Inside tex) men tycker det är svårt att hitta guldklimpar där då indiemarknaden är full av skräp och mycket som bara liknar varandra.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Inte bara jag. Varenda kompis jag har som delar spelintresset känner samma. De som mest är filmtittare tycker samma sak. Verkar vara en hel del här inne på forumet som tycker samma. Visst fanns det skräpspel förut med. Tycker bara den genomgående kvalitén på spel är sämre nu. Allt ifrån gameplay till soundtrack m.m. Kommer något helt okej ibland men det är inte ofta.

Känner att vissa är raka motsatsen och lirar allt och tycker alla spel är bra. Majoriteten av spel med störst spelarbas är dock spel(eller spelidé) som utvecklades för längessen. Counter Strike, Dota, Minecraft, Gta m.m.

Låter jag gnällig så är det för att det var längessen jag starta upp ett spel och hade kul i mer än 10 minuter innan jag stängde av. Finns grymma indiespel också (älskade Limbo och Inside tex) men tycker det är svårt att hitta guldklimpar där då indiemarknaden är full av skräp och mycket som bara liknar varandra.

Vilka spelplattformar letar du på?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Finns ju hur mycket helst att spela. Fattar absolut inte problemet.

Det finns många vettiga spel som tillochmed är gjorda för att vara som "förr". Det är väl mer mentalt att ni vägrar acceptera att något nytt kan vara bra, så därför är alla spel dåliga. För många med denna mentalitet på FZ.

RHK
Medlem

De som säger att det var bättre förr, spelar ni faktiskt om äldre spel? Tror de flesta bara är nostalgiska.

När jag spelar om många favoriter från förr har det ofta varit en horribel upplevelse och jag märker hur mycket som har hänt gradvis utan att man tänker på det. Att tro att något ska komma och hela tiden revolutionera spelen är bara naivt. Som med det mesta är det en evolution och inte en revolution som regel.

Kvaliteten på spel är dessutom relativt till komplexiteten bättre nu. Förr kunde det finnas spel med buggar du i princip inte kunde komma runt men de flesta minns inte de spelen. Tror spelbranschen som helhet lärde sig mycket från kraschen på 80-talet och hur viktigt kvalitetskontroll är.

Sen undrar jag ofta vad folk här jobbar med, verkar som många tycker att personer i spelbranschen ska göra saker gratis. Är utbildad inom spelutveckling men har valt att jobba med annat inom IT just för de dåliga villkoren som överlag gäller i branschen med mycket projektanställningar och crunch times. Har pratat med många inom IT som lämnat spelbranschen av just de anledningarna.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag gillar också mycket mer äldre spel, men där är det också för att det finns många äldre spel som jag är sugen på att spela som jag inte har hunnit spela än.
Där tycker jag att det är en väldigt bra tid vi lever i nu då många äldre titlar kommer tillbaka så att man får en ny chans, och många spel är till och med bättre idag med nya förutsättningar för dessa titlar.

Ja, att de t ex släppte Tombi och Toejam & Earl på Playstation Store var en kulturgärning. Inte alla som har lust att betala över tusen spänn för att spela Tombi (oftast får man bara skivan, inget omslag).
Clock Tower borde de också släppa. Fysiskt exemplar kostar väl runt 1500-2000:-

Medlem

T.ex. Diablo 2 är bättre än diablo 3 eller de nya spelen som släppts i mitt tycke. Har spelat path of exile och grim dawn t.ex. och de är bra men inte ens i närheten av diablo 2. Diablo 3 ska vi inte ens nämna.

Letar fortfarade efter något rpg spel som skulle kunna vara bättre än Baldurs gate 2 men har fortfarande inte hittat något.

Heroes of might and magic 3 är fortfarande bättre än de dussin uppföljare som drar namnet i smutsen.

Banjo kazooie är mil bättre än Yooka-Laylee och en drös andra platformare.
Gamla CS är fortfarande kung för mig.

