Vi har varit "tondöva", säger Bobby Kotick i öppet brev till Activision Blizzards anställda

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Så en viss hudfärg eller kön ska alltså vara tungan på vågen vid en nyanställning? Nej tack, kön och hudfärg ska inte spela någon roll. Har man endast anställt vita killar så betyder inte det att man kan ska använda samma tillvägagångssätt för en annan grupp i samhället, två fel gör inte ett rätt.

Alltså.. att du ens tar upp detta exempel är ju bevis på att du inte har den blekaste vad du pratar om, eller ens förstår problemet. Yikes.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du kan ju läsa stämningsansökan och flera av chefernas reaktioner. Eller kolla på det faktum att över en fjärdedel av dom anställda på Blizzard har skrivit på ett upprop mot hur slappa ledningen har varit när dom hanterad såna här ärenden. Problemet är att du låter dina personliga fördomar besluta att det här är minsann överdrivet eller kanske till och med rena lögner. Baserat på dina uttalanden så är det rätt uppenbart att du inte har något intresse för att faktiskt ta reda på om detta är sant eller ej.

Att en fjärdedel anställda skrivit på upprop bevisar ju inte ett dyft om hur omfattande sexuella trakasserier är på Blizzard. Det säger bara att precis som i andra liknande fall så kan man piska upp en stämning så alla som är woke, eller missnöjda anställda, eller folk som av grupptrycket känner sig tvingade att skriva på.

Efter Bobbys brev, som är att lägga sig platt och jag vet redan hur det här slutar. Ändå så vill folk ha blod. Nu ska det arrangeras en "walk-out". Ja, av ett gäng anställda. Hur många det vet jag inte, men typiskt för woke är ett det handlar om en högljudd och aggressiv minoritet. De har lanserat ett brev med nkrav. Här några utdrag:

De kräver "Employee selection of a third party to audit HR and other company processes."

"This is the beginning of an enduring movement in favor of better labor conditions for all employees, especially women, in particular women of color and transgender women, nonbinary people, and other marginalized groups.

Slutklämmen, "Today, we stand up for change. Tomorrow and beyond, we will be the change." är så typisk för den attityden hos wokeaktivister. Att allt tillhör dem.

Ingen här har lyckats ge ett mått på hur förekommande sexuella trakasserier är på Blizzard. För det spelar ingen roll för er. Du beskyller mig för att jag saknar intresse att faktiskt ta reda på sanningen. Men jag har redan anklagad dig för just det.

När jag läser citaten i media från utredningen så förstår jag hur tunt, hur lite det här baseras på. Att det bland 5000 anställda har förekommit incidenter där folk har tafsats på och att vissa chefer haft tendens att tysta ner det, det i sig är inte anmärkningsvärt. Sådant har skett på min arbetsplats i Uppsala i sjukvården med bara 50 anställda. Det är omfattningen som är intressant. Omfattningen i förhållande till reaktion och åtgärder. Det måste finnas proportioner. Och här har det precis som vanligt under de senaste 5 åren totalt spårat ur.

Det här är en häxjakt och de har ett fått tag på ett lätt byte. Det är 2021 med cancel culture och drev. Gajmingfolk är svaga på att försvara sig.


signatur

Memento Mori

Avstängd
Skrivet av Arkaith:

Alltså.. att du ens tar upp detta exempel är ju bevis på att du inte har den blekaste vad du pratar om, eller ens förstår problemet. Yikes.

Inte riktigt säker på vad du menar?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ingen här har lyckats ge ett mått på hur förekommande sexuella trakasserier är på Blizzard. För det spelar ingen roll för er. Du beskyller mig för att jag saknar intresse att faktiskt ta reda på sanningen. Men jag har redan anklagad dig för just det.

När jag läser citaten i media från utredningen så förstår jag hur tunt, hur lite det här baseras på. Att det bland 5000 anställda har förekommit incidenter där folk har tafsats på och att vissa chefer haft tendens att tysta ner det, det i sig är inte anmärkningsvärt. Sådant har skett på min arbetsplats i Uppsala i sjukvården med bara 50 anställda. Det är omfattningen som är intressant. Omfattningen i förhållande till reaktion och åtgärder. Det måste finnas proportioner. Och här har det precis som vanligt under de senaste 5 åren totalt spårat ur.

Det här är en häxjakt och de har ett fått tag på ett lätt byte. Det är 2021 med cancel culture och drev. Gajmingfolk är svaga på att försvara sig.

Att det händer en gång och tystas av ledning och chefer är en gång för mycket oavsett storlek på arbetsplatsen. Räcker det som mått?

Att folk får sparken från jobbet efter att de har sopat sexuella trakasserier under mattan är inte cancel culture. Det är 100% normalt vettigt. Eller vart skulle du vilja dra gränsen? När är det okej för någon att behöva avgå utan att det ska kallas cancel culture?

Medlem
Skrivet av eld:

Du låter högt uppsatt!

Kvinnorna fick inte ens en första chans.

kvotering hade faktiskt hjälpt här, hade blizzard bestått av fler kvinnor så hade de inte varit lika utsatta.

Det ska inte behövas kvotering för att kvinnor inte ska vara utsatta. Det är inte så vi löser problemen, det är så nya skapas.
Det man ska ta tag i vid sådana här tillfällen är dem som utfört brottsliga handlingar och jobba för att motverka att det inträffar framöver.

Alla förtjänar att vara möjliga kandidater till arbetstillfällen. När vi systematiskt börjar anställa baserat på kön och ras är vi ute på farliga vatten.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Så en viss hudfärg eller kön ska alltså vara tungan på vågen vid en nyanställning? Nej tack, kön och hudfärg ska inte spela någon roll. Har man endast anställt vita killar så betyder inte det att man kan ska använda samma tillvägagångssätt för en annan grupp i samhället, två fel gör inte ett rätt.

Skrivet av anon_306295:

Anledningen till att de misslyckats är förmodligen för att en överväldigande majoritet av de bästa kandidaterna är vita män.

Intressant, men inte förvånande, att ni båda två gör samma generalisering om att det enbart är vita män som är de mest kompetenta i företaget (utan någon info alls som backar upp era påståenden). Utgår man istället från mer verklighetsförankrad information, d.v.s. från vad som står i stämningsansökan, verkar de främst ha rekryterat män (oavsett hudfärg), även i de fall där kvinnorna haft större kompetens. De har därmed systematiskt kvoterat in män (oavsett hudfärg) tidigare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Är det ett skämt? Ska det där vara något att uppröras över? Bilden är från 2013 då för det första Bill Cosbys övergrepp inte ens var kända för allmänheten.

Är det meningen att vi ska bli upprörda för att ett gäng killar efter arbetstid, på en konferens, samlas i hotellrum för förfest och snackar skit på en chat om att ragga brudar? I så fall får man bojkotta nästan halva mänskligheten.

Det här blir än mer bisarrt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Att en fjärdedel anställda skrivit på upprop bevisar ju inte ett dyft om hur omfattande sexuella trakasserier är på Blizzard. Det säger bara att precis som i andra liknande fall så kan man piska upp en stämning så alla som är woke, eller missnöjda anställda, eller folk som av grupptrycket känner sig tvingade att skriva på.

Efter Bobbys brev, som är att lägga sig platt och jag vet redan hur det här slutar. Ändå så vill folk ha blod. Nu ska det arrangeras en "walk-out". Ja, av ett gäng anställda. Hur många det vet jag inte, men typiskt för woke är ett det handlar om en högljudd och aggressiv minoritet. De har lanserat ett brev med nkrav. Här några utdrag:

De kräver "Employee selection of a third party to audit HR and other company processes."

"This is the beginning of an enduring movement in favor of better labor conditions for all employees, especially women, in particular women of color and transgender women, nonbinary people, and other marginalized groups.

Slutklämmen, "Today, we stand up for change. Tomorrow and beyond, we will be the change." är så typisk för den attityden hos wokeaktivister. Att allt tillhör dem.

Ingen här har lyckats ge ett mått på hur förekommande sexuella trakasserier är på Blizzard. För det spelar ingen roll för er. Du beskyller mig för att jag saknar intresse att faktiskt ta reda på sanningen. Men jag har redan anklagad dig för just det.

När jag läser citaten i media från utredningen så förstår jag hur tunt, hur lite det här baseras på. Att det bland 5000 anställda har förekommit incidenter där folk har tafsats på och att vissa chefer haft tendens att tysta ner det, det i sig är inte anmärkningsvärt. Sådant har skett på min arbetsplats i Uppsala i sjukvården med bara 50 anställda. Det är omfattningen som är intressant. Omfattningen i förhållande till reaktion och åtgärder. Det måste finnas proportioner. Och här har det precis som vanligt under de senaste 5 åren totalt spårat ur.