Men de spelen jag räknade upp ovan är bland de bästa av de äldre spelen och de andra 99% innehåller mycket skräp.
Gårdagens medelmåtta spel är inte ens i närheten av dagens medelmåtta. Så spelen blir faktiskt bättre med tiden. Självklart kommer man ihåg de bästa spelen i varje generation precis som man kommer ihåg de bästa filmerna. De känns bättre för de som växte upp med dem. Jag är inte helt säker på att någon ung person idag skulle hålla med om att diablo 2 skulle vara bättre än diablo 3, precis som att jag tvivlar på att de gillar star wars generation 1 framför de senaste gjorda av disney.

Spel som t.ex. Hitman har utvecklats från katastofspel till bra spel. Hitman 1-3 är med handen på hjärtat totala katastrofer som jag inte skulle ta i med tång idag. Spelade igenom dem igen för ett litet tag sedan och vilka skitspel det är.
GTA har också utvecklats till det bättre där jag utan tvivel slänger GTA1 och 2 i sopptunnan för uppföljarna.

Medlem
Skrivet av Levi:

Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Du kanske inte är lika lättroad som du var för alt. du kanske inte gillar gaming lika mycket som tidigare?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Grattis. Du har blivit gammal. Välkommen in i klubben

Haha jah tänkte precis samma när jag läste 😄


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem

Allt som kommer ut nu tycker jag inte alls är dåligt. Dock är det alldeles för många spel som de tar fullpris för som inte är klar vid release. Många tar månader eller år för att patcha och fixa. Sen har ju vissa företag som hellre satsar på loot boxes istället för mer content för det ger mer pengar.

Medlem

Varken pengar eller girighet är ett nytt fenomen. Har spelat i över 30 år och upplever att både spelen och branschen har blivit bättre och vettigare med åren. Branschen var definitivt girigare innan man fattade sig på gejmers och vad de vill ha. Förr var ju tvspel bara en "ny" möjlighet för företag att tjäna pengar. Idag handlar det mycket mer om att faktiskt tjäna konsumenten. Visst det finns girighet idag också men inte alls på samma sätt som då. Utbudet är mycket bredare och många spelutvecklare vill faktiskt göra bra spel. Det finns kärlek i branschen. Jag hade älskat att vara tonåring 2021 när det finns tjogoelvatusen olika konsoler att spela på och stjärnstop med tvspel. Du får till och med en story i dagens spel som i vissa fall håller högre klass än både film och tvserie med RIKTIGA skådespelare!! Overall mycket bättre produktion idag jämfört med dåtidens loopade banor du får ett helt annan värde av dagens spel. Man kan snacka om microtransaktioner och ofärdiga spel om man vill men det går knappast att jämföra med alla trasiga spel från tex 80-talet som gavs ut för snabba cash! Spelglädje var långt ner på prio listan i dåtidens spel och saknar 98% av allt som gör ett bra spel bra idag. Vi lever i en lyx tid där det finns fler spel än vad vi hinner med att spela (backloggen fylls på för varje år) och spelen är så förbannat stora och fyllda med saker att det är en helt annan produkt idag, som att jämföra en sparkcykel för samma pris som en Lamborghini. Nu finns dessutom tjänster som GamePass mm och utvecklare bokstavligen slänger gratis spel efter en och det är enklare en någonsin att handla billiga. Skulle nog säga att industrin har blivit generösare med åren!. Allt var inte bättre förr och ofta är det faktiskt tvärtom 😊

Medlem

Letar man efter det som är dåligt i vilket spel som helst så kommer man finna saker som är störande eller negativt. Men det är inget nytt, bara att med tiden så har man blivit mer kritisk.

Ta exempel på klassiska spel som man hyllade och var "GOTY" förr.

Flertal NES spel: Spelen är korta, så för att de ska ha längre speltid än ~20 minuter så är svårighetsgraden riktigt hög, så spelen får någorlunda hållbarhet.
Flertal N64 spel: ojämn framerates på spelen, eller bara grafiskt fult.
Playstation 1 spel: igen ojämn framerates på flertal spel. Flertal spel som är baserad på t.ex. filmer som är extremt tråkiga eller dåligt utförda.

Man kan göra oändlig lista på spel som är "skit".

Samtidigt så kan man lista flertal spel som har släppts nyligen som är riktigt bra:

Demon's Souls Remake: Inte bara att de har lyft upp grafiken extremt mycket, men även infört nya saker till spelet.
Assassins Creed: Valhalla: För att vara Ubisoft spel så är spelet riktigt roligt, finns gott om saker att göra och världen känns stor. Personligen har jag inte upplevt något negativt med spelet (och personligen så skiter jag i MTX då det är bara kosmetiskt)
Final Fantasy 7 Remake: Bra remake överlag, känns som ett helt nytt spel, så inte bara ett grafisk lyft, utan spelet är faktiskt annorlunda men ändå samma. Svårt att förklara.

Finns fler spel som jag skulle kunna lista som jag tycker är riktigt bra och underhållande, som jag känner är värt pengarna.

Som sagt; allt beror på hur mycket man letar efter felen. Men om man är så petig och försöker hitta fel på spelen i dagsläget så kan du ta samma lupp och titta på de äldre spelen, och kommer märka att de var långt ifrån felfria. Enda skillnaden är att vi har med åldern blivit mer kritiska på vad som ska räknas som ett "bra spel".

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Flertal NES spel: Spelen är korta, så för att de ska ha längre speltid än ~20 minuter så är svårighetsgraden riktigt hög, så spelen får någorlunda hållbarhet.
Flertal N64 spel: ojämn framerates på spelen, eller bara grafiskt fult.
Playstation 1 spel: igen ojämn framerates på flertal spel. Flertal spel som är baserad på t.ex. filmer som är extremt tråkiga eller dåligt utförda.

NES var det första tv-spel som jag fick, och det är också sådana spel som jag oftast idag har tröttnat på att spela, men det handlar inte om att de är korta och svåra för mig, utan att jag är van att kunna spara och fortsätta spela senare, något som inte var möjligt då.

Det med N64 och PSX bevisar att jag aldrig har brytt mig om grafik då jag både då och nu kan spela dessa spel med glädje.
Men måste hålla med om att det fanns en hel del dåliga spel baserat på filmer och serier.
Arkiv X var ju en bra serie på den tiden men de skulle aldrig ha gjort ett spel av det, har testat det en gång med en vän och innan det så läste jag även om hur dåligt det var i Svenska Playstation Magasinet.

Men nu är inte alla som mig och det är väl tur det med.

Medlem

När man påstår att det var bättre förr är det lätt att cherry-picka favoriter och bortse ifrån allt skräp som faktiskt kom paralellt med dessa, på den tiden kanske företagen inte var lika bra på att tjäna pengar men nog har det alltid kommit skitspel, oavsett år och plattform. Det är självklart att flera aktörer kan uppfattas som "girigare" nu när det finns mer pengar att tjäna (när industrin har vuxit och antalet konsumenter likaså) men i det stora hela kan jag inte påstå att det var bättre förr. Sett till utbud idag så är det ju bara för konsumenten att strunta i kassako-spelen och istället gå på smala utvecklares skapelser om en föredrar det. Utbudet har ju aldrig vart bättre än nu och mängden spelupplevelser du kan komma åt som är av kvalité idag men också där spelen är gratis är enorm.

Medlem

Ett exempel på värre girighet förr än nu är spelkraschen 1983. Det producerades så många kopior och spel av låg kvalitet att marknaden kraschade. Folk tröttnade helt enkelt på spel.