Det här är en häxjakt och de har ett fått tag på ett lätt byte. Det är 2021 med cancel culture och drev. Gajmingfolk är svaga på att försvara sig.

Har en fråga till dig: Tycker du det är acceptabelt att trakassera anställda sexuellt? Du är väldigt inhängd på "antal trakasserier vs antalet anställda", så då undrar jag om du anser att trakassering är ett acceptabelt beteende? För det känns som att du tycker det, så länge det inte överstiger en viss %? Eller tolkar jag det du skriver fel?

Avstängd
Skrivet av matt76:

Intressant, men inte förvånande, att ni båda två gör samma generalisering om att det enbart är vita män som är de mest kompetenta i företaget (utan någon info alls som backar upp era påståenden). Utgår man istället från mer verklighetsförankrad information, d.v.s. från vad som står i stämningsansökan, verkar de främst ha rekryterat män (oavsett hudfärg), även i de fall där kvinnorna haft större kompetens. De har därmed systematiskt kvoterat in män (oavsett hudfärg) tidigare.

Haha, skrattretande vantolkning av mitt inlägg.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det här är en häxjakt och de har ett fått tag på ett lätt byte. Det är 2021 med cancel culture och drev. Gajmingfolk är svaga på att försvara sig.

Alltså, att delstaten Californien, efter en två år lång utredning väljer att stämma ett företag pga dessa omständigheter, det får inte dig att undra vad det är som egentligen försiggår inom företaget? För att vara ärlig, att prata med dig är som att prata med någon som tror att jorden är platt. Ingen bevisning i världen kan övertyga dig, för du har bestämt dig, och då är det så.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är det ett skämt? Ska det där vara något att uppröras över? Bilden är från 2013 då för det första Bill Cosbys övergrepp inte ens var kända för allmänheten.

Är det meningen att vi ska bli upprörda för att ett gäng killar efter arbetstid, på en konferens, samlas i hotellrum för förfest och snackar skit på en chat om att ragga brudar? I så fall får man bojkotta nästan halva mänskligheten.

Det här blir än mer bisarrt.

Du lever upp till ditt namn!

Läs stämningen igen (eller överhuvudtaget) så förstår du sammanhanget med deras festrum.

Avstängd
Skrivet av Slimebeast:

Är det ett skämt? Ska det där vara något att uppröras över? Bilden är från 2013 då för det första Bill Cosbys övergrepp inte ens var kända för allmänheten.

Är det meningen att vi ska bli upprörda för att ett gäng killar efter arbetstid, på en konferens, samlas i hotellrum för förfest och snackar skit på en chat om att ragga brudar? I så fall får man bojkotta nästan halva mänskligheten.

Det här blir än mer bisarrt.

Jovars, i det där specifika exemplet under dåvarande omständigheter håller jag med om att det är löjligt.

Var medveten om att Kotaku är om Aftonbladet+Nyheter24 enbart skulle skriva om Tv- & datorspelsindustrin.

Jag hoppas att andra här är medvetna om att det finns en hel del på spektrumet mellan det som nämns i stämningsansökan (vilket ska utredas och dömas i domstol) och att endast pussa sin första dam eller man efter att man först har gift sig...

Kotaku tror tyvärr att det bara finns dessa två ovannämnda världar från spektrumet ovan.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är det ett skämt? Ska det där vara något att uppröras över? Bilden är från 2013 då för det första Bill Cosbys övergrepp inte ens var kända för allmänheten.

Cosby åtalades även 2006 för liknande brott (https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Cosby_sexual_assault_cases...)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Tror Du att det var därför de hade en bild på Bill Cosby från 2013-konferensen dock?

Medlem
Skrivet av Thane:

Att det händer en gång och tystas av ledning och chefer är en gång för mycket oavsett storlek på arbetsplatsen. Räcker det som mått?

Att folk får sparken från jobbet efter att de har sopat sexuella trakasserier under mattan är inte cancel culture. Det är 100% normalt vettigt. Eller vart skulle du vilja dra gränsen? När är det okej för någon att behöva avgå utan att det ska kallas cancel culture?

Du erkänner att det räcker med en enda incident som tystas ner av chef(er). Då kan alla fördämningar förlösas. För dig spelar omfattningen inte någon avgörande roll. Ett misstag och du får sparken.