Jag vet inte om det är förhållandevis fler AAA-spel som "saknar hjärta" i dag, men moderna verktyg och lättare distribution har möjliggjort ett helt otroligt utbud under AAA. Inte bara jättesmå indiespel, utan även fler någonstans där emellan.

Avstängd
Skrivet av Jiminy:

Du kanske inte är lika lättroad som du var för alt. du kanske inte gillar gaming lika mycket som tidigare?

Visserligen har allt sin tid men jag tror inte det handlar om det i detta fallet.
Delvis kanske men det är inte hela svaret.

Kolla bara hur fenomenet ”loot boxes” exploderat senaste tiden.
Först var det i CS och nu har det infiltrerat och helt tagit över LoL tex.
I LoL specifikt har jag sett hur det bokstavligt talat fällt spelet till knäna.

Skrivet av Luddekudde:

Ett exempel på värre girighet förr än nu är spelkraschen 1983. Det producerades så många kopior och spel av låg kvalitet att marknaden kraschade. Folk tröttnade helt enkelt på spel.

Jag vet inte om det är förhållandevis fler AAA-spel som "saknar hjärta" i dag, men moderna verktyg och lättare distribution har möjliggjort ett helt otroligt utbud under AAA. Inte bara jättesmå indiespel, utan även fler någonstans där emellan.

Ja, det är ”hjärta” om du vill kalla det för det som spelindustrin saknar helt idag, enligt min mening.

Medlem
Skrivet av Levi:

Som titeln lyder. Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Har pengar förstört spelindustrin för gott?

Finns flera exempel på bra spel som blivit skit ..

För att nämna några ...
Diablo
Starcraft
Modern Warfare 2007
Just Cause 2 ...
Listan kan göras lång

Tricket är nog att våga prova på andra spel som du inte testat förut eller genrer. Visst, många spelserier som jag älskar har utvecklats till något som inte faller mig i smaken många gånger. Dessutom, många bra spel släpps även idag om du är beredd att vidga vyerna. Köpte Hades under julledigheten och fullkomligt älskar det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Tycker mycket har blivit bättre, visst det finns en par dåliga äpplen, men för varje dåligt så finns det 10 bra. Om något finns det för mycket bra att välja på.

Vilket år pratar du om nu? Jag kan inte komma på något år där de bra spelen varit fler än skitspelen.

Medlem

Ett problem är nog också att precis som med windows 7 till windows 8/10 så backar inte folk och börjar lite om på nytt, funkar inte allt likadant fast med nya saker så är det skit
Så kanske man hade tyckt spelen var bättre om dom inte skyddat sig bakom namn med en siffra bakom.
Som star wars 1. Hade den inte hetat star wars utan "raceboy with force" så kanske mycket kritik hade undvikits
Eller lotr, hade det inte hetat det så kanske man inte relaterat till böckerna och insett att det är dåliga filmer vad det gäller historien från böckerna.

Medlem

Personligen tror jag att det handlar om det många redan nämnt.
När något växer i popularitet så växer samtidigt tänket att tjäna så mycket pengar på det som möjligt vilket tar bort den kärlek som gjorde det populärt från första början.

Spelindustrin har vuxit enormt snabbt och nu handlar det mest om att tjäna pengar till alla investerare istället för att faktiskt leverera ett bra spel till spelarna.
När saker stressas fram för att man vill tjäna pengar så blir det sällan bra.

Bra konst med riktig känsla tar tid att skapa helt enkelt, det går inte stressa fram.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Törsten efter pengar har väl alltid funnits...

Släpps mycket bra och mycket skit idag precis som förut.

Sen tror jag det är svårare att gå vinst på dåliga spel idag än vad det var tidigare.

Håller med det har väl alltid släpps dåliga spel. Sen är det klart att med krav från investerare och dylika intressenter har kanske risktagandet minskat, iaf för AAA-spel. Det är nog mer indie-studios som står för innovationen.
Jag har spelat i mer än 30 år och tycker nog aldrig att spelutbudet generellt har hållit så hög kvalitet som det gör nu.