Inget överseende, ingen förlåtelse, inga proportioner. Det är detta som gör woke så farligt och vidrigt.

Det ska drevas, det ska stämmas, hela Blizzard ska beskrivas som toxic culture och det ska införas obligatoriskt s.k. värdegrundsarbete och inrättas en politbyrå på företaget som årligen ska godkänna om tillräckligt med kvinnor och minoriteter kvoterats in.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Haha, skrattretande vantolkning av mitt inlägg.

Hur ska man annars tolka att du skriver ”endast vita män”, när jag inte nämnt något om hudfärg i inlägget du citerade. Står inget i stämningansökan om att hudfärg bland männen har spelat roll i rekryteringen, så oklart varför du ens nämner det.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Har en fråga till dig: Tycker du det är acceptabelt att trakassera anställda sexuellt? Du är väldigt inhängd på "antal trakasserier vs antalet anställda", så då undrar jag om du anser att trakassering är ett acceptabelt beteende? För det känns som att du tycker det, så länge det inte överstiger en viss %? Eller tolkar jag det du skriver fel?

Naturligtvis tycker jag inte det.

Men på en så stor arbetsplats med 5000 datanördar och förmodat grabbig atmosfär med många oskulder så förväntar jag mig en viss sorts "killsnack" och, eftersom människor gör misstag och det alltid finns några ruttna ägg där ute, att en och annan incident (övergrepp) sker genom åren, utan att jag automatiskt drar slutsatsen att där råder en kultur av övergrepp.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Naturligtvis tycker jag inte det.

Men på en så stor arbetsplats med 5000 datanördar och förmodat grabbig atmosfär med många oskulder så förväntar jag mig en viss sorts "killsnack" och, eftersom människor gör misstag och det alltid finns några ruttna ägg där ute, att en och annan incident (övergrepp) sker genom åren, utan att jag automatiskt drar slutsatsen att där råder en kultur av övergrepp.

"pojkstreck!" som de brukade säga i skolan när killar begick sexuella övergrepp på flickor.

Det är inte okej på något sätt att en person i maktposition bjuder in kvinnliga kollegor på festen för att väldigt fysiskt försöka ragga på dom.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Tror Du att det var därför de hade en bild på Bill Cosby från 2013-konferensen dock?

Det var känt sedan långt tidigare än 2013 att Cosby drogat kvinnor på sitt rum, vilket fallet från 2006 handlade om. Går så klart inte att veta exakt varför de hade en bild på Cosby och kallade rummet Cosby suite, men går att göra rimliga gissningar utifrån tillgänglig information (fallet från 2006 hade ju nämnts rätt ofta i media 5-6 år innan 2013)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av eld:

Du lever upp till ditt namn!

Läs stämningen igen (eller överhuvudtaget) så förstår du sammanhanget med deras festrum.

https://i.imgur.com/5JpKOIk.png

Ja, ett rum där de hoppades kunna ligga med tjejer. Blir du upprörd av det? Vet du vad folk brukar göra efter krogen och på hotellrum?

Att sen just denna kvinna i tweeten insinuerar att hon blev tafsad på, Vad vill du visa med det?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Naturligtvis tycker jag inte det.

Men på en så stor arbetsplats med 5000 datanördar och förmodat grabbig atmosfär med många oskulder så förväntar jag mig en viss sorts "killsnack" och, eftersom människor gör misstag och det alltid finns några ruttna ägg där ute, att en och annan incident (övergrepp) sker genom åren, utan att jag automatiskt drar slutsatsen att där råder en kultur av övergrepp.

Okej, du säger att du har nolltolerans, men ändå säger att det spelar roll på antalet händelser jämfört med anställda. Det låter konstigt, eller hur?

Men då kommer min nästa fråga: Om en kvinna har blivit taffsad på, har blivit utsatt för Cubic Crawl, blivit frågad efter sexuella tjänster, öppet frågad om sina bröst osv, som hon har anmält det till sin chef och inte fått stöd genom chefen, och anmält till HR men inte fått stöd där heller. Vad tycker du hon ska göra då?
Om samma sak händer flertal kvinnor, och de stöter på samma problem, vad anser du de ska göra?
När tycker du de är berättigad att eskalera det vidare till sin stat eller extern organisation, utan att du ser det som en "woke-rörelse"?