Medlem

Mycket av problemen är att vi nu har internet och företag kan leverera en liten del av ett spel för att sedan fortsätta utveckla spelet och kalla det som skulle vara i spelet från början för uppdateringar, extra content och expansioner. Hur spel utvecklas har ändrats och därmed får vi jättemånga spel som levereras och dör inom några veckor/månader för att stora delar av vad som skulle göra spelet roligt i längden saknas. Jag köper numera extremt lite spel, jag kollar på lets plays om något intresserar mig och köper spelet om det verkar vara något för mig, något jag började med på tok för sent men nu vet jag hur det är..

Medlem

Tycker inte allt suger, finns en del godbitar som kommer då och då men mer och mer sällan.

Känns som att spelen var lite hårdare mot spelaren förr, generellt, vilket gav lite mer utmaning. Finns fortfarande denna typ av spel, men inte i samma mängd.

Tankar nedan reflekterar angående spel på PC:

RTS genren har skiftat från att fokusera på singleplayer kampanjer till multiplayer och man ska vara glad om det finns en kampanj över huvudtaget värd namnet idag. FPS spelen är rätt lika varandra och även där är det ofta multiplayer som sätts först, då det är där den extra inkomsten finns ifrån skinns osv. Strategi likt 4X är väl den genren som fortfarande levererar en ok singleplayer upplevelse. Saknar även rpg's som ULTIMA serien eller tidiga Fallout 1-2, men kan rekommendera Eschalon Book 1-3 för den som gör detsamma. Finns däremot väldigt bra rpg's fortfarande och ett par bra indie produktioner.

Spelar själv nu mest Escape from Tarkov i brist på annat, hoppas att ge Cyberpunk en chans om några månader.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Inte bara jag. Varenda kompis jag har som delar spelintresset känner samma. De som mest är filmtittare tycker samma sak. Verkar vara en hel del här inne på forumet som tycker samma. Visst fanns det skräpspel förut med. Tycker bara den genomgående kvalitén på spel är sämre nu. Allt ifrån gameplay till soundtrack m.m. Kommer något helt okej ibland men det är inte ofta.

Känner att vissa är raka motsatsen och lirar allt och tycker alla spel är bra. Majoriteten av spel med störst spelarbas är dock spel(eller spelidé) som utvecklades för längessen. Counter Strike, Dota, Minecraft, Gta m.m.

Låter jag gnällig så är det för att det var längessen jag starta upp ett spel och hade kul i mer än 10 minuter innan jag stängde av. Finns grymma indiespel också (älskade Limbo och Inside tex) men tycker det är svårt att hitta guldklimpar där då indiemarknaden är full av skräp och mycket som bara liknar varandra.

Åter igen, det är din umgängeskrets, inte en majoritet. Om jag skulle vara intresserad av träsnideri, och alla mina vänner var intresserade av träsnideri, skulle du då säga att en majoritet av människor i världen är intresserade av träsnideri? Du umgås helt enkelt i kretsar där folk tycker någorlunda likadant som du. Vilket är helt normalt, men inte värt så mycket när man pratar om generella åsikter.

Majoriteten av spel med störst spelarbas är gamla spel? Även om vi räknar bort den kinesiska marknaden och mobilmarknaden så går ju listan av spel att göras lång med moderna spel som har haft stora (ibland enorma) spelarbaser: Fortnite, Among Us, Hearthstone, Overwatch, Rocket League, Apex Legends osv. Sedan är det ju ett ganska begränsat sätt att se på spel, då de gamla spelen överlever genom att modernisera sig över tid. CS:GO är ju inte samma sak som CS 1.6.

Jag kan förstå att det är svårt att hitta spel som passar, men det är inte SÅ svårt ändå? Jag menar, om du gillade Limbo och Inside och vill ha mer spel som dem, gå in på Youtube och sök "indie games like Limbo". Då kommer det ju upp en massa Top X videor. Samma för genrer, specifika år, kommande spel... För att inte tala om att man kan fråga i ett forum som, ja, FZ:s forum kanske?

Det kanske bara är för att jag mest spelar indiespel och AA-spel själv, tillsammans med några väl utvalda AAA-titlar, men jag har en lista på flera hundra spel som ser intressanta ut, och jag har en backlog med 300 spel. Jag känner helt enkelt inte igen mig i pessimismen där, känner mig snarare mer sorgsen över alla spel som jag inte kommer kunna spela för att det finns för mycket som är bra.

Här är några speltips: Allting av SuperGiantGames, som nyligen släppte Hades; Journey, Abzü, The Pathless - väldigt vackra och atmosfäriska spel; Brothers - A Tale of Two Sons, äventyrsspel med unik mekanik som faktiskt betyder något i slutet; Wadjet Eye Games gör nygamla point&click-spel; Her Story och Return of the Obra Dinn, detektivspel med unik mekanik; Into the Breach, tidsslukande rogue-like pussel/strategispel; One Finger Death Punch 1+2, intensiva arcade/action-spel; Oxenfree, mysterie/thriller-spel med intressant dialogsystem; Shovel Knight, en riktigt bra retroplattformare; What Remains of Edith Finch, walking simulator-esque men som använder den spelmekanik det har till att verkligen dra in spelaren i karaktärernas livsöden. Det är bara några av de spel som jag spelat och gillade skarpt, och jämfört med allt som jag skulle vilja spela är det en droppe i havet, som sagt.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Inte bara jag. Varenda kompis jag har som delar spelintresset känner samma. De som mest är filmtittare tycker samma sak. Verkar vara en hel del här inne på forumet som tycker samma. Visst fanns det skräpspel förut med. Tycker bara den genomgående kvalitén på spel är sämre nu. Allt ifrån gameplay till soundtrack m.m. Kommer något helt okej ibland men det är inte ofta.

Känner att vissa är raka motsatsen och lirar allt och tycker alla spel är bra. Majoriteten av spel med störst spelarbas är dock spel(eller spelidé) som utvecklades för längessen. Counter Strike, Dota, Minecraft, Gta m.m.

Låter jag gnällig så är det för att det var längessen jag starta upp ett spel och hade kul i mer än 10 minuter innan jag stängde av. Finns grymma indiespel också (älskade Limbo och Inside tex) men tycker det är svårt att hitta guldklimpar där då indiemarknaden är full av skräp och mycket som bara liknar varandra.

Kan det inte bara vara att du och dina kompisar blivit vuxna? Det som ungdomarna tycker om idag (som vi vuxna så klart påstår är skräp) är precis lika bra för dem som vårt var för oss (som för övrigt var skräp enligt den äldre generationen innan oss).

Förstår inte att folk går och gnäller att de som 40 åriga vuxna män inte gillar nya star wars lika mycket som den gamla (som de såg när de var 8 år). Skit är lika bra nu som då, och lika bra då som innan. Bara att de siktar in sig på en annan målgrupp än oss.

Skrivet av wololo:

Kan det inte bara vara att du och dina kompisar blivit vuxna? Det som ungdomarna tycker om idag (som vi vuxna så klart påstår är skräp) är precis lika bra för dem som vårt var för oss (som för övrigt var skräp enligt den äldre generationen innan oss).

Förstår inte att folk går och gnäller att de som 40 åriga vuxna män inte gillar nya star wars lika mycket som den gamla (som de såg när de var 8 år). Skit är lika bra nu som då, och lika bra då som innan. Bara att de siktar in sig på en annan målgrupp än oss.

Vet inte om just Star Wars är ett bra exempel? Jag säger inte att de gamla filmer är oerhört bra, men de nyaste, speciellt 9an är ju katastrof. Allting bara händer utan sammanhållning eller logik. Det är som när någon ska skriva sin första berättelse i lågstadiet.