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, ett rum där de hoppades kunna ligga med tjejer. Blir du upprörd av det? Vet du vad folk brukar göra efter krogen och på hotellrum?

Att sen just denna kvinna i tweeten insinuerar att hon blev tafsad på, Vad vill du visa med det?

Hon jobbade på blizzard, han var högt uppsatt, förstår du inte hur fel detta är?

Medlem

Wow det här var ju knappt triggande för en himla massa 1337 bois här

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Naturligtvis tycker jag inte det.

Men på en så stor arbetsplats med 5000 datanördar och förmodat grabbig atmosfär med många oskulder så förväntar jag mig en viss sorts "killsnack" och, eftersom människor gör misstag och det alltid finns några ruttna ägg där ute, att en och annan incident (övergrepp) sker genom åren, utan att jag automatiskt drar slutsatsen att där råder en kultur av övergrepp.

Jag vill bara säga att jag personligen tycker det är väldigt skönt att den kultur du på något (direkt eller indirekt) sätt förordar eller i någon omfattning tycker ska accepteras faktiskt blir mindre och mindre accepterad, så att förhoppningsvis fler kan känna sig trygga på exempelvis sin arbetsplats, men också förhoppningsvis även i andra miljöer.

Du får kalla det precis vad du vill, "woke" eller "cancel culture", men att trakasserier blir mindre okej och att det blir fler och tydligare konsekvenser för sådana som begår dem ser jag inte som något negativt. Sen är det alltid tråkigt när oskyldiga drabbas längs vägen, men med tanke på hur jävla många, och en överväldigande majoritet kvinnor, som utsätts för olika former av övergrepp (se ex. BRÅ) så känner jag att det är "ganska" viktigt att förbättra läget. Jag skäms över att ha varit en del av sammanhang där beteenden som faktiskt inte är okej normaliseras (oavsett om det var att jaga tjejer, säga "balla balla" följt av att ta dem på rumpan i mellanstadiet, eller om det var jargonger och beteenden längre upp i åldrarna - problemet är gigantiskt, och det är bara pinsamt att inte erkänna det, även om man själv inte deltar i alla specifika beteenden och händelser).

Även om jag själv inte känner att jag direkt varit något prakt-as i mitt 35~-åriga liv, så inser jag att det är mer än bara att "människor gör misstag", det hade gått att göra mycket bättre. På många sätt. Inte minst när vi pratar om individer där det är ett skevt maktförhållande, något som nämns i det här specifika fallet ganska tydligt.

Anställda ska aldrig vara rädda för att anmäla missförhållanden och olagligheter (för det finns faktiskt lagar som skyddar mot rätt många övergrepp, i rätt många länder), varken till företagets ledning/HR eller till berörda myndigheter (exempelvis polis eller sociala sådana) - det är min ståndpunkt, utan undantag.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av eld:

"pojkstreck!" som de brukade säga i skolan när killar begick sexuella övergrepp på flickor.

Det är inte okej på något sätt att en person i maktposition bjuder in kvinnliga kollegor på festen för att väldigt fysiskt försöka ragga på dom.

Det där är för kategoriskt. Det kan visst vara okej för en chef att bjuda in en kollega och medarbetare i lägre position på fest och ragga på henne. Om det görs civiliserat.

Plus att din definition på övergrepp är alldeles för vagt.

Vad betyder "väldigt fysiskt försöka ragga på någon"? Att ta en tjej på rumpan? Att försöka kyssa och hångla? Att tvinga sina "private parts" in i någon?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Naturligtvis tycker jag inte det.

Men på en så stor arbetsplats med 5000 datanördar och förmodat grabbig atmosfär med många oskulder så förväntar jag mig en viss sorts "killsnack" och, eftersom människor gör misstag och det alltid finns några ruttna ägg där ute, att en och annan incident (övergrepp) sker genom åren, utan att jag automatiskt drar slutsatsen att där råder en kultur av övergrepp.

Hahahaha ska skylla på att jag är oskuld och datanörd om jag blir lite sugen och vill känna lite på min kollega någon gång

Går säkert hem bland kollegorna och funkar nog som försvar i rätten

Medlem
Skrivet av eld:

"pojkstreck!" som de brukade säga i skolan när killar begick sexuella övergrepp på flickor.

Det är inte okej på något sätt att en person i maktposition bjuder in kvinnliga kollegor på festen för att väldigt fysiskt försöka ragga på dom.