"Plötsligt stötte de på Lando. Plötsligt föll de ner i en grop. Plötsligt hittade de en sith-kniv. Plötsligt attackerade ett monster! Ray kunde läka monstret. Plötsligt dog Chewbaka. Men nej, han levde egentligen."

Medlem

Kort svar: Ja.
Långt svar: Jaaaaaaaaaaaa.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Håller inte riktigt med, många spelgenrer har bytt fokus från singleplayer till multiplayer osv, som jag skrev ovan så hittar du inte många RTS eller FPS idag som är fokuserade på en riktigt bra singleplayer kampanj. Tror ingen påstår att det inte finns några bra spel, det beror helt enkelt vad man gillar, skulle gissa på att många (inte alla) som växte upp med spel på 80-90 talet skapade en förkärlek till dessa spel och hur de var uppbyggda och därav inte riktigt tycker om den rikting alla genrer har tagit.

Ser inget konstigt i det, men tror dock inte han och hans kompisar är ensamma. Även jag känner många med liknande åsikter "svårare att hitta spel de tycker är bra".

eld
Medlem
Skrivet av Horniak:

Håller inte riktigt med, många spelgenrer har bytt fokus från singleplayer till multiplayer osv, som jag skrev ovan så hittar du inte många RTS eller FPS idag som är fokuserade på en riktigt bra singleplayer kampanj. Tror ingen påstår att det inte finns några bra spel, det beror helt enkelt vad man gillar, skulle gissa på att många (inte alla) som växte upp med spel på 80-90 talet skapade en förkärlek till dessa spel och hur de var uppbyggda och därav inte riktigt tycker om den rikting alla genrer har tagit.

Ser inget konstigt i det, men tror dock inte han och hans kompisar är ensamma. Även jag känner många med liknande åsikter "svårare att hitta spel de tycker är bra".

Det går upp och ner, vissa typer av spel blir populära vissa år, sen går det uför med andra. Sedan kan det vända igen.

Medlem
Skrivet av Horniak:

Håller inte riktigt med, många spelgenrer har bytt fokus från singleplayer till multiplayer osv, som jag skrev ovan så hittar du inte många RTS eller FPS idag som är fokuserade på en riktigt bra singleplayer kampanj. Tror ingen påstår att det inte finns några bra spel, det beror helt enkelt vad man gillar, skulle gissa på att många (inte alla) som växte upp med spel på 80-90 talet skapade en förkärlek till dessa spel och hur de var uppbyggda och därav inte riktigt tycker om den rikting alla genrer har tagit.

Ser inget konstigt i det, men tror dock inte han och hans kompisar är ensamma. Även jag känner många med liknande åsikter "svårare att hitta spel de tycker är bra".

Ja, just RTS är ju genren som har varit under isen under en längre tid. Å andra sidan beror det på vad man letar efter, finns fortfarande Total War-spel, det finns Warhammer 40k: Gladius, det finns Northgard och They Are Billions. Men RTS-genren behöver en skjuts, visst; men jag tycker kanske att det är en separat fråga från påståendet att "allt är skit".

FPS förstår jag dock inte riktigt. Inte nog med att det redan finns spel i genren, men det kommer ju många nya också. Det finns Prodeus, Ion Fury, BPM: Bullets Per Minute, för att inte tala om de moderna Wolfenstein och Doom-spelen. Metal: Hellsinger är på väg, Warhammer 40k: Darktide likaså. Sedan finns det ju alla hybrid-spel, som Metro-spelen t.ex. Jag kan fortsätta lista spel om du vill. Men om man bara vill ha tillbaka alla gamla spel med gamla system (som att man inte behövde sikta upp eller ner i det första Doom), då kommer man alltid bli besviken. Men då är det kanske inte spelens fel heller?

Skriv svar