Då ska det väldigt tydligt framgå av inbjudan och vara helt valbart utan några som helst reprimander.

På ett sätt kan jag tycka att det är tråkigt att det blir väldigt problematiskt att fråga människor om dem vill med på fest efter jobbet när det i sig kan uppfattas som opassande och lämpligt.

För ofta finns förväntningar från människor om vad som kommer hända på festen eller inte.
Vissa vill på fest för att träffa någon dem finner tycke för. Andra är bara där för att man blivit tillfrågad.
En del vill inte ens egentligen vara där men är där ändå av olika anledningar. Sen har vi personer som vill till festen för att sexuellt utnyttja andra och hur skyddar man sig ens emot sådana personer som sjunkit så lågt och inte har någon respekt för andra.

Men klart är att ju tydligare vi kan vara med varandra desto bättre.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag vill bara säga att jag personligen tycker det är väldigt skönt att den kultur du på något (direkt eller indirekt) sätt förordar eller i någon omfattning ska accepteras faktiskt blir mindre och mindre accepterad, så att förhoppningsvis fler kan känna sig trygga på exempelvis sin arbetsplats, men också förhoppningsvis även i andra miljöer.

Du får kalla det precis vad du vill, "woke" eller "cancel culture", men att trakasserier blir mindre okej och att det blir fler och tydligare konsekvenser för sådana som begår dem ser jag inte som något negativt. Sen är det alltid tråkigt när oskyldiga drabbas längs vägen, men med tanke på hur jävla många, och en överväldigande majoritet kvinnor, som utsätts för olika former av övergrepp (se ex. BRÅ) så känner jag att det är "ganska" viktigt att förbättra läget. Jag skäms över att ha varit en del av sammanhang där beteenden som faktiskt inte är okej normaliseras (oavsett om det var att jaga tjejer, säga "balla balla" följt av att ta dem på rumpan i mellanstadiet, eller om det var jargonger och beteenden längre upp i åldrarna - problemet är gigantiskt, och det är bara pinsamt att inte erkänna det).

Även om jag själv inte känner att jag direkt varit något prakt-as i mitt 30+-åriga liv, så inser jag att det är mer än bara att "människor gör misstag", det hade gått att göra mycket bättre. På många sätt. Inte minst när vi pratar om individer där det är ett skevt maktförhållande, något som nämns i det här specifika fallet ganska tydligt.

Anställda ska aldrig vara rädda för att anmäla missförhållanden, varken till företagets ledning/HR eller till berörda myndigheter (exempelvis polis eller sociala sådana) - det är min ståndpunkt, utan undantag.

Nej, jag kallar inte det positiva arbete som vi i exempelvis i Sverige har gjort för kvinnors jämställdhet under 100 år för "woke". Jag håller med om att attityder behöver förändras, men framför allt att de redan har förändrats till det bätre.

Det jag är emot är woke. Det är en ny företeelse (dock på gammal ideologi. En postmodern neo-marxistisk rörelse som formligen stormat över USA under de senaste 5 åren.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Thane:

Hahahaha ska skylla på att jag är oskuld och datanörd om jag blir lite sugen och vill känna lite på min kollega någon gång

Går säkert hem bland kollegorna och funkar nog som försvar i rätten

Jag syftade på jargongen.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

I ett sådant exempel är det tämligen uteslutande rätt olämpligt. Den typen av relation (chef gentemot anställd) behöver ett visst mått av förtroende, och ens känslan av att ens relation med en överordnad ska innefatta sexuella inslag ser jag verkligen inte hur det ska fungera, förutsatt att relationen inte är byggd sedan innan.

Ett skrivet kontrakt, kanske. På fullaste allvar är det i princip det enda undantaget jag ser som skulle kunna få något sådant att fungera.

Du är nyanserad. "tämligen", "rätt olämpligt", " visst mått av förtroende", "skulle kunna". Detta saknes helt i Blizzardgate och det drev som pågår.

Det handlar om människor. Med alla våra fel och brister och drifter. Tänk alla överläkare som festat och legat med underläkare och sjuksköterskor. Det kanske är en gråzon, det kan självklart vara olämpligt ibland, det ger utrymme för missförstånd. Men det är många lyckliga par som fortfarande bildas på det sättet.


signatur

Memento Mori

Skriv svar